/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
blinkende halogen
Fra : thbala
Vist : 1021 gange
100 point
Dato : 09-12-06 11:26

hej

forleden sprang en af 3 halogenpærer i en loftslampe. Efterfølgende blinker lampen og lyser tilsyneladende ikke med fuld styrke mere. Ingen af de 3 vel at mærke. Der er tilsyneladende ingen transformer på lampen så jeg mistænker lidt at fejlen kan lille i den lysdæmper der er ved væggen.

Hvad kan der være galt??

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-12-06 12:09

Lidt flere oplysninger behøves vist.
Hvilken spændning er pærerne på??? (12 eller 220 V)
Er lysdæmperen en del af lampen eller er det fast installation???
Hvor hurtigt blinker det???

Der kan være indbygget en elektronisk transformer, og det er ikke alle der "vilde" med at få for lidt belastning på (feks hvis den er beregnet til 60W og så springer der en spot på 20W)

MVH

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 10-12-06 18:20

Sæt ny pære i

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 10-12-06 19:06

jeg tror det er 230V 50W
lysdæmperen er en del af installationen og fulgte ikke med lampen
og mit bud er at de blinker med 50 Hz
Der er sat ny pære i. Problemet er at efter den ene sprang blinker de alle 3. incl den nye. Den nye pære der er sat i er af samme type som de oprindelige

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 10-12-06 19:30

jeg tror det er 230V 50W ?

3 x 50 watt = 150 watt? Så har der virkelig været knald på og god varme i stuen.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 11-12-06 07:35

De skal blinke med 50 Hz
Det gør alle pærere der er sat til lysnettet, men det kan det menneskelige øje ikke opfatte. Det er nok nærmere 25 Hz de blinker med.
Det lyder som at den ene halvdel af triacen (i lysdæmperen) er røget sig en tur. Der sidder som regel en sikring i lysdæmperen, som kan springe, hvis der sprænger en pære, for lige netop at redde triacen. Den har åbentbart ikke reddet din lysdæmper (evt var sikringen for stor).
Jeg tror ikke, efter de oplysninger du er kommet med, at der andet at gøre, end at sætte en ny lysdæmper i.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-12-06 17:25

? hvilken lysdæmper er det

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 11-12-06 20:41

jeg kan ikke se hvilken lysdæmper det er.. men det skal måske lige nævnes at lysdæmperen ikke kunne bruges med halogenpærerne.. ved dog ikke om det har en betydning i denne sammenhæng

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-12-06 22:37

så sæt en alm. afbryder på, i stedet for dæmperen, som du alligevel ikke bruger.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : thbala

Dato : 12-12-06 14:26

Tak for svaret viskinge.

Det var lysdæmperen det var årsagen til problemet... heldigvis bor jeg på kollegie så det var bare at kontakte den flinke vicevært...