/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvilken race skal jeg vælge?
Fra : loef
Vist : 2320 gange
200 point
Dato : 27-11-06 15:46

Jeg har netop mistet min elskede huskat som blev 15 år og som altid har fulgt mig i tykt og tyndt.
Huset er blevet meget tomt, og vi (min mand, 2 børn og jeg) snakker nu om, at vi vil have en ny kat til foråret.
Jeg har altid godt kunne lide en langhåret kat, og efter at have søgt lidt omkring på nettet, er jeg bla. faldet for main coon, Sibirsk skovkat, norsk skovkat og Ragdoll.
Jeg har lidt svært ved at skelne mellem de forskellige racer - og beder nu om hjælp herinde.
Vi vil meget gerne have en rigtig kælen kat og én som ikke er for vild. Vi bor i hus, så det skal både være en inde- og udekat

Har du nogle gode forslag til hvilken race vi skal vælge?

Kender du et godt sted/opdrætter som har killinger til salg til marts/april?

Håber du har tid/lyst til at hjælpe os.

Hilsen Mette

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 27-11-06 16:09

har en main coon/nanna og en hellig birma/tin-tin.
nanna er bare så sjov. der er hele tiden gang i et og andet, og planter jeg løg, ja så piller hub dem op igen med det samme.
var meget reserveret i starten. men er nu en lille duke der elsker at blive nusset, men vil dog også gerne ud og fange mus/fugle m.m
der er ikke så meget pjat med hende og hun fejler aldrig noget

tin-tin er mit lille "barn" går i røven på mig hele tiden, også hvis jeg går en tur i skoven. vil nusses hele tiden.
synes altid der er noget i vejen med ham. har en fast aftale med dyrlægen med alle de besøg. sår, brækket ben, infektioner m.m. Koster en formue i "drift"

alt i alt så kan jeg kun sige at min main coon er en kanon kat, og jeg kan nemt anbefale en sådan kat.
vores venner har også købt en, som er helt vidunderlig

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-11-06 17:27

prøv at kigge her : www.kattegalleri.dk

Her kan du søge på de forskellige racer og se søde billeder.

jeg selv er vild med skovkattene. De er nu søde. Men en main coon er også flot....

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 27-11-06 17:32

Uha, det bliver i sidste ende en smagssag, hvilken race der er bedst for den enkelte. Jeg har opdrættet langhårskatte i mange år (Perser Colourpoint-racen med blå øjenfarve) og vokset op med Norske Skovkatte, efterfølgende opdrættet disse, men nu er jeg gået over til at opdrætte British Shorthair.

Perser Colourpoint er en katterace med roligt temperament, de er meget kærlige og kontaktsøgende, men der kræves en del pelsarbejde, og de bør ikke være altfor flade i hovedet, for så kan det også give øjenproblemer i mindre eller større grad.

Norske Skovkatte er en fantastisk race, det er en semilanghårskat (med underuld og dækpels). De er fantastisk smukke, intelligente, eminent jæger, vagtsom, hurtig og legesyg, samt selskabelig. Trives bedst ved også at være udenfor, event. under beskyttet afgrænsning (løbegård). Disse katte er med andre ord meget aktive. Racen kræver også lidt pelspleje, mest i fældeperioder.

Den rolige race er bestemt British Shorthair. Det er en STOR race, specielt hankattene bliv er store. Populærbetegnelsen er "Bamsekatten". De er kendt for at vore dovne, men også legesyge, specielt som killing og ungdyr. Racen er korthåret med en helt speciel plysh-pels. Den er også kendt for at være meget tolerant, så den går fint sammen med børn. Briten er en naturkat, som ikke er manipulert med (ligesom den Norske Skovkat). Briten vil gerne kunne komme ud, men går normalt ikke ret langt væk fra hjemmet (også her er det sikreste en beskyttet løbegård).

Her er link til Briten: http://www.bb-klubben.dk/
og til Perser Colourpoint: http://www.colourpointen.dk/
samt til Norsks Skovkat http://www.norskskovkat.dk/dansk/colours.asp .

Selv får jeg Britekillinger til foråret.
Håber dette var til lidt hjælp.
MVH Akle

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-11-06 17:33

Norske skovkatte er kælne, når de selv vil og de kan være endog meget kælne, men det er altså kun når de selv gider, og det lyder som om det helst også skal være når du/I vil. Desuden er de meget robuste både nervemæssigt og udstyrsmæssigt til det skjandinaviske klima, hvis de har adgang til udendørsliv og kan godt tilpasse sig en familie med børn, de vil for det meste knytte sig til en person. så hvis alle i familien hele tiden vil kæle må i huske at give den nogle pauser og noget fred og ro indimellem.
Hvor kælen og social en kat er har også meget med dens prægning at gøre som sker mens den træder sin killingepoter, vær derfor opmærksom på at anskaffe en kat der er vokset op med børn og voksne, som har taget sig kærligt af den. Og hvis den skal kunne sammen med andre katte er der også mest held med dem der har haft flere end to søskende.
Netdyredoktor har nogle fine beskrivelser, hvis du ikke har set dem. Jeg kender mest til Norske Skovkatte.
http://www.netdyredoktor.dk/sw732.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-06 02:36

Nu får du umådeligt svært ved at finde et sted hos en opdrætter hvor du får lov at købe en racekat, såfremt du fortæller at den vil få lov at gå udenfor, medmindre det er i en lukket kattegård.

Hvilken race du skal vælge er svært, alle kræver en del pelspleje, men af de du nævner der og så

Citat
Vi vil meget gerne have en rigtig kælen kat og én som ikke er for vild

Så er det en ragdoll der kommer tættest på.

http://www.ragdolls.dk/dansk.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-11-06 11:59

Citat
Nu får du umådeligt svært ved at finde et sted hos en opdrætter hvor du får lov at købe en racekat, såfremt du fortæller at den vil få lov at gå udenfor, medmindre det er i en lukket kattegård.

Det er ikke helt korrekt, 'dova' - mange opdrættere der har såkaldte 'naturkatte' som opdræt, har intet imod at kattene frit kommer udenfor, netop fordi disse racer klarer sig fortrindligt ude, på ligefod med en almindelig dansk huskat. Disse 'naturkatte' er bl.a.; Norsk Skovkat, Main Coon, British Shorthair. En anden sag er dog risikoen, bl.a. ved trafikdød eller ligefrem mennesker der "snupper sig" en gratis racekat.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-11-06 19:06

hehe søde katte dova

Kommentar
Fra : hestetyv

Dato : 01-12-06 13:58

Jeg vil uden alt tvivl anbefale jer maine coon eller skovkatte. Eneste hage ved det er den megen pelspleje i kan risikere. Dog har de en evne til at deres pels adapter sig til udendørslivet, det er min personlige erfaring med maine coon.
Maine Coon er af natur en meget nysgerrig kat, og alt efter hvilket opdræt de kommer fra, er det en dejlig og kælen kat. Man skal dog vælge opdræt med omhu, da mange opdrættere avler sky katte med henblik på udstillinger og avl. Sørg for at finde et "familieopdræt", hvor der er børn og hvor kattene får lov at lege og være kat. Kan bla anbefale www.brightcoon.dk , og deres katte. Har selv 2 maine coon fra deres opdræt. Og de har killinger på det tidspunkt du søger efter :)

Godkendelse af svar
Fra : loef

Dato : 21-12-06 15:10

Tak for svaret.

Kan du fortælle mig hvad forskel der er ved at vælge en hun- eller hankat?

Kommentar
Fra : hestetyv

Dato : 21-12-06 15:21

Der er ikke den store forskel, rent sindsmæssigt. Den eneste store forskel er størrelsen. Hankattene bliver gerne større, typisk for en han er 6-8 kg her i dk, hvor hunkatten bliver ca 4-6kg, dog er der nogle der bliver lidt større. Rent prismæssigt, bør priserne ligge ens hvad enten det er han eller hun der vælges.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-12-06 23:07

Selv tak 'loef'

Hvis du ønsker en enkel kæle-/hyggekat, så anbefales normalt en hankat, da disse er lidt mere afbalancerede end hunkatte. Hunkatte kan godt komme i humørsvingninger (hormonelt og normalt) og af samme grund siger man, to hunkatte ikke altid går så godt sammen, dog kan de nogle gange blive gode "slyngelveninder". (Ingen regel uden undtagelse).
Hankatte kan kastreres for en rimelig billig penge, i forhold til hunkatte, hvor det er rigtig dyrt (et større indgreb). Hunkatte kan du dog nøjes med at give p-piller, for at undgå graviditet, men også her er der faldgruber, da hunkatten kan kaste p-pillen op så den ikke får virkning, - hunkatten skal have p-pille pause én gang årligt (normalt i de mørke vintermåneder).
Ja, hankatte bliver større end hunkatte, men dét med vægten, beror på hvilken race du vælger samt anlæg fra forældre. En Main Coon er en stor katterace, så her vil hankatten komme til at veje ca. 6-7 kg, nogle gange mere. British Shorthair er en stor bamsekat, der kan veje 7-10 kg. Norsk Skovkat er lidt mindre end Main Coon, så her er vægten normalt 5 kg for hannerne. Huskatte vejer mindre endnu, men også her kan størrelsen variere meget. Fodringsmængden er i højeste grad medvirkende på vægtskålen.
Hankatte er tit mere umiddelbart kærlige overfor mennesker, hvor hunkatte i bland kan være lidt mere hen ad "jeg er sku' min egen"!
Håber dette kan hjælpe dig til at vælge køn.
MVH Akle
God Jul!