/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Størrer problem :(
Fra : XcaliBerG
Vist : 483 gange
100 point
Dato : 04-01-03 22:46

Jeg har for en uge eller to siden, prøvet at stoppe et til CD-ROM drev i min PC, men det virkede ikke, så jeg pillede det ud. Men jeg var nød til at bytte rundt på nogen af IDE kablerne.
I starten så det ikke du til at gøre nogen forskel, men efter et stykke tid, begyndte den at komme med den der blå skærm, hvor der stod noget lignende:

Fejl under skrivning til C:\
Flere filer eller data tabt

Det skete blandt andet, hvis jeg prøve at lave en internet server i Counter-strike.
Men det er ikke problemet - det er en lille smule værrer - tror jeg ..

For så ville den nemlig ikke finde min ene harddisk - den med alle programmer på - ikke windows - men spil og sådan ( Har 2 HDD i )
Og når gakker den HELT ud - jeg har nemlig byttet rundt på nogen jumpere - de sidder således:

CD-ROM: Slave
HDD1 ( Windows ): Master
HDD2 ( Programmer og spil ): Slave

Det ser da meget logisk ud, men den gider ikke finde HDD2 og CD-ROM'et/en ..

Hvad er det jeg gør galt ?

Og hvis jeg kigger i "system" under "Enhedshåndtering" så er der en masse ting, under Harddisk controllere - det ser meget forkert ud, og hvis I vil se et screenshot, så gå ind på dette URL: http://www.simpelhtml.frip.dk/screenshot001.jpg

Og hvis jeg fjerner den, så fjerner den ALLE de dimser der under det punkt, hvorefter den genstarter, og så er de der igen ..

Man kan ikke fjerne dem !

Hvad gør jeg galt ?

P.S - Min HDD1 ( Windows ) er komprimeret, hvis det kunne hjælpe på noget ..

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 22:54

på nogle ikke helt nye computerer kan det ved at sætte 2 hd på somme kable resutere i at den langsommeste bestemmer max tempo for den anden.så prøv at sætte den med kun en på hvert kable unden cdrom først se om det retter enehåndtering.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 04-01-03 22:59

Vil jeg gøre - tak :D

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-03 23:00

Der er mindst een fejl i din måde at forbinde dine drev på, og jeg vil foreslå dig følgende:

Begge harddiske tilsluttes samme kabel, og sluttes til den primære ide-stik. Dit CD-ROM drev sættes som master, og tilsluttes den sekundære ide-stik.

Når du efter dette genstarter din maskine så se om der stadig er gule udråbstegn under harddiskcontrolere i Enhedshåndtering. Er der det, så prøv at slette dem igen.

Det jeg tror du har gjort forkert da du instalerede dit ekstra CD-ROM drev er at du nok har haft dem begge sat som slave således at du har haft to slaver på det samme ide-kabe. Dette skal gå galt. Når der kun er een enhed på et ide-kabel skal denne være master. Er der to enheder skal den ene være master og den anden slave. Der må IKKE være to enheder på et ide-kabel som er sat ens.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 04-01-03 23:10

Aha - Se DET må jeg prøve - det andet virkede ikke :(
Sry ..

Men jeg prøver det sidste nu :D

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 23:10

du skal ifølge min model sætte bios til at boot fra den harddisk hvor windows er.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-03 23:19

xou's forslag kan være aktuelt hvis dine harddiske kører med forskellige ide-standarder (ide33, ide66, ide100, o.s.v.), og din maskine vel at mærke kan køre med noget der er hurtigere end ide33. Ideen med at prøve at undlade at sætte CD-drevet i i første omgan er sådan set udmærket hvis der skulle være en mistanke om at den var defekt. Ellers skal mit forslag virke.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 23:26

min ide var nu blot at prøve sig frem,men husk at boot fra den hvor windows er og du kan evt se om begge harddisk er fundet i bios,for så må det jo være windows der har et problem,sikkerrt med en eller anden konflikt da du har byttet om på nogle ting.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 04-01-03 23:28

Ja ja da - så vidt så godt !

Nu vil den da vise både CD-ROM i min anden HDD når jeg starter op ..

Men de kommer ikke inde i Enhedshåndtering, og der er stadig de liderlige lorte udråbs tegn :(

Jeg har prøvet at lave så Cd'en om til Master og den har fået sit eget IDE stik, i den sekundære IDE stik på bundkortet, og de to harddiske deler et stik ..

Men ligemeget lykkedes det :(

Og hvis jeg prøvet at slette de der udråbs tegn ting der, så skal jeg slette de overordnede ting, og når jeg gør det, så går den kold, og sletter dem ikke ...

LORTE COMPUTER - GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR, smadre den fandme snart :(

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 23:35

en ide start op på start disk :
a:\
skriv c:
d:
dir
finder den de filer der er på den anden harddisk er det windows,og ikke harddisk den er gal med.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 04-01-03 23:37

Altså - du foreslår:

Jeg starter windows op med en start diskette og skriver så i dos:

A:\
Efter det:
C:\
Efter det:
D:\
efter det:
dir

Og hvis den finder nogen filer, så er det windows det er galt med ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-01-03 23:48

Hvis jeg fortolker det rigtigt har jeg en lidt lettere måde at skrive det på:

Skriv:

dir c:\

- så vil du se filerne i roden på C:

skriv:

dir d:\

- så vil du se filerne i roden på D:

Da din Windows disk er komprimeret (er jeg personligt gået bort fra, p.g.a.problemer af en helt anden art.) så finder du muligvis ikke alle de filer og mapper som du ellers har på C:. De kommer an på om drivespace kan startes korrekt fra din startdiskette. (næppe noget problem hvis du har lavet startdisketten på den samme komputer.)

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 00:01

Hm-m ..

Problemet er, at den anden HDD ( Programmer og spil ) ikke er en helt normal HDD.

For at få den til at virke, skal man ind i Enhedshåndtering og finde den derinde, vælge egenskaber, og krydse "Ikke permanemt" af, så den ikke pernament, hvilket vil sige, det er en flytbar HDD ..
Det syntes jeg er meget mærkeligt man skal det :/

Så derfor, kan jeg ikke gennemrode den, når jeg starter op med en start diskette :/

Ryger sgu snart ud af mit skind ..

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 00:41

er det en fysisk harddisk med jumper eller en der er fremkommet ved at du har komprimeret c-drevet altså et væv drev af c som det hedder under f.eks windows 98,og er det det` styresystem du bruger.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 01:16

Nej nej - det var lige da vi havde købt den her computer, da sad der en 4 GB HDD i ( Spil og programmer ) og så puttede jeg selv den anden HDD i ( Windows ) ..

Og da vi så havde købt den, Kunne jeg ikke forstå hvorfor den ikke viste den anden HDD ( 4GB - spil og programmer ) - så helt tilfældigt flagrede jeg derind, og krydsede den af, genstartede, og så virkede den ..

Meeeen - det er alligevel Myst nok :/

Jeg håber sgu, det her kommer til at ordne sig :/

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 01:51

hej igen jeg har lavet et udkast,da jeg forstå du ved en del kan du jo tage det
du synes er relivant når men min var pluselig så langsom,og kunne ikke logge på
slette internet filer,så ville den igen...når her er det:
har kigget dine ting igennem,mærkelig harddisk du har,den med spil o.a på.
hvis disse ting du ikke vil miste er du en særskilt harddisk,kan du:
1.prøve dig frem med at sætte jumper som de var først
2:prøve at få den til at virke i en anden computer
3.slette tiltrækkelig meget på c: til at fjerne det komprimeret drev,der kan være grunden.
4:slette windows harddisk,der driller meget så du skal nok starte på startdiskette,
skriv dir c:\ (lært noget)den komprimeret drev er i en komprimeret fil,der er ret
stor,du slette den ved at skrive DEL XXX XXX=navnet på den komprimeret fil
derefter kan du gå ind i fdisk slette harddisk,genstart via startdisk format c:,

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 01:54

indstaller win om med cdrom boot.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-03 02:00

Det du skriver får mig til at mindes da jeg for et par år siden instalerede en dengang 10 år gammel 40 MB SCSI-harddisk i en 200 MHz K6 maskine. Harddisken nåede ganske enkelt ikke at gennemgå hele sin opstartsprocedure inden windows havde bootet. Jeg var simpelthen nød til at genstarte maskinen for at få adgang til disken.

OK - til sagen inden du skifter ham.

Har du prøvet at skifte hd-kablerne? (Hvis ikke, så prøv dette.) Det kan godt tænkes at de to harddiske er af forskellige typer (IDE33, IDE66, IDE100, IDE133) og at motherboardet understøtter noget som er bedre end IDE33. Og hvis du så kun har et 40-leder IDE-kabel kan fejlen ligge her. Hvis dette er tilfældet skal du bruge et 80-leder IDE-kabel. Hvis begge diske understøtter noget som er bedre end IDE33 så sæt dem begge på dette kabel og CD-drevet på et 40-leder kabel. HVis kun den ene disk understøtter noget som er bedre end IDE-33, så lad denne sidde alene som master på et 80-leder kabel og den anden disk skal så sidde som master på et 40-leder kabel hvor CD-drevet så skal sidde som slave.

Hvis du med maskinen/motherboadet fik en CD til motherboadet så prøv at geninstalere IDE-driverne. Du kan også prøve at gå ind på motherboadproducentens hjemmeside og downloade nogle nye IDE-drivere som du kan prøve at installere.

Hvis du holder et eller flere komputerblade får du sikkert en CD hver måned. På nogle af disse vil du sikker kunne finde et program som hedder RegClean (må ikke forveksles med RegCleaner.) Prøv at køre denne og lad den reparere de fejl den finder (den fortæller ikke hvad den finder.) Du kan også bruge ReCleaner, den er blot lidt mere kompliceret. Her skal du vælge Tools, Registry Cleanup, Orphan file reference finder. Herefter sætter du kryds i alt hvad den finder og klikker på Remove Selected. Hvis du har eller kender en som har Norton Utilities kan du også prøve Win Doctor. Fælles for alle disse programmer er at de retter fejl i registreringsatabasen, og fejlen kan udmærket være her.

Jeg formoder at der er en årsag til at dit C-drev er komprimeret. Men hvis der skulle være plads nok til det vil jeg faktisk foreslå at du får disken pakket ud således at den ikke længere er komprimeret. En af de ting som kunne blive aktuelt men som jeg ganske enkelt ikke tør foreslå så længe dit C-drev er komprimeret er en geninstalering af din windows oveni din nuværende installation. Dette kan i nogle tilfælde rette visse fejl. Men jeg aner ganske enkelt ikke hvad der vil ske når disken er komprimeret.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 03:11

uha uha uha - jeg ved ikke havad fanden jeg skal gøre ...
Nu vil jeg gå i seng, og tænke lidt over hvad fanden jeg skal gøre :/

Men jeg/vi finder jo nok ud af noget :)

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-03 03:15

Lige et øjeblik - skal vi forstå det således at du oprindeligt havde installeret Windows på en anden maskine, og derefter taget harddisken med windowsinstallationen og sat den i den nye maskine og fortsætter her med den samme Windowsinstallation? For at noget sådan skal gå godt kræver det at motherboardene skal være nogenlunde ens. Ellers skal det gå galt.

Jeg vil stærkt anbefale at du installere alt fra bunden på en nyformateret disk. Om det skal være den samme eller en anden er op til dig.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 09:15

til foreslag 3:(vidre-)som steen siger indstallere win ovneni win

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 13:05

Jeg dekomprimere min ene HDD nu ( Windows ) og geninstallere det igen :D

Så håber jeg lortet virker :/

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 13:36

oki

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 14:20

Okay - nu freaker den TOTALT HELMUT ..

Når jeg prøvet at dekomprimere mit C:\ ( HDD1 - windows ) så siger den der blev fundet nogen fejl som skal rettes før den kan gå videre - kør scandisk for at rette fejlene.

Okay - fint nok, jeg kører scandisk, den fandt fejl og rettede dem alle - og når så jeg prøver at dekomprimere HDD'en igen, er der stadig fejl ... ?????

Nu er jeg VIRKELIG lost ...

Er der ikke andre måder at dekomprimere en HDD på ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 14:37

den er sværd ,du kan prøve det her....åbn denne computer -funktioner-gå ind i mappe indstilliger-vælg vis-vis sjulte filer-ok
derefter kan du finde den komprimeret fil på windows drevet slet denne ,genstart,men måske virker det ikke helt da driverspace er noget jeg osse har haft problemmer med..

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-03 14:40

Jo, der en anden måde man kan dekomprimere en disk på. Men det kræver at du har en anden (ukomprimeret) harddisk med tilstrækkelig ledidig plads til at det hele kan ligge der! Ved at sætte denne disk i maskinen kan du så bruge Stifinder til at kopiere alt indholdet fra den komprimerede disk over til den nye.

På den måde får du ikke umiddelbart en disk som du kan boote på, men du vil stadig kunne indstallere windows oveni og på den måde få den op at køre.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 15:02

Uha - det bliver jo svært, når jeg ikke kan finde den anden HDD ...

Men, ææh, hvad kan der ske, hvis jeg gør det som xou skriver ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 15:04

tag din harddisk ud det er den komprimeret harddisk du har der skal væk og ikke den anden.
har du et c-drev et d-drev(måske komprimeret)og et e-drev (måske den anden harddisk)

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 15:15

Ja - men som sagt, så kan den ikke finde den anden HDD ( Spil og programmer ) så jeg kan ikke gøre noget med den ..
Jeg kan ikke installere windows på den, fordi den er så fucked up helmut mystisk ...

Jeg er NØD til at have en ekstra harddisk i til windows, som den GODT kan finde, som så windows kan ligge på ...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-01-03 15:31

hej .her er en formoding - :
hvor meget er den harddisk du har komprimeret på.hvis f.eks 6 gb få du 2 drev ud af at komprimere den et på 2gb og et på 4 gb,den sidste er et flybart drev eller væv drev.den anden harddisk du har i din computere virker nok slet ikke.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 15:42

Jojo - den anden virker skam.

Men, kan der ske noget alvorligt, hvis jeg sletter den der fil der ?

Du/I ved - komprimerings filen .... ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-03 16:02

Hvis du sletter selve den komprimerede fil så er hele din Windows formodentlig væk!

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 16:28

Men så kan jeg da bare starte op med min start diskette, og formatere drevet, og geninstallere windows, right ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-03 16:34

Fuldstændig rigtigt. Og det er formentlig også den bedste løsning. Det kunne godt se ud somom at der er sket for meget med din nuværende Windows-opsætning. Jeg har foresten også anbefalet denne løsning i et af mine tidligere indlæg.

Med venlig hilsen

søren Nielsen

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 17:03

Men, hvad hedder den fil jeg skal slette ?

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 05-01-03 17:08

Og hvad hvis det ikke virker ?

Hvad hvis den siger, den ikke kan formateres, fordi C:\ er komprimeret ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-01-03 17:40

Vi kan komme ud over alt det der med filnavne og komprimerede drev ved ganske enkelt at fjerne din Windows parttion helt og lave en ny og frisk. Den nemmeste måde vil være at gå ind på http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm og downloade enten "Wipe" eller "Zap". Programmet Wipe fungere kun på harddiske på op til 8 GB meden Zap kan bruges til større diske. Desværre har jeg erfaret at det ikke er alle maskiner de fungere på, men maskinen behøver absolut ikke at være en IBM.

Programmerne skal køreres fra DOS. Boot derfor på din Windows CD og vælg at den skal starte op med CD-ROM support. Programmerne er meget enkle og ligetil at bruge.

Bagefter fremstår disken som var den helt ny og jomfruelig uberørt. Du kan nu prøve at genstarte maskinen - stadig på din Windows CD - vælge at installere Windows.

Hvis du har problemer fordi at Windows-installationen ikke selv kan oprette en ny partition, så genstart igen med CD-ROM support, og skriv "fdisk" Til spørgsmålet om du vil aktivere understøttelse trykker du "j" og på "enter". Derefter er det blot at trykke på "enter" for resten. Til sidst genstarter du maskinen og vælger at installere Windows.

Held og lykke

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 06-01-03 16:16

Jeg syntes lige jeg vil kommentere dette.

Jeg er dybt taknemmelig for at i gider hjælpe mig :)

Men jeg bliver RASENDE, når lortet ikke virker efter hensigten.

Først, slettede jeg tre filer med navn, der lignede lidt drvspace.bin og sådan ...

Så genstarter jeg, vil formatere, men den er stadig formateret.

Hvad gør jeg ?

Jeg kører FDISK fra DOS ( Start diskette ) og sletter en partion - og så prøver jeg at formatere ( EFTER jeg har genstartet ) men den vil stadig ikke ...

hmm, tænker jeg så. ..

Så prøver jeg at oprette en partion igen, fint nok - men nu siger den, at der er ugyldig medie type på C:\ - og jeg kan intet gøre ..

INGEN ting ..

Så tager jeg min HDD ud, og sætter en anden i, som også er gået i stykker, den vil heller ikke - den er gået i stykker pga. jeg var lidt aggrasiv

Men, så sætter jeg den anden i igen, prøver at formatere - og den vil gerne ...

Kan de virkelig passe, at jeg var SÅ tæt på, at skulle ud og købe en ny HDD til 7-800 kr. ?

Nej - ihvertfald ikke pga. svar fra andre, som får ens computer til at gå stykker ...

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 06-01-03 16:19

Undskyld hvis jeg lyder lidt sur, og for jer til OGSÅ at blive sure - men de informationer i har givet mig, er skylden i en computers harddisk død - NÆSTEN ....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-01-03 16:21

kigger lige på det du skriver

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-01-03 16:25

ok kør fdisk når du kommer ind i fdisk vælger du punkt 1.op primær partion (eller sådan noget)
du oprette den genstarte med start disk til dos skriver når der stå et a:
format c:
bare rolig...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-01-03 16:37

altså for at formatere skal du først have en partion,den du slettet(behøvet vel egentlig ikke - men,,,)skal du så oprette
for at have en hel ny partion.derefter når du afslutter fdisk skal du så formatere den.det hele kunne osse laves ved at du blot sætte start disk i a: vælgte punkt 3.start af windows indstallation ,den gør det faktisk for en,men når man giver en vejledning(jeg er lidt ny på kandu -men ellers prøvet det omtalte en del gange)er den sjælden den nemmeste løsning da computer har mange muligheder at tage hensyn til - men jeg er tilbage senere håber det funkler,eller put blot windows cd i eller boot fra cdrom(i bios husk save and exit cdrom/a:/c: f.eks)eller via start disk punkt 3
HEJ

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-03 16:59

Har du overhovedet læst mine kommentarer? Xou bekræfter min antagelse af at Windows installationen selv opretter og formaterer partitionen for en når man starter installationen. Hvis du følger den seneste vejledning som jeg har givet, så burde det virke. Jeg er faktisk en gammel rotte i faget med mere end 15 års erfaring.

Efter at have gennemgået de ting som du har skrevet endnu engang, og bemærket at der åbenbart fulgte en 4 GB harddisk med maskinen, har jeg spekuleret på maskinens alder. Du har jo stort set intet skrevet om hvad det er for en maskine, så det kunne jo i princippet lige sågodt være en gammel 486'er. Så er der naturligvis een mulighed mere, nemlig en forkert opsætning for harddiskene i BIOS. Men for det første er det ikke mit indtryk at det er her det er galt, og for det andet er de forskellige BIOS så forskellige at det er vanskeligt at give en eksakt vejledning. Hvis du selv kender din BIOS kan du gå ind og se om harddiskene hver især er sat til en bestemt type eller om de er sat til "auto". Hvis det sidste er tilfældet behøver du ikke at gøre mere her.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 06-01-03 17:11

Jaja - men efter de sidste beskeder, sprugte jeg, om jeg bare skulle slette filerne, genstarte og formatere ..

Det sagde du ja til !

Så jeg gjorde det, og der kom så det resultat ud af det ..

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-03 17:19

OK! Hvis du har oprettet en ny partition, så slet den igen. Boot derefter på Windows CD'en, og vælg at den skal installere Windows. Så opretter og formaterer Windows installationen selv en ny partition.

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 06-01-03 19:06

Jeg KUNNE ikke slette den igen ...

Og det har alt sammen ordnet sig nu !

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-03 19:14

Hvordan ordnet sig? Virker den nu eller har du smidt den ud? Solgt den? Smadret den? Skal vi gøre mere ved det eller er det hele lige meget nu?

Bortset fra det så virrker dine problemer alvorlig nok til at dit motherboard kunne være defekt.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-01-03 19:18

med spil + programmer win køre godt !!

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 06-01-03 21:44

Det hele kører fint - jeg gjorde det samme som Xou skrev, jeg lod den stå på A: og formaterede så C: derfra ...

Så spørgsmålet er opklaret og lukket :D

Mvh
Thomas Genster