/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Gearkasseproblemer.
Fra : Puch1
Vist : 665 gange
150 point
Dato : 18-12-06 15:53

Jeg har en Puch GP, der er det problem at den hopper ud af 3g. Den begyndte for noget tid siden at skære tænder da jeg kørte i 3. så tog jeg gassen lidt af og så tog den lidt fat og skar så tænder igen, for så at tage topomdrejninger. Den har været skilt ad en del gange siden dette skete. Men det mærkelige er, at da jeg skilte den ad første gang var alt helt fint derinde, der manglede ingen tænder. Efter en gang jeg havde den skilt ad, satte jeg en anden gearskifter i. Nu var 3 helt væk, mens den skar tænder i 2. Den blev skilt igen og 2 manglede en del tænder, 3 fejlede intet. I vinteren 2005/06 flækkede blokken og jeg fik så købt en anden et par måneder senere. Jeg satte mine egne gear ovs i.Da jeg samlede den dengang fejlede den intet, det mærkelige er bare at det først er kommet nu. Er der nogen SPECIEL måde man skal samles på. Har fået af vide at skal stå i frigear mellem 1 og 2, når den bliver samlet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-12-06 21:43

Det var da et utroligt træls problem! Og det virker til at køre fint inden det bliver samlet?

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 18-12-06 22:12

Der er ikke det der tegner på NOGEN som helst fejl i gearkasse eller blok.
Kan det være måden den bliver samlet?.
Lige nu sidder motoren på knallerten, da jeg brugte hele dagen igår på at skille motoren ad, da nogle af gearene ikke gad (gearskifter var ikke sat ordentligt i) og den sætter på den nu, og jeg har først tid i weekenderne.
Kan det være noget med blokken?. Et eller andet der er blevet slidt så det kan bevæge sig. ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-12-06 23:03

Hvis det var en defekt blok burde det være en synlig fejl.
Hvis det er slitage burde det også være synligt eller noget der nemt kunne mærkes..

Det er derværre mest de der gamle yamaha motorer jeg typisk har fikset i sin tid.. Men problemer med gear skift var det ikke mange af der.

Fandt en svendsk side, der er en tegning over motoren, måske du kan bruge det til noget..
http://user.tninet.se/~eyr284a/puch_doktorn.htm

Desuden denne..
http://www.n50.dk/
under teknik - motor 3-4 gear er der nogle, efter min mening, gode tegninger. Måske er der hjælp at hente her. Der en håndtegnet tegning der viser to skiver der nok har en vis betydning. Plus han skriver et par tricks om at adskille og samle motoren.

Måske var det nemmere hvis jeg havde motoren foran mig, men det er jo desværre ikke tilfældet..

Håber du kan hente hjælp fra en af ovennævnte sider. Det er jo en af de fede maskiner fra de gode tider

- Anden

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 19-12-06 16:37

Har før printet en tegning ud af motoren fra N50.dk og kigget på tegningen, men jeg synes ikke at der mangler noget. Den tegning der er på N50 med de skiver, de er der, det ved jeg med sikkerrhed, den ene er en messing skive med 4 riller der går skråt ud af, den anden er bare en almindelig rund jernplade for at tandhjulet løfter sig fra blokken.
Har du nogen sinde været ude for det før.?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-12-06 18:19

Aldrig før.. Gearene har altid virket på de puch motorer jeg har set, det er kun koblingen der har trængt til en omgang, hvis der var problemer..

Hmm.. Hvor bor du henne af i landet?.. Hvis det er tæt på kunne jeg jo måske lige kigge..

- Anden

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 20-12-06 20:28

Jeg tror desværre ikke det vil kunne hjælpe at du kiggede forbi, da der er absolut er ingen ting at se, gearene ser helt fine ud.
Da det jo kun er i 3. tænkte jeg på om man kunne samle den så den stod i 3, når man skulle starte den, så kunne man evt. løbe den igang i 3. så den ikke kom i frigear eller noget.
Jeg regner med at den vil blive taget af imorgen da jeg får Juleferie der :)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-12-06 22:47

Okay, det var bare et tilbud.. Men lad høre fra dig, altid spændende at høre om de maskiner.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 21-12-06 16:12

Skal nok fortælle når der sker fremskridt. Motoren er taget af nu, og det ser ud som der skal ny simmering mellem krumtap og kobling.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 22-12-06 16:41

Den KAN køre igen :) Der var også begyndt at komme olie i krumtap huset, troede det var en simmerring, men det var en utæt pakning. Så jeg måtte bruge flydene pakning.
Jeg skilte den og samlede den igår. Den blev samlet så den stod i 3. I dag bev den så sat på, og den kørte bare perfekt.
Dog kan Thansen' tandhjul ikke holde, den smadrede både et 10T og 11T, men så havde jeg et orig. tandhjul liggende på 11T som jeg så har kørt med.
Og på onsdag kommer der så min julegave fra min far. En 20 mm. Dellorto karburator+studs.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 22-12-06 17:01

Der manglede også en låsering bag primær tandhjulet. Som jeg så fandt i en kasse og satte i.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-12-06 18:16

20 mm. Dellorto karburator+studs, lækker julegave

Jamen jeg håber da den bliver ved med at køre så

God jul og god fornøjelse med maskinen

- Anden

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 26-12-06 12:54

Tak skal du har Anden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-12-06 21:45

Tja, du fandt jo på sin vis selv ud af det

Men det var så lidt, det var sjovt at se de knallert sider

- Anden