/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad må udlejer?
Fra : spimmer
Vist : 1254 gange
200 point
Dato : 23-11-06 17:50

Hej.
Er der nogen, der kan fortælle mig om hvad en udlejer må.
Et konkret eksempel:
En udlejer i et privat hus, som er delt op i 9 lejemål. Må udlejer lukke sig selv ind? Lejligheden er sagt op, men stadig beboet. Han har IKKE haft henvendt sig for at spørge.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:53

Nej det må han bestemt ikke, det er indtræden på privat område, også selv om lejemålet er opsagt,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:54

Hvis du vil have noget mere konkret så snak med www.llo.dk lejernes landsorganisation

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:54

Vester Voldgade 9,1.
1552 København V
e-mail info@llo.dk

Personlig henvendelse
Mandag-onsdag kl. 13-15 og
torsdag kl. 13-17

Telefonisk henvendelse
Mandag-torsdag kl. 10-16
Tlf 3311 3075
Fax 3393 7617

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 23-11-06 17:55

Hej.
Hvor finder jeg det i lovsprog. Jeg har ledt som en vanvittig.
mbh
spimmer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:59
Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 18:05

Hvorfor har udlejeren været der?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-11-06 18:22

Udlejer skal have din tilladelse til at gå ind - og han skal have en anden person med f.eks. viceværten - han må ikke låse sig ind alene.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 23-11-06 18:22

Hej.
Ja ans det er det man kalder et godt spørgsmål: Min datter ligger og sover, da meget forsigtigt banker på døren. Da hun lige var faldet i søvn, lukker hun ikke op, men lader som hun sover. Han låser sig ind, og da han ser hun"sover" går han igen.
Han har skriftligt fået at vide, at al kontakt skal foregå på skrift. Det har han ikke svaret på.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 23-11-06 18:23

Du kan jo starte med at kigge i lejeloven. Den dækker området.
Hvad en udlejer må er jo svært bare at sige, det kræver et lidt mere konkret spørgsmål.
At lukke sig ind i lejligheden kommer an på årsagen til at udlejer har skaffet sig adgang, som ans er inde på. Men udenvidere må han ikke. Det vil være krænkelse af privatlivets fred.

Lejeloven finder du her: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060039529-REGL

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 18:27

Jeg kan ikke se at udlejer kan have adgang uden tilladelse end hvis, der f.eks er sprunget et vandrør, opstået brand, eller andre ting som er yderst alvorlige.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-11-06 18:30

Hvornår skal lejemålet være fraflyttet?

Men noget tyder på at du og udlejer ikke er enige, siden al korrespondence skal foregå skriftligt.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 23-11-06 18:36

Fra lejeloven.

Kapitel IX

Udlejerens adgang til det lejede

§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.

Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3 måneders varsel.

Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige reparationer i det lejede.

§ 56. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren skal straks foretage efterreparationer.

§ 57. Reglerne i §§ 55 og 56 kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060039529

Mvh.. Smik

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 23-11-06 18:48

Hejsa

Måske Danmarks Lejerforening kan hjælpe dig: http://www.dklf.dk/
Der er en gratis brevkasse, hvor man kan få råd...
Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 18:50

Smik... Det bekræfter da heldigvis det der ellers er sagt, for når udlejer kunne liste af igen, så kan det ikke have været nødvendigt at han kom ind, uden at lejeren var til stede

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 18:50

Smik... Det bekræfter da heldigvis det der ellers er sagt, for når udlejer kunne liste af igen, så kan det ikke have været nødvendigt at han kom ind, uden at lejeren var til stede

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-06 20:12

Alene det. at han besidder en nøgle til lejemålet (og bruger den), er vel egentligt en overtrædelse af grundlovens bestemmelser omkrig boligens ukrænkelighed

Og Smik:
"§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det. "

Her er jeg ret sikker på, at man i lovgivningen sigter til at give udlejer ret til adgang, hvis det er tvingende nødvendigt, f.eks. hvis han eftersøger sprungne/utætte rør etc.. En opsigelse af lejemålet, er ikke grund nok

"§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren. "

Istandsættelse i forbindelse med fraflytning er vist ikke dækket af denne paragraf, da lejemålet er nødt til at være tømt, før det kan synes. Der kan ikke foretages nogen istandsættelse for fraflytters regning, før syn.
Det må da være til stor ulempe for lejer, hvis det skal ske før lejeren er flyttet.

Altså spimmer: Hvis han fortsætter med at fremture, må du enten lade LLO eller en advokat overtage sagen, så han kan "få læst og påskrevet" af de rette instandser

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 24-11-06 22:45

Tak for svaret f.elsborg.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-11-06 08:54

Takker ydmygt, og ønsker dig held og lykke fremover med "sagen"

Vh.
Finn