/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Forskellig off. IP samme netv?
Fra : rkl
Vist : 526 gange
80 point
Dato : 09-12-06 00:59

Jeg har lige fået en D-Link trådløs router. Det virker fint og jeg har netop trukket en forbindelse til børneværelset via kabel. Jeg har en offentlig statisk ip jeg bruger (trådløs) som ftp-server, remote desktop etc. Jeg har manuelt fra windows sat de lokale ip'er til 192.168.100 og 192.168.101 og begge computere er på nettet.
Problemet er at begge computere benytter samme offentlige statiske ip 85.80.xxx.xxx. Kan jeg på en eller anden måde via D-link routeren få tilknyttet den faste offentlige ip til min computer på det trådløse netværk og en anden offentlig ip, evt. dynamisk, på den stationære (kabel-forbundet) ?

mvh Rasmus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-06 01:20

Hvis du kun har en offentlig statisk adresse, så er den tilknyttet routeren, som er dit forbindelsesled ud på nettet.
Lokalt er det muligt, både at bruge statisk og dynamisk adresser i intranetværket. Man skal dog huske at den faste adresse skal ligge i den øverste ende af de adresser der uddeles af routerens DHCP, for at der ikke skal opstå konflikt, da DHCP uddeler adresser fra og med den laveste i rækken, som den er indstillet til.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 09-12-06 09:50

Tak - det gjorde mig faktisk en del klogere, men:

1) Giver det problemer at vi deler den offentlige ip hvis jeg vil hoste en ftp-server eller benytte remote desktop etc.?
2) Hvad er egentlig fidusen ved, i mit tilfælde, manuelt at definere de lokale ip'er fremfor at lade DHCP klare dette?
3) Hvis jeg lader ovenstående manuelt definerede lokale ip'er være - kan jeg så ikke sætte DHCP til at uddele ip'er fra 192.168.102 for at undgå konflikter?

mvh Rasmus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-06 15:44

1) Giver det problemer at vi deler den offentlige ip hvis jeg vil hoste en ftp-server eller benytte remote desktop etc.? - Kun det, at der i visse situationer kan opstå lidt kødannelse, i traqfiktætte perioder.

2) Hvad er egentlig fidusen ved, i mit tilfælde, manuelt at definere de lokale ip'er fremfor at lade DHCP klare dette? - Begge dele fungere lige godt, men når man definere en statisk lokal IP, er det fordi man måske har behov for at kontakte enheden direkte, lige som når man kalder på routerens gatway

3) Hvis jeg lader ovenstående manuelt definerede lokale ip'er være - kan jeg så ikke sætte DHCP til at uddele ip'er fra 192.168.102 for at undgå konflikter? - Jo du kan selv bestemme hvorfra og hvortil at der skal uddeles DHCP adresser. Nogle routere kræver at evt. statiske adresser SKAL ligge inden for denne angivelse, medens andre godt tillader at statiske ligger uden for.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 10-12-06 00:46

Sammenfattet betyder det altså at det kan lade sig gøre for andre at få kontakt med min pc via den statiske offentlige ip, selvom vi er flere der deler den. Går udfra at det kun kan lade sig gøre hvis det lykkedes mig at forwarde porte fra ISP routeren (Zyxel P2602R) - altså den offentlige ip, til den lokale ip på D-link routeren (den trådløse). Derefter kan jeg forwarde fra D-Link til min PC.

Jeg valgte at gøre følgende:
ISP Routeren (Zyxel) Har: 10.0.0.1 (default)
D-link routeren gav jeg: 192.168.10
Min pc som skal være tilgængelig fra nettet fik: 192.168.100 og gateway 192.168.10

Jeg valgte derefter at forwarde alle porte fra ISP routeren til D-link routeren.
Valgte også at deaktivere DHCP på D-link routeren (ikke på ISP routeren?)

Opsætningen virker dog kun via kabel fra D-link - På den trådløse kobles på, men der er ingen internetadgang.

Hvad kan jeg have gjort galt?

vh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 11-12-06 22:02

Jeg har nu forwardet ADSL-routeren (zyxel) til D-link som hed "10.0.0.2" (wan) i Zyxel routeren - jeg har døbt den "192.168.0.10" (lokalt) og derinde, under "Virtuel Server", forwardet alle porte til min computers ip "192.168.0.100"
Computerens IP har jeg under egenskaber for netværket (TCP/IP) sat med standard gateway "192.168.0.10" (D-Link's lokale) og dns serverne fra Cybercity. Derudover har jeg under DMZ fra D-linken også forwardet til min computers ip.
Jeg har stadig problemer med at få direkte kontakt med ftp- og vnc-programmer etc.
Kan ikke komme videre selv, så håber I har et bud, hvad jeg har glemt/gjort forkert?

mvh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 11-12-06 23:50

Har nu fået det til at virke. Dog vha en noget alternativ/overraskende løsning!
Jeg tilføjede blot den offentlige ip under egenskaber for netværk - TCP/IP - Avanceret.
Nu kører det som smurt uden al den portforwarding og DMZ. De forskellige opsætninger ser sådan ud:

Med offentlig ip angivet under Avanceret i TCP/IP:

Fysisk adresse: 00-17-00-0F-92-33
IP-adresse: 85.80.xxx.xxx
Undernetmaske: 255.255.255.0
IP-adresse: 192.168.0.100
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.10
DNS-servere: 212.242.40.3, 212.242.40.51

Hvor der før, uden offentlig ip angivet, kun stod:

Fysisk adresse: 00-15-00-0F-92-33
IP-adresse: 192.168.0.100
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.10
DNS-servere: 212.242.40.3, 212.242.40.51

MEN kan det give problemer med den øverste løsning? Undrer mig bare at andre ikke bare gør det og derved slipper for alle de problemer med router-opsætninger...

Mvh Rasmus