/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
sølvthiosulfat
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 1052 gange
100 point
Dato : 12-12-06 17:57

Hvordan får man fat i sølvthiosulfat?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-12-06 18:26

jeg ville nok lave det selv... men ved ikke hvor man kan få det ... SigmaAldrich har det ikke på lager...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-06 22:55

du skal nok ha fat i nogen ,der ved noget om klassiske fotokemt, men ubeslyst sølvbromid eller sølvklorid eller sølvjodid ladet sig opløse i en opløsning af natriumthiosulfat (fixersalt) eller ammoniumthiosulfat (lynfixer). Min gamle Politikens "Jeg Fotograferer" fra tresserne havde et fint kapitel om fotokemi, men kan ikke finde den, efter at fruen har været så flink at hjælpe med oprydning i mit arbejdsrum. Skaf den antikvarisk eller lån på biblioteket. Hvis du er heldig, står den på et magasin.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 19-12-06 08:59

Må man spørge hvad det skal bruges til ??

Men ellers har Sigma-Aldrich det faktisk, men ikke som fast stof da det ikke er stabilt i længere tid. Men man kan fremstille det udfra Na-thiosulfat og AgNO3, og have det som en vandig opløsning. Men den er ikke særlig holdbar og den man køber hos S-A er også et "kit" bestående af de to stoffer som blandes i vand før brug.