/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
kørsel uden kørekort?
Fra : jannickd
Vist : 641 gange
200 point
Dato : 07-12-06 12:54

Jeg har lige en diskussion med min kammerat omkring ovenstående.

Hvis man som 18-årig kører i sin farmors bil, UDEN kørekort og man så bliver stoppet af politiet uden at have overtrådt færdselsreglerne.
Så ved jeg med sikkerhed at man får en bøde på 5000 hvis det er første gang, men får man også frakendt retten til erhvervelse af et kørekort i en vis periode? Jeg er kun interesseret i svar fra folk som ved dette, f. eks politifolk eller folk der har prøvet samme tur..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-06 13:03

Nej.....

Politiet er ikke en dømmende magt....

De kan heller ikke frakende kørekort eller retten dertil - det kan kun en dommer.....

Så hvis sagen IKKE kommer for retten kan du kun idømmes bøde....

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 07-12-06 13:13

hvad nu hvis man er i gang med kortet og kun mangler prøven?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-06 13:21

Det gør ingen forskel om man er ved at tage kortet, jeg kender en der fik en bøde på 5000,- for at køre uden kort....3 timer før han skulle til køreprøve.

Man får udsat retten til at erhverve kørekort, såfremt der laves skader eller der er blandet spirituskørsel ind i det.

men værre endnu end at få en bøde, det er at såfremt man kører uden kørekort og der sker et eller andet...ja så dækker bilens ansvarsforsikring ikke når føreren ikke har kørekort, og så bliver føreren af egen lomme dømt til at betale erstatning, og alt efter hvad der laves skader på, kan man risikere at stå med et millionkrav, f.eks. hvis man laver skader på personer.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-06 13:27

Det er ligegyldigt....

Det er KUN en dommer der kan frakende dig retten til at køre bil...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-06 14:14

Citat
Det er KUN en dommer der kan frakende dig retten til at køre bil

Ja, og hvis man kører uden kørekort i spirituspåvirket tilstand eller laver skader og overtrædelser, sigtes man og kommer i retten, og bliver der idømt en straf, nemlig en bøde, at retten til at erhverve kørekort udsættes og i grove tilfælde fængselsstraf.

mvh dova