/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spartle direkte på malet loft?
Fra : Malkekoen
Vist : 1133 gange
50 point
Dato : 16-12-06 15:22

Kan man spartle direkte på et malet loft? Er det nok at afvaske med grundrens? Eller skal malingen skrabes af?

Det er plastikmaling, der sidder godt fast.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-12-06 16:02

Jamen hvad skal du spartle er det revner eller hvad???????
dr.dem

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 16-12-06 16:06

Nej, det er bare en masse små ujævnheder. Vil gerne have loftet helt glat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-06 17:31

plastmaling er bedre end rå puds. Det suger ikke saften ud af spartelmassen, og grundrensning først gør det endnu bedre!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 16-12-06 21:54

Hej Malkekoen

Uanset hvad du vil spartle skal du altid lige slibe lidt. Prøv evt. at slibe med korn 80. Det at du har vasket loftet af er kun godt, da der ikke må være fedtet pletter nogle steder. Men det er kun nødvendig at slibe før man spartler og køb så noget ordentlig maling, det vil sige 10 liter for mindste kr. 1000,-. Da der er mere kridt og salminak i og giver et bedre resultat.

Husk også mindst glans 10 hvis du vil kunne vaske loftet af bagefter uden, at malingen går af.

P.S. Hvis det nu var en flise væg eller noget andet tilsvarende hård matriale hvor der er en dårlig vedhæftning, da skal du også bruge en grundmaling til pågældende matriale.

God arbejdslyst

Venlig hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-12-06 22:13

Hvis det kun drejer sig om små ujævnheder, vil slibning være bedst, medens huller vil være bedst at spartle. hvis det er meget glat , så kan moddeling paste bruges. det er en meget stabil spartelmasse der bruges af kunstnere, og med god vedhæftning; men lidt dyr. Filtfylder fra Flygger er en godt dækkende grunder med god vedhæftning, og giver et kraftigt lag, som andre malinger kan hæfte godt på. Bør efterslibes let.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 04:01

Vådrums-letspartel fra DANAlim er et vidunderligt materiale at arbejde med. Vejer ikke ret meget, har en pragtfuld konsistens at bredspartle med, slibes smukt glat og er fantastisk stærkt. Og så koster det ekstremt meget mere end Polyfilla! Til gengæld kan det trækkes ud i meget tynde lag, så det er drøjt i brug.
mvh
pbp