/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Cykel tyveri -forsikringssum?
Fra : palle22
Vist : 2741 gange
300 point
Dato : 01-12-06 13:37

Hej
Jeg har desværre fået stjålet min cykel. Jeg er forsikret i Lærerstandens Brandforsikring, som studerende. Derfor har jeg en selvrisiko på 860kr.
Min cykel kostede mig for 3 mdr siden 3999,- i Bilka.
Den er nu udgået, men den oprindelige pris var 8999,- og min pris var et særtilbud de kørte med sidst på sæsonen. Mit spørgsmål er nu, skal jeg regne med at få 3999 af forsikringen, eller 8999? Jeg kan ikke få en tilsvarende cykel for 4000kr, den billigste jeg har fundet på nettet med samme geargruppe koster knapt 9000,-
Jeg har tidligere fået stjålet en telefon, og da var selskabets beregning baseret på nyprisen på en tilsvarende telefon.
Mvh Palle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-06 13:45

Din forsikring vil helt sikkert bede dig om at få kvitteringen på cyklen. Ergo vil du få pengene som du har betalt for den - din selvrisiko.

Man kan ikke tjene penge på at få en cykel stjålet . Det er meget surt set fra din side, men sådan er det desværre

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 01-12-06 13:50

Det giver jo ingen mening? Jeg skal vel have en tilsvarende cykel?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 310 point
Dato : 01-12-06 13:58

https://www.lb.dk/faq/nyoversigt.asp?mode=Familieforsikring&id=122&selskab=lb her kan du downloade betngelser osv

du SKAL ikke have en cykel der er dyrere - men nogen forsikrings selskaber gør en undtagelse.

Svaret ligger jo hos dit forsikrings selskab

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 01-12-06 14:03

Jeps, ringede til dem. Han mente jeg skal regne med de 9000,-
Det er jo i og for sig også kun rimeligt. Tak for hjælpen mirit

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 01-12-06 14:04

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-06 14:06

selvtak - heldigt dit forsikrings selskab ikke var et af de mere kringlede

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-06 14:08

Jeg ville nu gerne hører om det vidre forløb, jeg har aldrig hørt om forsikringsselskaber der udbetaler for en ny cykel, der koster mere end hvad der reelt er blevet betalt for den... så giver
du lyd fra dig, når du engang får en check??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-06 14:13

jo nordsted1 - det sker - men det er en af de sjældne desværre - men når cyklen er købt på tilbud regner nogen selskaber netop med hvad værdien ville være - og at den kun er 3 mdr - det er jo en ny cykel

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-12-06 14:25

Nordsted.

Du skulle undlade at udtale dig så kategorisk og holde dig til den aksakte viden du har.

Min cykel blev stjålet. Jeg er forsikret hos Codan og de bad IKKE om en kvbittering, men en dokumentation fra cykelhandleren som viste hvad an NY tilsvarende cykel ville koste i dag.

Dette beløb, fratrukket en procentsats pr. år den var gammel fik jeg udbetalt.

Da Palles cykel kun er 3 mdr. gammel, fratrækkes der ikke noget for ælde og slitage og hans forsikringsselskab udbetaler altså osse for en ny tilsvarende. Hvilket er helt rimeligt.

Med din argumentation ville du jo ikke kunne få noget erstattet, hvis du havde fået det forærende LOOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-06 15:28

Klumme

Da jeg fik stjålet min nye frakke (købt på tilbud), på hotel Tre Falke bad forsikringsselskabet om en kvitering, og jeg kunne ikke få en tilsvarende frakke, da frakken ikke længere var på tilbud, så jow jeg taler ud fra den viden/ jeg har

Jeg har ikke udtalt mig om nedsat erstatning pga slitage.

Hvis det var en gave der var stjålet, skulle jeg vel med det forsikringsselskab også fremvise en kvittering.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-12-06 15:44

Tjae hvad skal jeg sige..... forsikringsselskaber slipper afsted med det kunden accepterer.

Og nej. Intet forsikringsselskab kan forlange at du foreviser en kvittering for en gave som er blevet stjålet, men de kan forlange at syne den og vil derefter komme med et tilbud.

Og JO du kategoriserer, idet du laver statistik på et.... 1 tilfælde, dit eget. Men nu kender du allerede 2 forsikringsskader som blev behandlet korrekt. Så det er 1 ud af 3

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-06 15:53

Citat
men de kan forlange at syne den
... ja goddaw doh - det er filene også nemt når genstanden er stjålet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-12-06 15:56

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL
Skulle lige se om du var vågen