/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Silicagel
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 2020 gange
300 point
Dato : 12-12-06 18:02

Hvordan laver man silicagel? Hvad bruger man som indikator for om silicagelen stadig er tør? Hvordan kobler man de ting sammen?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 18:28

En indikator for tørhed er jo Karl Fisher-analysen!
men hvordan man laver det har jeg ingen anelse om!
hvorfor køber du det ikke?!
hvad skal du med det??? Kromatografi ??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-06 20:14

Hej A.C. Jeg tror ikke det kan betale sig at fremstille det selv. Hvis du virkeligt har behov for det, mener jeg at du har brug for store mængder. F.eks. til tørring af svampe og andre meget vandholdige ting. Jeg tror det vil være billigere at købe det.
M.h.t. tørhed er det meget nemt! Vandindholdet skal simpelthen være NUL (eller tæt på) før du kan bruge det. Det opnår du ved at tørre det i en alm. ovn. Det KAN ikke tørres for meget, idet vandindholdet ikke kan være lavere end NUL. Grunden til at jeg ikke ville fremstille det selv er at det allerede bliver fremstillet i store mængder på en forsvarlig måde, og hvis man køber det i tilstrækkeligt store kvanti, må prisen derfor også være overkommelig. God JUL Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-06 20:16

Nåh ja: Som indikator er du nødt til at bruge en alm. Hydro-%-måler. Sådan én kan du også sagtens købe. Men det fordyrer jo yderligere processen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-12-06 20:55

Jeg ved, at noget silicagel skifter farve, når det ikke kan trække mere vand.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-06 21:03

Ja, men det er stadig ikke noget du laver selv. Jeg har noget liggende som jeg bruger af og til. Det er lyserødt og når det bliver vådt bliver det naturligtvis meget mørkere i farven. Jeg venter dog aldrig på farveskiftet men skifter det ud og tørrer det med jævne mellemrum. Har for resten ikke købt det men samlet det sammen igennem årene som EDB-medarbejder. Hver eneste kasse indeholdt adskillige små poser af det. Jeg samlede dem sammen, samt bad andre om at gøre det samme. Derfor har jeg idag al den silicagel jeg behøver.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-06 22:44

Der hvor jeg brugte det, var det blåt i frisk tilstand og mistede farven, når det havde suget. Egentlig tror jeg det er anhydrid kiselsyre, hvad siger Paul Bergsøe? Jo. det er udvasket, filtreret og tørret siliciumdioxod. på side 357: Si(OH)4 - nåda - det ligner mere siliciumhydroxid. Men det kan sgu nok ikke betale sig at lave det selv, medmindre man står og skal bruge det i multitonsvis!
I min professionelle fortid gik vi over til (det var i et elektrokemisk måle- og kontrolapparat) at installere en modstand, der blev brændt en Watts penge af i for at forhindre dugnedslag på overflader, der skulle være højisolerende. Modstanden = varmelegemet blev monteret lige nedenunder.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-06 22:47

Og tørre det? jo man tager samme klimaskab, der skulle være koldt under dugtesten, og skruer op på 80 -100 grader, spreder silicagelen ud på en bageplade, og efter et kvarters tid eller når man kommer i tanker om det, skovler man det hele i en stor bøtte og skruer låget TÆT på.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-06 22:52

Ja Det var jo sådant set også det jeg sagde - du brugte bare lidt flere ord til det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-12-06 07:20

Citat
og hvis man køber det i tilstrækkeligt store kvanti

Kvantum hedder kvanta i flertal og ikke kvanti lillearne. Jeg har sagt at du skal holde dig fra fremmedord og ordet mængder ville have dækket dit behov.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-12-06 07:27

Dokumentation: Gyldendals Fremmedordbog

kvantum -(m)et, ..a (best. flt. kvantaene; lat. quantum, intk. af quantus hvor stor) mængde.

Lær det så og hør efter hvad jeg siger, så dummer du dig ikke så tit.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-12-06 07:53

I behøver sgu ikke rette hinandens sprog og petitesser i min tråd, det skal jeg nok hvis jeg er utilfreds med et svar, eller jeg ikke forstår hvad der står. Til gengæld er der ingen der er kommet med en opskrift!!!!!!!!!!!! og det er jeg ike tilfreds med.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-06 08:43

Paul Bergsøe har én, men den er rævedyr, og desuden er ingredienserne formentlig forbudt i fri handel

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-12-06 10:18

Jooo Rosmon.

Lillearne vil så frygtelig gerne være perfekt, bl.a. for at kunne leve op til de strenge krav han stiller til andre, så han er kun glad for at hans mange fejl påpeges. Og den smule det fylder, kan da ikke genere dig, med mindre du gerne vil føle dig generet.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-12-06 14:21

Jeg synes ikke vi behøver at genere hinanden, og indtil videre er der ikke fremkommet noget jeg kan give point for.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-12-06 14:24

jeg prøver at se om flere point kan lokke bedre svar frem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-12-06 17:42

Hey, kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad det er du skal bruge det til?

Nåmen hør her, jeg citerer fra "Uorganisk Kemi" af M.Tvede:

Citat
Sætter man en syre til et opløst silikat, f.eks. vandglas eller natriummetasilikat, udfældes kiselsyren og vil i reglen stivne til en gele-agtig masse. Afvandes produktet forsigtigt, fås en fast masse, -silikagel- der virker adsorberende ganske som aktivt kul. På laboratoriet anvendes dels ren (hvid) silikagel og dels silikagel hvortil der er sat et coboltsalt. Dette virker som indikator, idet det er blåt, når det er tørt og rødt når det er vådt. Den impregnerede silikagel kaldes "Blågel".Den benyttes f.eks. som fyld i eksikatorer og ved tørring af luftarter.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 18:07

Håber dette svare på dit spørgsmål.

Silicagel kan fremstilles ved at tilsætte syre til vandglas (Na2Si3O7, H2O) - f.eks. svovlsyre.
Hermed kondeseres vandslas til silicagel.
Herefter vaskes gelen og tøres i en ovn ved 135C i ca. 1½ time. Evt kan mikrobølgeovnen anvendes(Se nederste link for mere udførlig beskrivelse)

http://www.domnickhunter.com/tech_Centre.asp?chapter=1§ion=6_Silica-Gel_2.htm&getIndex=false

http://www.southernexposure.com/library/drying-seed-silica-gel.html

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 18:11

Glemte lige

Som indikator for tørhed kan cobolt(II)chlorid bruges.

http://info.anu.edu.au/HR/OHS/Hazard_Alerts/_Self_Indicating_Blue_Silica_Gel.asp

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 18:22

Undskyld Birgitta, men jeg så først dit svar efter jeg havde sendt mit. Du svarer på alt.
Lige pånær, hvordan man kombinerer coboltsalt med silicagel. Jeg vil tro, at efter silicagelen er vasket kan man tilsætte lidt coboltsalt og tøre det. Så skulle den være i orden.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-12-06 18:42

coboltsalt er altså noget giftigt noget at stå og rode med..... ---hvilket også fremgår af dit link, Simon.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 13-12-06 19:02

God pointe med cobolt, man kan evt. bruge phenolphtalein i stedet for cobolt(II)chlorid. Jeg er ikke sikker på, hvorledes phenolphtalein skal tilsættes for stoffet bevare sin syrebaseindikator funktion.

Som barn kunne man købe vejr-porcelænsfigurer hvorpå der var påsmurt cobolt(II)salt. Så kunne man ifølge forklaring se på farven om det snart blev regnvejr.

http://www.cwaller.de/english.htm?esili.htm~information

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : FætterM

Dato : 17-01-07 21:25

Klumme. du er da lidt dum at høre på