/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sprinkler på Peugeot 405, 1992
Fra : kurtmoeller
Vist : 695 gange
192 point
Dato : 14-12-06 21:10

Har lige købt vognen. Er godt tilfreds, men sprinkleren virker ikke. Kikkede i motorrummet - beholderen var næsten fuld. Afmonterede beholder incl. pumpe. Tjekkede pumpen: den kører lystigt helt ned til 5 volt! Tjekkede derefter forsyningsledningen (2 modsat vendte fladstik) Voltmetret viser konstant 2-3 volt - uden påvirkning af sprinklerkontakten! Ved påvirkning af sprinklerkontakten stiger spændingen til 10-11 volt, men der er åbenbart ikke strøm nok til at trække pumpen - heller ikke ubelastet(uden vand)! (kontaktpolerne er naturligvis renset forinden) Hvad er der galt? Der sidder et andet sæt fladstik lige ved siden af, ligeledes med 2 modsat vendte ben - og uden spænding. Mangler der evt. et relæ, hvor alle 4 ben skal være monteret?
Mvh

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-12-06 00:27

Pumpen kører lystigt ned til 5 volt Hmm men kan ikke kører med 10-11 volt ikke helt forstået men det er sikkert motoren der er problemet ellers kontakten
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-12-06 07:04

Du må ud til en "hugger" og finde en "ny" sprinkler til en 50'er eller højest en hund...at bruge ret mange kræfter, tid og energi er i bedste fald spild af tid

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-06 09:29

Sådan som du beskriver det lyder det som fejlen er i ledningsnettet. Hvis du måler spænding meden pumpen er tilsluttet - det er besværligt- vil du nok finde at spændingen er nær nul.

Formentlig er det en defekt stelforbindelse, men det kan også være sprinklerkontakten. . Den ene af de to poler til sprinklermotoren fører til stel på de fleste biler.

Det er næppe behov for et relæ til en sprinklermotor.