/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af brugt bil = garanti
Fra : disken
Vist : 1244 gange
310 point
Dato : 27-11-06 22:34

Håber det er simpelt spørgsmål.

Kan se det ikke er, men et godt bud.....

En sælger, sælger en brugt bil.
Uden at oplyse om der er garanti eller ikke, køber får dog et afslag
i prisen for ikke at kunne klage, 1500.-.
Der oplyses ikke om syn eller hvornår den skal til syn.
Men sælges som beset, af en Registreret bil forhandler _ gennem
en mellem forhandler,der kendte til VIRKELIGHEDEN bag handlen,
og sikkert tjente et par kroner, eller en kasse øl.
Men denne forhandler påstår,at han solgte den PRIVAT...
Bilen er købt Ca: 1/5/2006 for 31,000- Opel = mærke ?
Uden nogen form for garanti, fra en forhandler/ privatforhandler.
Men hvad med GARANTIEN, når den bliver solgt som ovennævnte.

Der er mange småsager/ mangler der henad vejen er blevet udskiftet
af ejer, som ifølge sælger var iórden, og klar til syn,
når den tid kom, hvilket den ikke er, og skal sikkert ?
laves en hel del mere på.
Men bremser o.s.v er ikke iorden, og har aldrig været det...
Og som skrevet udskiftet, dækkene var total nedslidte...

Håber på hurtig svar.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-06 22:59

Citat
køber får dog et afslag
i prisen for ikke at kunne klage, 1500.-.
?????

Citat
Men sælges som beset
fanger bordet så ikke mon ??

(har ikke en disse forstand på det men det springer lige i øjnene)

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-11-06 23:29

Citat
fanger bordet så ikke mon ??

(har ikke en disse forstand på det men det springer lige i øjnene)

Ikke end Kandu___________

Gælder GARATIÉN ___________ELLER købe loven .....?
DEN ER KØBT AF EN FORHANDLER.......MED _ MERE ELLER MINDRE SKJULTE UDGIFTER
DER IKKE STÅR OPLYST,,, BARE DEN ER KLAR TIL SYN //////////////Kandu

Men hvad fanden skulle man dog forvente........

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 27-11-06 23:34
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-11-06 01:02

Nu tager jeg hensyn til at køber har fået 1500 kr. for at afgive din garanti.

Der er jo normalt 2 års reklamationsret - men den 1. november er køber nu så langt i forløbet at det er køber der skal bevise at manglerne har været der fra start.

Hvis der er en egentlig slutseddel på handlen, vil denne kunne af- eller bekræfte om det er en privathandel.

Jeg tror faktisk, dog uden at kende enkeltheder at der intet er at gøre.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-11-06 01:05

Rettelse i første linie:
Nu tager ikke jeg hensyn til at køber har fået 1500 kr. for at afgive sin garanti.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 310 point
Dato : 28-11-06 02:20

Citat
Men sælges som beset, af en Registreret bil forhandler _ gennem
en mellem forhandler,der kendte til VIRKELIGHEDEN bag handlen,

Skal det forstås sådan, at forhandleren afhænder bilen til en privatperson som så sælger den videre igen, eller er det en anden forhandler som bilen har været omkring??

Nå, men hvis bilen er solgt af en som har bilhandel som sit erhverv, gælder købelovens 2 årige reklamationsret, uanset om der er givet garanti eller ej....garanti og reklamationsret er to forskellige ting. Sælger har ikke pligt til at yde garanti.

Men som bentjuul skriver, er det første halve års reklamationsret nu overskredet, og det er sværere, for så er det køberen der skal kunne bevise, at bilen er fejlbehæftet på købstidspunktet.

En anden ting er, at det lyder lidt skødesløst, at købe en bil uden at undersøge hvornår den skal synes, og hvilken stand bilen er i.

Men hvis sælgeren er "bilhandler" og ikke bare privatperson, kan han ikke bare påstå, at lige den bil er solgt privat, men det vil blive umådeligt svært at komme nogen vegne, for det vil kræve, at køberen anlægger en sag for at få dækket de fejl og mangler man mener der har været på bilen.

Og hvis sælger er privatperson, er der faktisk ikke meget at gøre, og umådeligt svært at få medhold i en sag, for så kan sælgeren dække sig ind under, at bilhandel ikke er hans erhverv, og at han har været uvidende om bilens stand fordi han ikke har forstand på biler som sådan.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : disken

Dato : 28-11-06 04:32

Tak for svaret dova.
Men er der ikke et andet SPROG, en PENSIONIST kan fatte.
Da jeg personligt syntes, at køber er blrvet ''røbrendt''
af sin egen familie ''3 ide-part'' der stod for handlen - bilens tilstand.
og andet, men hader selv,,,,,,,at få noget i KÆFTEN,,
da det ikke rager mig i DYT,
men ville da mene, at der måtte være en eller anden form for GARANT,,,,,
et eller andet sted..
Da den trods alt er solgt !! af en bilsælger,,,,,,
Bilen var fyldt med fejl og mangler fra købdato.

Men tager dine ORD for gode VARER.
Da du kender lidt til det... i ordet bogstaveligste ABC

mvh

men hører gerne andet,,,selv om det ikke virker
disken.........

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-11-06 04:34

Går ud fra, at jeg må printe dette UD OG GIVE VIDERE.
Ikke på nettet, men til personen jeg omtaler......

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-11-06 04:35

Takker

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-11-06 04:37

Og forresten....................
M,ANGE TAK TIL JER ALLE.
Soory er et fattigt ORD'
Hav det godt,,,