/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nødvendigt at lydisolere gips?
Fra : Malkekoen
Vist : 1032 gange
50 point
Dato : 14-12-06 14:17

Vi skal til at lukke den anden side af vores skillerumsvæg. Men kom lige i tanke om at den måske skulle lydisoleres. Eller skal den?

Væggen er bygget på stålrigler (95mm), med 2 lag gips på begge sider. Loft og gulvrigler er med filt. Væggen går mellem et badeværelse og et vaskerum.

Spørgsmålet er så: Hvor lydtæt er sådan en konstruktion, hvis man IKKE lægger isolering i væggen? Vil isoleringen give nogen nævneværdig lydisolering, når gipsen på begge sider sidder på samme stålrigel?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-12-06 14:33

Mere vigtig. Har rummene samme temperatur?

Hvorfor iøvrigt spare nogle få hundrede kroner? Hvis det viser sig det skulle have været i, er omkostningen vildt meget større end for en eller to pakker rockwool.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 14-12-06 14:37

Ja, rummene har samme temperatur, og de ligger midt i huset. Så selve varmeisoleringseffekten er ligegyldig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-12-06 14:37
Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 14-12-06 14:45

Mange tak for linket! Det angivne opgivelser siger mig dog ikke det store (der er en forskel på 9 i skemaet på side 4).

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 14-12-06 15:10

Det fortæller lidt om lyddæmpningen. Put nu bare det isolering i. Så er det lavet ordentlig. Det er stygt irriterende når man er kommet til at spare nogle få hundrede kr. og så er slutresultatet ringere end man havde forventet.

Vi ser det gang på gang. Man investerer f. eks 4-5000 kr på en billig varmepumpe og yderligere 3000 på at montere den. Skidtet viser sig at være noget kina-noget der ikke duer når det er koldt! Resultat spild af penge. Ligeledes ser "billig-montagerne" ikke ud som man lige havde forventet. Resultat = noget øv.

Mere ærgeligt. Folk bruger måske 30000,- på at købe sig et ventilationsanlæg til huset. Det var billigt, men zonedæmperne er sparet væk, hætterne for små osv osv. Resultat = dårlig løsning, manglende glæde ved installationen. Og i det spil er det måske nogle håndører til forskel, men man indkøber kun med blikket på slutbeløbet og kan ikke overskue leveringsomfanget og konsekvenserne af dette.

..,.bare for nu at give et par eksempler.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-12-06 15:10

Personlig ville jeg isolere. En tom gipsvæg, vil runge, hvis nogen slår på den, eller "bumper" i rummet ved siden af.

Det er værd at ofre 200,- kr på

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-12-06 17:26

isoleringen lydisolere ikke ret meget ( men jeg ville nu aligevel lægge det i )
den bedste lydisolering får du ved at gipsen ikke har samme tykkelse på begge sider feks 1 lag på den ene side og 2 lag på den anden , 2 og 3 lag er det bedste
årsagen til dette er at lydbølgerne ikke kan forplante sig til den anden side , da de ikke har samme stivhed
er der feks 2 lag på begge sider , kan svingningerne i lydbølgen forplante sig videre , og dermed opnås ikke den store dæmpning

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-12-06 18:34

De 8 dB forbedring i lyddæmpningen er da værd at tage med

Kommentar
Fra : cliffangelo

Dato : 14-12-06 19:39

hej hver side af gips væggen burde nok have haft hver sin rigel med 2 cm luft i mellem så vibrationer ikke kan forplante sig fra side til side og altid isolere det skader aldrig

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 16-12-06 15:19

Tak for svaret 3773.