/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Klaring af vin?
Fra : Reichstein
Vist : 4748 gange
37 point
Dato : 21-11-06 12:47

Jeg har forsøgt mig med fremstilling af vin, og nu vil jeg gerne have den "klaret".
Jeg ved man kan bruge æggehvider, men:

Hvordan er fremgangsmåden?
Kommes de bare op i vinen?
Hvordan fjerner man hviderne bagefter?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 12:49

Nu er det mange år siden, vi sidst har brygget vin, men vi købte noget i Matas som klarede vinen, vi lod den også løbe igennem et filter, købt samme sted

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 21-11-06 13:06

Spørgsmålet går på brugen af æggehvider!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 13:56

Jeg kan ikke finde metoden på google, der står både piskede æggehvider, og andre steder som om hviderne bare bliver tilsat - og bliver i vinen-

Jeg tror du får bedre held ved at gå på biblioteket

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field1=forfatter&term1=&field2=titel&term2=vinfremstilling&field3=emne&term3=&field4=fritekst&term4=&cclbuf=&divbuf=Alle+typer+materiale&field_mat=&term_mat=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 21-11-06 14:12

Jeg har selv prøvet søgning på Google, - og det er rigtigt, der står at man kan bruge hvider, men ikke hvordan.
Jeg tror, at bøger om vinfremstilling beskæftiger sig med kemiske produkter álá Matas, så hvis andre har et bud, - så welkommen!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 14:16

Det filter vi brugte fra Matas, var der ikke noget kemi i, det var netop for at undgå kemikalierne at vi bruge filteret

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 37 point
Dato : 21-11-06 14:26

Det er piskede æggehvider, der skal bruges

Citat
Klaring: Vinen skal være klar og ren. Bl.a. piskede æggehvider kan tilsættes vinen; disse binder mindre urenheder som bundfældes og frafiltreres.

http://www.sitecenter.dk/begin/vinleksikon/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 14:34

Ja og her står
Citat
Fransk for klaring af vinen. En vigtig proces i vinfremstillingen. Ved den klassiske metode til klaring bruges æggehvider.

http://www.drikkeabc.dk/drikkeabc-dk/index.aspx?id=10&dbg=e26ce142-9bb2-4d57-94d0-08a07f546057&q=b

Så det hjalp jo ikke så meget

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 21-11-06 14:35

Tak for svaret ans. Det var lige det jeg manglede.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-11-06 14:42

Held og lykke med din fremstilling af vin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 14:49

Hvordan kan du vide, at det er piskede æggehvider?? og ikke friske der bare skal lægges i??

Hvis du er sikker på at hviderne skal være piskede, hvordan kan det så være du ikke troede på mig, da jeg skrev det første gang??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 14:55

Hvordan er fremgangsmåden? Hvor mange æggehvider pr L vin??
Kommes de bare op i vinen?
Hvordan fjerner man hviderne bagefter? Tja det må jo så blive gætteværk??

Jeg håber ikke der er nogle der køber dette svar, for så bliver de da skuffede