/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvvarme, pumpe nødvendig?
Fra : Malkekoen
Vist : 1808 gange
50 point
Dato : 21-11-06 10:41

Hej,

Vi er lige i gang med at finde et komplet gulvvarmesystem til vores rør.

Men jeg er kommet lidt i tvivl. Gulvvarmen er kun 2 kredse og kører under ca. 20 m2 gulv.

Derfor: Er en decideret pumpe nødvendig for at pumpe vandet rundt i systemet?

Vi har direkte fjernvarme, så der er et stort tryk på vandet. Kan vi nøjes med en blandesløjfe uden pumpe?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-06 10:43

Umiddelbart vil jeg foretrække pumpen. Afhængig af gulvtypen kan du få nogettemp forskel i gulvet hvis ikke du kører en konstant høj temp på gulvet. Og det er ikke sikker gulvet kan holde til det.

Men jo, det kan laves med en returventil.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-06 10:44

Få smeden til at råde dig, han kender projektet.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 21-11-06 21:55

Har lige fået lavet gulvvarme i forbindelse med hele stue etagen skulle have lagt klinker. Der er 3 zoner på gulvarmen. Og den har egen cirkulationspumpe. 3 ventiler hvor man på hver sætter hvor meget tryk der skal være på.

Men som 3773 sige få smeden til at råde dig. Det skal jo også udføres/godkendes af en autoriseret så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-12-06 12:30

Har du cirkulationspumpe på dit varmeanlæg burde det være tilstrækkeligt.