/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bølger i gipsloft fra spartel
Fra : troelsit
Vist : 780 gange
100 point
Dato : 17-12-06 12:04

Jeg har netop købt en ny ejerlejlighed. Efter at have boet her en uge lægger jeg mærke til at alle lofter har synlig "spor" flere steder i loftet. Jeg er sikker på det er spartlen som ikke slebet ordentligt ned.

Problemet ses bedst om aftenen med en uplight. Om dagen kan det være svært at se.

Entreprenøren og maleren siger at de holder sig indenfor de angivne tolerancer, men det tror jeg simplethen ikke på.
Er der nogen der ved om der er nogle målbare tolerancer for sådanne fejl, eller handler det mere om et objektivt skøn fra en sagkyndig?

Jeg ved nemlig ikke helt hvad jeg skal stille op

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-12-06 12:35

Det eneste fornuftige du kan gøre er at få en fagmand (malermester) til at vurdere det. Bild ham ind at det er noget den forrige beboer selv har lavet. Mange håndværkere er ikke meget for at nedgøre en kollegas arbejde.

Er du sikker på at bølgerne er spartel ?

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 17-12-06 14:58

Vi taler om en helt ny lejlighed - altså et nybyggeri.

Jeg er ikke sikker på det er spartel, men jeg kan ikke se hvad det ellers skulle være...

Det kører flere steder gennem stuen - og ligner det er ved samling af gipspladerne.

Jeg er dækket af AB92 garanti, men entreprenøren og maleren siger arbejdet er fint nok

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-12-06 15:56

Du må simpelthen have en ekspert til at kigge på det Det er jo sådan at når gipsplader er sat op med gipsskrue og der bare er det mindste skrue der rager op over overfladen vil det straks efterlade spartelforhøjninger min bror er maler og bander tit over dem der har sat gips op da han skal efterskrue skruerne inden spartling.

Mvh Sune

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 17-12-06 16:26

Jeg tror ikke det er fordi at spartlingen ikke er slebet ordentlig ned.Måske loftet skulle have en ekstra gang maling.Når du bedst kan se det ved at belyse loftet i mørke er det fordi du lyser igennem malingen.
Hvad angår tolerencer i byggeriet er der næppe noget at komme efter.Og som nævnt tidligere er det vanskeligt at få en anden maler til at lægge navn til "fuskeriet" da man ikke kritisere andres håndværk.En udannet maler eller autolakerer kan dog til enhver tid mærke om spartlingen ikke er slebet ordentlig ned.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-06 17:07

det er meget normalt, at man kan se spartlingerne. der er ikke ret mange håndværkere, der gør deres arbejde ordentligt nu om dage, og det skyldes ene og alene, at de er på akkord.så får det een gang spartel, og bliver slebet, og så er det klat til maling. hvis det skal gøres ordentligt, skal det spartles 3 gange, men det betyder, at maleren ikke tjener så meget, og så bliver det altså ikke gjort ordentligt.og det er ikke bare noget jeg siger. jeg er selv i branchen, og ser det hver dag. hvis du vil klage over det, skal du væbne dig med tålmodighed og være indstillet på, at du ikke får noget ud af det. det skal være meget grelt, før man får ret i en klage af den slags. hvis du kender en maler, eller selv har mod på at gå igang med det, så gør det. ellers kommer du til at se på det i meget lang tid

Godkendelse af svar
Fra : troelsit

Dato : 17-12-06 19:52

Tak for svaret trimare46.