/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Pythagoræiske komma
Fra : Hanana
Vist : 1763 gange
200 point
Dato : 18-12-06 22:52

Jeg skal skrive opgave om Pythagoras i forbindelse med både matematik og musik. Men jeg har altså ikke forstået det med det pythagoræiske komma. Hvad er det, jeg skal skrive? Jeg ønsker ikke, at I skriver min opgave overhovedet, men jeg vil meget gerne have hjælp til at forstå, hvad det går ud på...

http://209.85.129.104/search?q=cache:iR6irEPspn0J:lemviggm.vhostip2.isop.net.uni-c.dk/sd/musikteori.html+pythagor%C3%A6iske+komma&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=14

har kigget lidt her...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-12-06 23:26

Der kommer da en del frem, når man søger på google???

http://www.google.dk/search?hl=da&q=pythagor%C3%A6iske%2Bkomma&meta=lr%3Dlang_da

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-12-06 23:35

Den måde, man stemmer et klaver på, hedder ligesvævende temperatur.
Faktisk er alle intervaller på klaveret falske! Lige bortset fra oktaven, der er det eneste helt rene interval.

Alle kvinter er en lille smule for små - men ens for alle kvinter (deraf navnet ligesvævende). Alle store tertser er en hel del for store. Alle treklange er altså falske! Det er et voldsomt indgreb i vores høremåde, som man først opdager når man hører en fuldstændigt ren dur-treklang.

Der må selvfølgelig være en gevinst ved så stort et offer, og den er at alle tonearter er lige gode at spille i.

Pythagoræisk stemning
Der findes utallige løsninger på problemet. En af dem er pythagoræisk stemning, en stemning der skulle gå tilbage til Pythagoras (500 før Chr.). Dens princip er, at alle kvinter skal være rene.
Det går godt et vist stykke tid. Vi stemmer først kvinter op fra C og så kvinter ned fra C :

C, G, D, E, H, Fis
C, F, B, Es, As, Des
Men kvinten Fis - Cis må læses som Fis-Des (en formindsket sekst), og denne ulvekvint er forfærdelig falsk. Sammenstødet er helt uundgåeligt, fordi 12 rene kvinter nu engang er større end 7 oktaver (matematisk: 3/2 ganget med sig selv 12 gange er lidt mere end 2 ganget med sig selv 7 gange).

Den pythagoræiske stemning kan næppe tilskrives andet end teoretisk betydning. De store tertser bliver alt for store og ulvekvinten er skræmmende!

Nodeeksemplet viser den Pythagoræiske stemning med angivelse i cent af afvigelse fra den ligesvævende temperatur. En cent er en 100-del af en halvtone. En ren kvint er to cent større end en ligesvævende kvint. 12 kvinter er til sammen vil give 24 cent for høje. Denne afvigelse, der altså svarer til 1/4 halvtone, kaldes for det pythagoræiske komma.

http://www.10klassikere.dk/dansktekst/opslagsord/stemning.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-06 10:36

Musikkerne bruger et sprog vi andre ikke forstår. Det skyldes blandt alle at man ingen steder kan finde eksakte definitioner af begreberne. Det er alt sammen noget vist, som svæver i luften, og som musikalske mennesker åbenbart forstår rent intuitivt. Når de så blander matematik ind i det, går det galt, fordi matematikken drejer sig om eksakt definerede begreber.

En oktav er afstanden ( i tonehøjde) fra en ren tone ( med eet svingningstal) til en anden med det dobbelte svingningstal . Musikkerne kalder det den samme tone, så allerede her går de galt af matematikken. Ordet oktav indikerer at den består af otte delintervaller.
Denne deling kan man lave med frekvenser som giver pæne rationelle (brøker) forhold mellem svingningstallene. Disse brøker giver musikerne så mærkelige navne , kvint, terts osv.

En anden mulighed , som vi benytter normalt i dag, er at dele intervallet i tolv lige store indbyrdes forlold. derfor bliver forholdet mellem led i intervaller sådan at der skal ganges med det tolv gange for at få tallet 2. tager man den tolte rod af 2 og opløfter til 7 får man 1,498307 . Det er det interval som den gamle kvit på 3/2 får når man stemmer ligeligt tempereret, som det kaldes.
Det pæne rationelle tal 3/2 bliver til et grimt kommatal . Dette komma er det pythogoræiske.

Forskellen er ikke til at høre for almindelige mennesker. Hvis udgangspunktet er 440 Hz bliver kvinten 660 Hz henholdsvis 659.2 Hz. Det sidste er kun en anelse falsk.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 19-12-06 16:43

hm... tak... men... har ingen idé om, hvad jeg skal skrive... undskyld

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 01:08

Næ-- du ville jo selv forfatte din afhandling.

Jeg kan lide svaret fra olesen 50. Det er komplet uforståeligt for alle der ikke ved det hele i forvejen. Hvad betyder bogstaverne og fis cis dis og ces ???????