/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Saltindhold?
Fra : xlsker
Vist : 7705 gange
140 point
Dato : 23-11-06 16:13

Hejsa, vi har fået til opgave at kunne finde saltindholdet af en blanding bestående af vand og salt. Saltindholdet skal fremlægges i procent.
De tre måder vi skal gøre dette på er ved hjælp af
titrering, hvilket jeg sagtens godt kan.
ledningsevne, vi får stillet et apparat til rådighed meen, nogen der har nogle links til nogle gode datatabeller så jeg kan finde saltindholdet i procent ud fra tallet som apparatet viser?
og til sidst skal jeg finde saltindholdet i vandet ved hjælp af densiteten. Der er jeg helt på bar bund og har virkelig ingen anelse om hvordan man skal gøre dette.

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 23-11-06 17:10

Mht. ledningsevnemålingerne kan du lave din egen data-tabel. Hvis du laver hhv. 1, 2, 3 og 4%(masse) salt-opløsninger og måler ledningsevnerne for de fire opløsninger kan du finde funktionen mellem masse% og ledningsevnen....

Herefter kan du måle på dit havvand og indsætte ledningsevnen i den før fundne funktion... og vupti... du har nu en masse% af salt i dit havvand. Det reelle saltindhold er nok lidt lavere, idet at der sikkert er andet end NaCl, der bedrager til ledningsenen!

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 23-11-06 17:14

heh, tror ikk der er andet der bedrager ledningsevnen siden at det er et forsøg vi skal lave i skolen hvor vores lære har blandet det op..

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 23-11-06 18:42

Kære xlsker

Håber følgende forklaring kan lede dig på vej.

Ledningsevne
Ledningsevnen for NaCl variere lidt med koncentrationen. Dvs for tynde koncentrationer kan man uden videre bruge en tabelværdi til at beregne koncentrationen. For mere koncentrerede NaCl-koncentrationer er det bedst at bruge en tilnærmet værdi fra et tabelopslag til at beregne koncentrationen. F.eks. er den molære ledningsevnen for NaCl ved følgende koncentrationer:

0,1 M: 107 cm2/mol/ohm
0,01 M: 119 cm2/mol/ohm
0,001 M: 124 cm2/mol/ohm
0,0001 M: 126 cm2/mol/ohm

c = x / l

c = koncentration, x = ledningsevnen (det som apparatet måler), l = molære ledningsevne

Densitet
Kan desværre pt ikke finde nogle tabelværdier for densitet. Jeg vil tro at du ikke skal bruge en formel, men snarere en tabel

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-11-06 21:35

Hvilken salt ??? Natrium eller andre salte ?? Hvis der er brugt hane vand til forsøget vil der være salte fra vandet.

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 23-11-06 22:23

det er destileret vand eller hva det nu hedder, og jeg leder efter en måde at regne saltindholdet i det ud via densiteten, men det skal gøres via beregninger og forsøg osv. mangler bare en forsøgsrække der passer og dertil nogle måder at beregne det på...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-11-06 22:45

Faktislk findes der flydevægte til måling af saltindhold

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-11-06 11:21

Da jeg avr slagter, brugte man (bruges stadigvæk) en "Beaume" måler. Som måler saltindholdet i en saltlage til kød.

Løsning er at du slå op i din "Kemisk & fysisk tabelsamling".

Slå op under massefylde "natriumchlorid"

NaCl har forskellige masse fylder ved forskellige temp. mål temp på din væske indeholdende NaCl.
Så er det ganske nemt at finde ud af hvor meget salt der er i.

Du skal selvfølgelig finde ud af hvad massefylden på den væske du har er, så slår du op i tabellen hvor du kan se hvormaneg grader beaume, væsken er og ser så i en beaume tabel, hvor mange % salt det svarer til .

Du skal selv kunne finde rundt i dine af skolen udleverede tabeller.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-11-06 11:24

For at få 13 (12) tallet, kan du lave en afdampning, for at beviser hvor mange salte/mineraler vasken indeholdte, og holde det op imod en vægtfylde måling.

Dette kan så skrives i diskussionen at der er en xx% usikkerhed ved målingerne.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-11-06 11:26

Sådan ser en kommerciel udgave ud:
http://www.gms-instruments.nl/dswmedia/pdfcatalogue/_pdffolder_/2004_hydrometer.pdf

Her står alt om hvordan den virker:
http://runeberg.org/salmonsen/2/2/0202.html

Alt under 11 for den opgave, vil være skuffende

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 24-11-06 22:18

altså, det skal jo også være noget som jeg har midlerne til på gymnasiet jo :)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-11-06 17:44

Alt det jeg har beskrevet ovenstående, har du så rigeligt adgang til på gymnasiet.

"Kemisk Formel og tabel samling" har i formentlig fået udleveret.

Massefylden kan du jo fastlægge med næsten hvad som helst, lige fra en sten til en appelsin

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-11-06 17:46

Hele ideen er at desto højere salt indhold, desto bedre flyde evne.....

Derfor kan man flyde i det dødehav (meget højt saltindhold)

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 29-11-06 07:08

Hvis vi antager at en liter vand vejer nøjagtig et kilo, så kan du vel veje en liter opløsning og derved få at vide hvor mange gram salt der er i den. Så er det jo en simpel udregning. Hvis du skal være helt korrekt, så burde du vel først veje en liter destilleret eller demineraliseret vand, afhængig af hvad din lærer har brugt, og derefter en liter af opløsningen ved samme temperatur.

Ellers hæld lidt blylodderi et glasrør og forsegl enderne. Så kan du lade det stå som en 'prop' i opløsningen og afmærke flydehøjden. bagefter kan du så afmærke flydehøjden ved forskellige salt% i andre opløsninger.

bare et par ideer

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 29-11-06 08:43

lyder som nogle rigtig gode idéer du har der

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 30-11-06 00:08

sipelip: hvad mener du med at man kan veje en liter opløsning? det giver da ikke oplysning om hvad forholdet er mellem salt og vand (direkte)?

En måde at bruge densiteter til bestemmesle af saltindhold: Lav f.eks. 5 opløsninger af salt med kendt masseprocent (afvej), f.eks. 3 %, 6 % osv. Mål densiteten. Tegn en graf der viser sammenhæng mellem masseprocent og densitet. Mål densiteten af den ukendte prøve. Aflæs masseprocenten på figuren.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 30-11-06 00:45

Det jeg mener er at hvis man vejer en liter opløsning vil den veje mere end en liter vand. Når man hælder saltet i vil der nok være en lille volumenudvidelse, så metoden er selvfølgelig ikke voldsomt nøjagtig. Pointen er at hvis 1 liter vand vejer 1 kg og 1 liter opløsning vejer 1,01 kg, så er der sådan ca. 10 g salt i, altså 1%.

Så kunne man udvide den til at veje 1 liter forskellige kendte opløsninger, tegne resultaterne ind i et koordinatsystem, og aflæse den ukedte opløsnings saltprocent. det ville forøge nøjagtigheden noget. Ud fra måleresultaterne kunne man måske endda være heldig at udlede en funktion, hvori man kunne indsætte vægten af opløsningen og udregne saltindholdet.

Nok ikke den allermest nøjagtige metode, men dog et bud på en KISS løsning. Efter sigende skulle Niels Bohr have svaret på spørgsmålet om hvordan man ved hjælp af et barometer kunne finde højden på et højhus, have svaret at man kunne tilbyde viceværten barometeret mod at han fortalte hvor højt huset var.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 30-11-06 08:37

sipelip: Ja, det måske rigtigt at opløsningens volumen ikke stiger så meget når man hælder lidt salt i.

Din anden metode svarer jo til det jeg beskrev lige ovenover