/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvilke tandkroner er bedst?
Fra : stig54
Vist : 10184 gange
200 point
Dato : 19-12-06 12:52

Jeg skal have sat 26 nye tandkroner i.
Der er mulighed for at vælge mellem keramiske med metal i, lidt guld i, meget guld i eller fuldkeramiske. Prisen stiger i nævnte rækefølge, og det er ret meget når det er så mange kroner.
Er der nogen der har erfaringer eller viden om dette?
Er der noget om at guldet hæmmer bakterier?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 13:28

26 nye tandkroner, det er da noget af en slat Har du vundet i lotteriet

Der er jo forskel på om det er for/kindtænder.

Du kan vel spare lidt på de bageste kindtænder.

Jeg ville på nogle af tænderne foretrække en porcelænsbelagt krone.

Du kan læse lidt her http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/tandkronerbroer.htm

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-12-06 13:32

Prøv at kigge her:

http://www.fleregladesmil.dk/default.asp?id=12&mnu=6

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men der er penge, mange penge, at spare hvis du f.eks. får det lavet i Sverige.

Go' Jul - håber at du kan tygge dig igennem den...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 13:35

http://www.kosmetiskguide.dk/behandlinger.asp?b=porkr&operation=Krone,%20porcel%C3%A6nskrone

Citat
Der findes en del forskellige materialer, som man bruger til fremstilling af kroner. En krone af guld (finerkrone/guldkrone) er meget stærk, og kan ikke knække. Den anvendes primært i kindtænderne, hvor der er stort tyggetryk og slid, og hvor kravet til et kosmetisk flot resultat ikke er så stort. Det er også muligt at få en krone af ren porcelæn, også kaldet en fuldkeramisk krone. Denne krone giver det flotteste resultat, men er i sagens natur ikke lige så stærk, som en guldkrone. En metalkeramisk krone (MK-krone) er en tredje mulighed. Denne krone består af en kerne, oftest af guld, og er belagt med porcelæn. Man kan sige, at denne krone er en slags mellemting mellem de to ovenstående. En plastkrone er den billigste af dem alle. Den giver et ok flot resultat, men er ikke nær så holdbar og stærk som hverken porcelæn eller guld. Derudover fraråder nogle tandlæger en plastkrone, som en permanent løsning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-06 13:41

Jeg får det lavet i udlandet, har i øjeblikket midlertidige da der samtidig sakl laves en bidregulering.
Såvidt jeg fårstår er dem med metal eller guld i alle betrukket med keramik udvendig, eller er det mig der er galt på den?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 13:53

Som du skriver i dit spørgsmål, ser det ud til at at alle er betrukket med keramik udvendigt.

Ikke en fuldkeramisk krone, den vil knække på et tidspunkt.

Jeg ville vælge en porcelænsbelagt guldkrone. Men i hvilket land bliver det lavet? Der er jo stor forskel på de materialer, der bliver brugt.

Kan du henvise til en side?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-06 13:56

Lidt ved siden af spørgsmålet, men i oktober fik jeg lavet en guld/porcelænskrone i Sverige pris i danske kr. 3.900,00 uden rodbehanlding/opbygning.

Fadme om jeg ikke lige har fået knækket min ene porcelænskrone, en fortand, jeg måtte akut til en dansk tandlæge, som midlertidig har rep. den til jeg kan komme afsted til Sverige igen, men prisen på denne bliver kr. 5.000,00 i Danmark, jeg kender ikke prisen i Sverige endnu.

Hvis du er interesseret i tlf.nr til "min" tandlæge i Sverige så sig til - eller skal vi holde hinanden i hånden

Porcelænskroner er de kroner med den korteste levetid, men min har trods alt holdt i over 30 år.

Alle former for "guldkroner" der ikke ser ud som guld, er belagt med keramik/porcelæn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-06 14:02

Jeg ville gerne holde dig i hånden nordsted1 men jeg er igang i polen igennem avmintand.dk og får bidrekonstruktion og 28 nye kroner. Pris dernede 65000,- herhjemme ca.160000
Min kone var også med og får lavet et implantat med 3 års garanti over to besøg. Pris i Danmark 18000, pris i Sverige 16000, pris i Polen 8000,- + rejse med Hotel og morgenmad i 4 dage 1150,-

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-06 14:15

Stig54... Jeg tager imod dit tilbud om at holde mig i hånden, så afsæt lige formiddage den 8.1.07

Det var godt nok billigt i Polen, men nu skal jeg heldigvis "kun" have lavet en tandkrone, har min gamle tandkrone lige bestemt, øv øv øv hvorfor sker sådan noget altid på det mest ubelejlige tidspunkt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 14:46

Nå nå er det nu blevet til 28 kroner

Jeg har selv 1 krone fra Malmø. Den har nu holdt i 15 år og har ikke mistet sin værdi

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-06 15:20

Ha ha ans, det er hele munden der er ryddet nu har jeg ikke lige talt, men i tilbuddel står der 28 så jeg håber der er plads til dem
Har du været inde og se på siden, polen er dejlig og billig, men det kan nok ikke betale sig at veksle din krone fra Malmø

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 15:27

Hvilken side

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 15:31

Så kan det jo være du får et par visdomstænder med i købet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-06 16:59

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 19-12-06 17:01

Jeg fik for 15 år siden 3 - 4 keramikkroner. De er efterhånden alle flækket og udskiftet med rigtige kroner. Altså dem med meget guld, der er belagt med porcelæn. De holder. Den ældste jeg har af den type er omkring 20 år gammel.
Held og lykke med projektet. Skriv et indlæg, når det forhåbentlig er godt overstået!
LA5

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-06 18:02

Det der undrer mig er at de foreslår at jeg ofrer guldbeklædte i midten af æstetiske grunde, og billigere i bag, men det er jo i bag man tygger hårdest. Skinner metallet eller guldet igennem porcelænsbeklgningen?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 18:17

Citat
Det der undrer mig er at de foreslår at jeg ofrer guldbeklædte i midten af æstetiske grunde

Er du nu sikker på det!

Jeg ville da mene at keramiske/porcelæn med guld under ville være det rigtige i midten.

De bageste tænder behøver jo ikke at være porcelænsbelagt. Det er jo op til dig selv om du vil have at andre skal se at du har en "guldtand" eller om du selv lever bedst med at alle tænder er "hvide"

Men vælg ikke en af de fuldkeramiske. De holder ikke på længere sigt.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 19-12-06 18:45

For mit vedkommende valgte jeg de porcelænsbelagte guldkroner af forfængelighed. Ja de kan nemlig ses, når man griner eller gaber mm.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 18:51

Ja, hvis man har en stor mund

Men jeg ville også vælge porcelænsbelagte guldkroner.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-06 19:07

Jeg fostår stadig ikke at de i midten skal være guld med porcelæn og de andr f.eks. metal med porcelæn. Kan man kigge igennem porcelænet, eller hvad, de er jo alle belagt. Forskelen er at der er metal inden i, eller lidt guld indeni eller meget guld inden i.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-06 19:14

På min tand, hvor der er guld under porcelænet er der ingen misfarvninger. Den er stadig hvid.

Så jeg vil tro at det "billige" metal, som de anbefaler til de bageste tænder måske vil skinne igennem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 20:24

Jeg har et par porselænsfortænder (brugte oprindelige til at afissolere ledninger) og de har siddet i over 25 år. De er limet fast på et par guldstifter

Ps. Jeg kan stadig bide fra mig og bide til bolle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-06 16:10

Stig54.... man kan IKKE se igennem porcelænet man kan kun se guldet, hvis det er en hel krone eller partiel krone/indlæg, og det er der jo ikke tale om for dit vedkommende

Om det er guld eller metalt der er inden i, er et skøn fra tandlægens side, pris og hvor meget tanden vil blive udsat for af tykkekraft.

Har du sat i x i kalenderen ved den 8.1??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-06 16:33

stig54

Det er jo et flot logo med hvide tænder du har

Citat
pris i Polen 8000,- + rejse med Hotel og morgenmad i 4 dage 1150,-

er du i Polen nu????

du skriver tidligere at forarbejdet ert gjort

Citat
det er hele munden der er ryddet nu har jeg ikke lige talt, men i tilbuddel står der 28 så jeg håber der er plads til dem

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-12-06 23:50

Ans- da der samtidig er tale om bidrekonsstruktion sidder jeg nu hjemme med et midlertid sæt tænder af lidt blødere typr, for at se om jeg slider specielle steder, men især for at se om mine tyggemuskler kan vænne sig til de højere tænder, mage til den højde jeg har haft engang. Jeg skal derned sidst i januar og have de rigtige kroner på.De er omhyggelige, men jeg må sige at jeg ikke har problemer med disse midletidege, så jeg tror de har ramt plet, de havde jo ingen højde at gå ud fra da mine tænder var slidt ned p.g.a biddet, og andre ting, dog ikke ledningsafisolering

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-12-06 23:52

ans den pris du kopierer er på min kones implantat tand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-06 00:12

Nåh ok, hvor mange gange skal du så rejse frem og tilbage fra Danmark til Polen før tænderne passer.

Det må da være en udgift hver gang.

Jeg er ikke i tvivl om at du sparer penge, men rejsen frem og tilbage koster da også noget og tid.

Men jeg ville stadig vælge som jeg tidligere har skrevet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-12-06 01:01

rejse med Hotel og morgenmad i 4 dage 1150, to gange. 100.000,.- sparet. (- hvad man ellers bruger dernde, der er meget billigt, men det er jo en anden sag)

Jeg har også hørt som du sger at de fuldkeramiske ikke holder så godt, især ikke til mit hårde bid.
Så det bliver nok til metal med beklædning

Accepteret svar
Fra : halloodk

Modtaget 200 point
Dato : 06-01-07 00:12

Til Stig54
Nu skal jeg hjælpe dig, jeg sidder her med en af mine venner som er tandtekniker. MK kroner (metalkeramik kroner eller også kaldet porcelænskroner) Porcelænskroner bliver fremstillet ved at porcelænet bliver brændt på et skelet af metal ved temperatur omkring 700-900 grader. I gamle dage var den eneste metal der kunne holde til det uden at smelte guld iblandet platin, da disse metaller er ret kostbare blev der udviklet alternative prisbillige metaller som er biokompatible. Som du nok ved er guld et blød materiale, de nye biokompatible metaller er væsentlig hårdere, hvilket betyder at man kan lave metaldelen tyndere end hvis skelettet er lavet i guld. Ca. 75 til 80 % af alle porcelænskroner bliver lavet i dette metal.
At guld skulle have en bakterierdræbene effekt er slet ret løgn. Om du vælger det ene eller det andet er et spørgsmål om holdning.
Nu hvor teknologien har udviklet sig er der kommet et nyt materiale Zirkonium hvor det muligt at frem helkeramiske kroner (ikke at forveksle med jacketkroner som man brugte i 70érne som var porcelæn bagt på platinfolie som man derefter fjernede, disse knækkede for et godt ord ) som faktiske er meget stærkere end metal og selvfølgelig dyrere men giver fantastiske flotte kroner. Se her www.denzir.com
Da jeg selv skulle have lavet et par kroner satte jeg mig godt ind i proceduren og overvejede at tage til udlandet, men hvordan skal man klage i udlandet, hvis der er noget der går galt, hverken du eller jeg er tandlæger, så vi ved ikke en gang om det vi får lavet er det rigtige. Jeg blev anbefalet www.kobenhavnstandlaegecenter.dk se mit tip nedenfor og det var jeg rigtig glad for og så er der dansk garanti for at det er den rigtige behandling man får. Det er trods alt noget der skal holde hele livet. At få lavet 26 eller 28 tandkroner er ikke noget man lige smutter til Polen og få lavet på en eller 2 besøg.
Held og lykke
Halloodk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-01-07 00:30

stig54

Har du så fået dine nye "bisser"

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-01-07 12:47

Jeg skal til polen den 20 og have sat kroner i. Jeg rejser igennem avmintand.dk De sørger for kontakt med tandlægen og også de 3 års garanti der er på. Det er ikke vellidt blandt de fleste danske tandlæger, men det var min egen der henviste mig, da jeg ellers skulle have gebis om et par år ellerhave det lavet her i Danmark nu til 160000,-. De har det nyeste udstyr og nogen er uddannet på Københavns Tandlægeskole eler hvad den nu hedder. Det kan man mene omhvad man vil, jeg tænker på min pung (pengepung)

Jeg lader tråden stå åben til jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-07 12:58

Jeg har nu fået lavet et par kroner på Tandlægehøjskolen, flot arbejde, og jeg skulle kun betale for
guldet.

At jeg er begyndt at tage til Sverige, skyldes udelukkende, at jeg ikke længere kan sidde med munden åben i tre timer af gangen, hvilket var ganske alm. på Tandlægehøjskolen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-07 13:01

Jeg har nu fået lavet et par kroner på Tandlægehøjskolen, flot arbejde, og jeg skulle kun betale for
guldet.

At jeg er begyndt at tage til Sverige, skyldes udelukkende, at jeg ikke længere kan sidde med munden åben i tre timer af gangen, hvilket var ganske alm. på Tandlægehøjskolen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-01-07 13:39

OK Nordsted, jeg sad med munden åben i 6,5 time for nedslibning af bisserne, 5 min pause hver time.
En anden ting jeg lige vil nævne er at turen koster de 1150,- med bus fra kbh+færge+ hotelophold på Radisson SAS med morgenmad. En overnatning på Radisson dernede koster normalt 700,-, Der er ike nogen tilskud til dette fra tandlægen eller andre da man også kan rejse denne tur med Europas/Øster Lindet rejser endda et par hundrede billigere, men jeg holder mig til at bestille igennem av min tand da det er dem der giver gratis rejse derned hvis der er noget galt senere.
Hallodk. det er et godt indlæg du har. Jeg tror jeg holder mig til metalkeramiske kroner i hele munden, men den beslutning kan jo andres. Det er også et spørgsmål om pris/udseende.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-01-07 16:56

Når du er færdig bliver det måske "Morgenstund har guld i mund"
Sorry jeg kunne ikke lade være.

Men held og lykke med det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-01-07 17:00

Held og lykke med dine nye tænder, når du får dem

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 30-01-07 01:18

Tak for svaret halloodk.
Nok den mest udførlige forklaring
Jeg sidder her og h(t)ygger mig med mine nye metalbisser med porcelænskroner, valgt i samråd med tandlægen og min pengepung.
Pris tilbuddet holdt og jeg er ovenud tilfreds med hele forløbet.
Avmintand.dk står for de 3 års garanti og rejsen derned hvis der skulle sk noget.
Det er længe siden jeg har kunnet tygge så godt og hårdt. tyg lige på den:)