/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Jounalist.stud/Injurier
Fra : taliskoko
Vist : 552 gange
200 point
Dato : 23-11-06 19:12

Hey.

En journalist stud. har kontaktet mig på baggrud af et citat taget ud af sammenhæng. Meningen er det skal bruges i en artikel vedr. min arbejdsplads. Citat er taget fra et lukket forum vi har på arbejdspladsen, kun for medarbejdere.

Spørgsmålet er om journalisten må bruge citattet uden min accept??
Og om hun overhovedet kan bruge det når det er fra et lukket forum.??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 19:15

Om det er et lukket eller åben forum er underordnet, det er et spørgsmål om ophavsretten

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-06 19:21

Jo, men hvad skal jeg lede efter???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 19:28

Hvis citatet er fra et litterært værk eller andet du personligt har kreeret er det selvfølgelig ophavsret, men hvis det er noget du har udtalt eller skrevet som en kommentar kommer du ikke langt med ophavsret da man godt må citere med kildeangivelse.
Det pågældende forum kan da ikke være særligt lukket hvis journalistelevenhar adgang og er der tale om noget der er refereret af andre skal journalisteleven have det bekræftet af dig og det er måske det det handler om??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 19:31
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-06 19:35

Jeg er spurgt om jeg kan bekræfte citattet, og hvis jeg ikke bekræfter citatet er det vil ubrugeligt??

Det er et phpBB forum, der er HELT lukket. Jeg har brugt flere timer idag på søge efter indlæg og andet fra forummet på Nettet uden held. Derfor frygter jeg jo en "muldvarpe"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 19:46

Bare benægt, at du har skrevet det.
Det er uden tvivl en mulvarp og det hele er ret så uetisk, men egentlig ikke ulovligt, når man søger bekræftelse hos kilden. Når journalister bruger ufine metoder har du en nødret til at gøre det samme og bare smør tykt på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 19:49

Ulrik Grønborg fra Familieadvokaten (Themis på Kandu) har denne kommentar til citatfusk som det jo åbenbart handler om:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-161.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 20:06

Et lukket forum er lukket og må ikke citeres udenfor det lukkede forum.
Det kan vel betejnes som indbrud og videregivelse af oplysninger. Persondataloven som den hedder nu, burde omhandle noget om det.
http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 20:08

Et lukket forum er lukket og må ikke citeres udenfor det lukkede forum.
Det kan vel betejnes som indbrud og videregivelse af oplysninger. Persondataloven som den hedder nu, burde omhandle noget om det.
http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 20:18

Eyvind, det er nu nok et spørgsmål om hvem der har videregivet oplysningen for der er ikke tavshedspligt i et lukket forum. Hvis taliskoko kunne lokkes til at bekræfte ville den være hjemme.
Det er jo åbenbart et citat der er problemet og persondatalovgivningen er mege tluftig når det kommer til usystematisk anvendelse af oplysninger.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 20:23

Ja BjarneD - og mit første råd er også ikke at bekræfte noget som helst.
Men Chefen og andre kan ikke tillade en tilfældig person (jurnalist) at videregive citater fra lukkede rum (forum) jurnalisten ikke selv har været med til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-06 20:31

Helt enig. Det svarer til at gå til avisen med oplysninger fra interne møder.
Lusket og nedbrydende for samarbejdet med mindre det handler ting af offentlighedens interesse som at virksomheden dumper miljøaffald eller eller andet fordægtigt for så er det jo at ytringsfriheden træderi kraft.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 20:43

- ja BjarneD alting er jo relativt.