/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Vende sig / Kravle
Fra : dennisdahl
Vist : 602 gange
150 point
Dato : 05-12-06 18:00

Hej

Min datter på 9 mdr. vil ikke vende sig eller ligge på maven.
Hun skriger lige med det samme hun blir' lagt . Men derimod at sidde og lege ,
det elsker hun over alt, men det hun ikke kan nå er bare ærgeligt.
Er der nogen der har nogle gode forslag til hvordan hun får lært dette eller selv har haft problemt ?????

Dennis

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-06 18:27

Hej Dennis. Nogle børn VIL ikke kravle eller ligge på maven, det er ikke noget at være urolig over, godt nok siges det, at det styrker ryggen at børn kravler, men lad være med at lave det om til noget hun skal...

Du kunne prøve at lægge noget af ynglingslegetøjet næsten inden for rækkevidde, læg datteren på maven, og få hende op i kravlestilling, og flyt hendes hænder og knæ, så hun kan fornemme formålet med kravleriet, bliver hun helt hys/ked, så drop det

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 05-12-06 18:52

Vi har med stor succes anbragt barnet i rum med en kat, det var fantastisk motiverende at prøve at fange den.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-06 18:52

Begge mine drenge "rumpede" sig frem. De lærte at gå før de ville kravle.

Det må da også være irriterende at skulle ligge ned eller kravle, når man nu er så nysgerrig at det er bedre at sidde op og udsynet så er bedre

Du behøver ikke at være utryg ved det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-06 21:50

Prøv at lade hende skrige, om ikke andet så for at finde ud af, om hun i det hele taget kan vende sig ved egen hjælp.

Det er ret vigtigt for hendes videre motoriske udvikling, at hun finder ud af at bruge sin krop selv om det kræver lidt anstrengelse, og at hun ikke med det samme løftes op at sidde bare hun giver et kny fra sig.

Og prøv bevidst at lægge legetøjet uden for hendes rækkevidde, selv om det betyder hun skælder ud, for det vil motivere hende til selv at forsøge at få fat i det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 06-12-06 14:05

Hejsa,

Hvis du er usikker på hvorvidt det har betydning for hendes motorik i fremtiden så ville jeg kontakte jeres sundhedsplejeske.
Det med at lade hende ligge og skrige er jeg ikke tilhænger af. Prøv at gøre det til en leg, jer 2 sammen. Prøv i kort tid 1. gang og så forlæng legen lidt hver dag. Stop inden hun brokker sig så hun syntes det er en sjov leg med far også næste dag.
Du kan også rydde gulvet for andet legetøj og så trille bold til hende og se om hun ikke begynder at vende sig for at nå den når den triller udenfor rækkevidde. Lad der gå lidt tid inden du henter den når den triller forbi. Husk at alle lege med børn i den alder ikke skal vare ret længe men heller laves flere gange med lange pauser i mellem.

Rigtig god leg.

Kh
TulelTine

Accepteret svar
Fra : hyggemor

Modtaget 150 point
Dato : 07-12-06 23:57

Måske dit lille pus bare ikke kan lide at ligge på maven. Så frem med nogle øvelser. Prøv eventuel at lade hende ligge på sengen, hvor du ligger sammen med hende.

Nu er hun måske lidt stor nu, men læg begge dine ben op på f.eks. et bord, hvor du sidder i sofaen og læg hende på maven mellem dine ben, således at der er lidt plads til maven mellem dine ben. Og så samtidig prøve at aktivere hende. Så hun "glemmer" at hun faktisk lægger på maven.

Du har helt sikkert prøvet en masse. Måske denne side kan gavne dig: http://www.ungmor.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&file=forumdisplay&fid=42 her kan du da tale med andre. Du er garanteret ikke alene.

Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 10-12-06 20:40

Tak for svaret hyggemor.

Har prøvet forskellige ting og den hjemmeside du anbefaler er rigtig god.
Har kigget lidt på siden og der er m,ange nyttige tips m.m. til fremtiden.

Datteren er blevet lidt bedre til at ligge på maven, der skulle bare meget aktivitet til når hun så endelig lå på maven.

Jeg tror det nok skal komme i fremtiden og ellers er det bare ærgeligt.

Men det var dejligt at høre at min datter ikke er den eneste der er tung i bagdelen !!!!

Dennis

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 11-12-06 12:32

Velbekommen

Vi er alle forskellige, også vores børn. Nogle gange skal man bare give sig tid. Der er ingen facit på, hvornår børn har lyst til tingene.

Vi har 2 drenge (15 og 10) men de er vidt forskellige og vi kan ikke sammenligne. Glad for at høre, at du kan bruge mit link. Syntes selv at den er fantastisk.