/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stukket træ
Fra : thewizards
Vist : 3681 gange
50 point
Dato : 16-12-06 09:48

Hej derude.

Er der nogen der har lidt erfaring med stukket træ? Måske er der nogen derude som har en smule til salg? Eller nogen derude som har nogle gode kontakter til, hvor jeg kan købe i små mængder?

Jeg ved at på hjemmesiden Compwood maskiner A/S kan jeg købe stukket træ. Men det er så pokkers dyrt. Jeg søger brugt stukket træ. Måske er du den der kan lede mig på sporet af brugt stukket træ.

Mvh.

Bjarne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-06 18:06

Øøh - hvad mener du med stukket træ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-06 18:07

Er det komprimeret træ, du mener, så skriv det!

Kommentar
Fra : Møbeldesigner

Dato : 16-12-06 18:25

Træ der har været igennem processen hvor det bliver komprimeret kaldes stukket træ, så betegnelsen er skam rigtig nok, pbp_et.
Men så vidt jeg ved er stukket træ fikseret når det er tørret (brugt), og kan ikke formes igen. Er det ligegyldigt hvilken form dit træ må have, thewizards?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-12-06 18:50

Du kan jo købe billige brugte møbler hos kirkens korshær og andre steder.
Men formen er jo ikke til at ændre.

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 16-12-06 23:54

Kort fortalt fremstilles og anvendes stukket træ på følgende måde; Råtræ opskæres i passende dinemsioner, blødgøres ved opvarmning, uden brug af kemikalier, hvorefter det anbringes i en stukkemaskine. I maskinen udsættes træet for tryk i længderetningen, så træets cellevægge bliver tværfoldede, dvs. klemt sammen som en harmonica. Det er cellernes "harmonica" der gør, at det stukkede træ kan bøjes. Når træet tørrer, "stivner" det i den ønskede form.

Du har sikker siddet i nogle stole, hvor hvor kroppen er af træ. stolen viker som en fjeder. Det er i den stil det stukket træ fungerer efter bøjning.

Du har ret i træet er fikseret når det er tørret, men træet kan altid formes om igen, men skal dog først fugtes igen. Der bliver brugt specialværktøjer til at bøje træet.

Håber det er forståeligt.

Mvh.
Bjarne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 03:56

Så vidt jeg har forstået, komprimeres træ på tværs af fibrene, så det ikke længere udvider sig/trækker sig sammen ved fugt/tørke. Det er sådan nogle norske ski har pålimet kanter. Det kaldes "lignostone", en bastard af græsk og engelsk, lignis for træ og stone for sten. Det andet, som kendes fra Arne Jakobsens "Myren"stol, kaldes (ifølge min ringe viden) formspændt træ, og det er ordinært krydsfiner, som først er limhærdet imed varme i den endelige facon. Men til reparationsbrug må man vel varme finerstrimler op, så de er bøjelige, og lægge på én ad gangen med passende lim under.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 17-12-06 13:36

Hej pbp_et

Jeg synes at du skulle på dette link.

http://www.techmedia.dk/default.asp?Action=Details&Item=2145

Mvh.
Bjarne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 21:24

>thewizards:
Jeg bøjer mig i støvet! Men du har et problem, nemlig at formningen skal ske i den første varme og med oprindeligt fugtighedsindhold i veddet. Klokken Er slået, når veddet er tørt (ifølge den fine video, du henviste mig til). Teknikken kendte jeg ikke til, har altid selv under bådebyggeri mv. holdt mig til dampning og armkræfter.
Men det ser ud til, du skal være vaks ved havelågen og fedte dig ind ved et firma som bruger teknikken, få stukket i deres maskine og siden stå klar med din egen form. Alternativt skal du ha en lang plastpose med, så du i triumf kan hjembringe din stok og slå knuder på den derhjemme.
mvh og tak for belæringen
pbp