/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Rensning af Læderstol!
Fra : arne.jakobsen
Vist : 4200 gange
500 point
Dato : 27-11-06 18:45

Hej folkens.

Jeg har for nyligt købt en sort læderlænestol brugt. Den er fedtet og beskidt.

Hvordan renser jeg den bedst af så farven ikke forsvinder og læderet beskadiges?

Hvad skal jeg derefter gnide den ind i og evt. hvor ofte?

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 27-11-06 20:04

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at kontakte en sadelmager. De ved hvad de snakker om.
Brugte selv sådan en engang da jeg havde lidt spørgsmål til veligeholdelse af læder i en bil.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-06 20:11

kommer lidt an på læderet (tykt - tyndt osv) - men
1. lunkent vand på en opvredet klud
2. lædervask
3. læderbalsam

det gælder næsten alle læderstole/sofaer

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 27-11-06 20:16

Ja lunkent vand og medens den er fugtug strø den med kartoffelmel, det sviner en del men kan støsuges væk når det er tørt.
Derefter lunkent sæbespånevand - opvredet klud- og når den er helt tør læderbalsam. Kartoffelmel opsuger fedtet og snavset.Mvh B&S

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-11-06 20:18

Det er IKKE Kernelæder. Jeg vil kalde det tyndt ca. 0,5-1,0 mm tyndt. Skal der ingen sæbe eller andre rensemidler i det lunkne vand?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 500 point
Dato : 27-11-06 20:23

tyndt så er der en rigtig god opskrift uden dikkedarer:

tør hele fladen/fladerne over med en ren blød klud opvredet i sæbevand ( en fjerdedel sæbespåner pt liter varmt vand) og tør fladerne grundigt af . Tør hurtigt bagefter med en ren blød tør klud hurtigt bagefter så der ikke opstår skjolder. Der skal så ikke bruges nogen form for læderpleje hvilket er vigtigt at huske .

(hmm skal vist lige huske mine også skal have en tur - de har for i øvrigt aldrig fået nogen form for pleje og er også med rimelig tyndt læder (skind)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-11-06 20:41

Mirit - hvad mener du med "( en fjerdedel sæbespåner pt liter varmt vand)"???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-06 20:55

1/4 dl - sorry det var en tanke til billede fortalelse

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-11-06 21:02

Tak for svaret miritdk.

God JUL og godt Nytår til alle såfremt vi ikke tales ved inden da.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-06 21:11

selvtak og i lige måde og held og lykke med den nye gamle stol