/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
vanillie(?)kranse
Fra : aasenissum
Vist : 1973 gange
50 point
Dato : 30-11-06 14:19

hvorfor hulen smager mine vanillekranse ikke af noget?
jeg har prøvet med vanilla, stænger og essens.
er endt med en spiseskefuld i stedet for 1 tsk.
lige lidt hjælper det.
har kun nye krydderier.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-11-06 14:22

Hold op med at ryge, så kan du smage igen LOOOL

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-11-06 15:13

Giver du dem evt for meget varme??ellers må du vælge en ny opskrift
Mvh Sune
http://www.google.dk/search?hl=da&cr=countryDK&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Vanillekranse&spell=1

Accepteret svar
Fra : ypsiQ

Modtaget 50 point
Dato : 30-11-06 18:06

Jeg bruger selv vaniliekorn direkte fra stænger og har lagt mærke til at smagen forplanter sig bedre ved at lade dej/dessert "trække" lidt længere.
Jeg afmåler ofte væsken dagen før og tilfører den vaniliekornene (og ofte også stangen) og lader det stå natten over, for så derefter at følge opskriften med hvile/køletid.
Men det er rigtigt at vanilie ikke er "som i gamle dage", hvad endten det er stænger eller andet. Det kan prisen nok forklare lidt om, i forhold til forarbejdning, for det er en virkelig lang proces at fremstille vanilie:
Vanilie udvindes af meget gamle orkideer, hvorefter de tørres på en helt speciel måde, ligeledes over en længere periode, hvilket ikke kan gøres fuldt ud for den pris vi giver for vanilie i dag. Jeg tror at den gamle, lange, modnings proces er erstattet af profitorienteret industri og derved forringet i værdi.
Men prøv ovenstående, for at få det bedst mulige ud af det og chek alligevel også Sunes råd og sammenlign varme-grader i forhold til andre opskrifter.
Jeg har ikke lige opskriften ved mig, men bruger selv opskriften fra den gode gamle bagebog: Tørsleff blå bagebog.

Lykke til
fra
ypsi Q

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 27-12-06 09:38

Tak for svaret ypsiQ.

og til klumme - jeg holdt op med at ryge for 15 år siden, meeen man ved jo aldrig