/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
King Charles Spaniel
Fra : fisherprice
Vist : 1537 gange
200 point
Dato : 19-12-06 12:47

Hej

Jeg skal have hund og det skal være en King Charles Spaniel... - eller en Cavalier King Charles Spaniel
Hvad er forskellen på disse to racer, King Charles Spaniel og Cavalier King Charles Spaniel? - jeg troede det var samme hund og men at man nogle gange undlod cavalier pga. dovenskab, men på http://pedigree.dk/Pedigree/da-DK/Hunderacer/Vælg+den+rigtige+hunderace.htm kan jeg se at det fremgår som to forskellige hunde...

Nogen der kan hjælpe? og evt. har et billede af de to hunde (hvis der er forskel)

Accepteret svar
Fra : Snasse

Modtaget 210 point
Dato : 19-12-06 13:10

Forskellen mellem de 2 racer er vist ikke så stor.
Cavalier king charles er dog lidt højere og har lidt længere snude og blev brugt til jagt på fulge førhen, hvor King Charles er den der kaldes Englich toy spaniel og er en mere udpræget skødehund.
Cavalier king charles spaniel: http://images.google.dk/images?hl=da&q=cavalier+king+charles&btnG=S%C3%B8g+i+billeder
King charles spaniel: http://images.google.dk/images?hl=da&q=english%20toy%20spaniel&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi

Hilsen Susanne
www.chikabee.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-12-06 15:04

Ja, King Charles Spaniellen er den mindste, og også den mest sjældne herhjemme.

Hundene ligner hinanden meget på billeder, men det er fordi man ikke rigtig kan se størrelsen. King Charles vejer fra 2,2 til 5,5 kg. Og Cavalier King Charles vejer 4,5 til 8 kg.. (jeg har dog set dem større...)
Jeg er ikke sikker på, at der er nogen kennel for King Charles Spaniel i Danmark.
I mit nyeste udstillingskatalog var der udstillet 55 Cavalier King Charles, men kun 2 King Charles. Og ingen af King Charles Spaniellerne havde danske ejere eller opdrættere..

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 27-12-06 11:32

Tak for svaret Snasse - fik bekræftet at det var en cavalier.