/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
staniol ????
Fra : miritdk
Vist : 1767 gange
50 point
Dato : 20-11-06 15:30

gang på gang oplever jeg at en rulle køkkenstaniol efter ganske få gange bliver "dårlig" - dvs - det klistrer sig fast på en eller anden måde så man ikke kan rive et stykke af og ganske kort efter kan man se noget hvidt (når man er heldig nok til at kunne rulle nok ud)

Nogen der ved hvad det er og hvordan man undgår det (hvis det kan undgåes) ?????

møgirriterende !!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-06 15:34

Jeg kan godt have på fornemmelsen, at det kan være lidt fugt der gør, at det klistrer fast, og nok også kan trække noget hvidt ud, men ved det ikke, men du har helt ret, det er møj hamrende irriterende

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 15:36

det med fugten har jeg overvejet og netop derfor opbevares det så det ikke KAN blive fugtigt

og ja det ER i hvertfald irriterende - tror man køber ca 99% mere af skidtet end man normalt ville

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-06 15:55

Når vi har madrester, kommer jeg det gerne i en miljøvenlig skraldepose,(på en tallerken) når vi så har spist maden, kan jeg genanvende posen, til det den egentlig var beregnet til

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-11-06 16:21

hvad med at tage en rulle med i butikken og brok dig over det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 16:25

HAR ski brokket mig gang på gang - ingen forklaring - ingen bedring

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-11-06 16:28

Det fænomen har jeg simpelthen aldrig været ude for eller hørt om før, så jeg følger lige med i opklaringen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 16:30

hmm tror det her er forkert kategori

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-11-06 16:32

Så send en ind til forbrugerstyrlsen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 16:38

Jeg har aldrig set eller hørt om det problem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-06 16:50

Eneste problem jeg har "observeret" ved staniol - er hvis du pakker fedtholdige madvarer ind, at staniolen går i "opløsning" efter et stykke tid......

Du må have "mus" i skufferne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 16:51

jaja smalsnak i bare - det her står vist til annullering

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-11-06 16:56

køb en rulle husholdningsfilm istedet for,det kan også drille lidt men er dog bedre
synes jeg da

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-06 16:59

Egentlig underligt, at der er nogle af jer, der aldig har oplevet det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-06 17:02

ja ja, kun en tåbe frygter ikke køkkenet, eller er det haven, eller havet, ka ikke huske det

Undskyld skal nok stoppe nu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 17:02

Sorry - men det var altså virkeligheden jeg omtalte.
[ ]

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 17:09

småtings afdelingen men *****irriterende

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-11-06 17:13

Jeg har oplevet det,derfor bruger jeg film.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 17:15

kissan og andre - jeg bruger også både film og plast - men af og til er staniolen altså bedst til nogen ting - stadig irriterende

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-06 17:16

Måske skal du købe stanniolen et andet sted. Jeg har kun været ude for det med en rulle, der klart var for gammel, -den havde ligget i årevis hos min gamle sparsommelige mor..

Køkkenstanniol er jo laver at aluminium. Og det kan angribes af ilt så det danner hvidt aluminiumoxid (Al2O3) Det er ikke giftigt, men det er selvfølgelig ikke så smart at stanniolen går i stykker. Jeg vil tro, at iltningen kan fremskyndes ved opvarmning.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 17:18

aha birgitta er ved at nærme sig tror jeg

køber flere forskellige steder med samme resultat

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-11-06 17:21

e.c. nej du ved vel ikke, hvad der er i skufferne i køkkenet?....

Har heller ikke oplevet det.

Men der skal ske ikke meget, før staniolen kun kan rives over i strimler hmfr!

Man må ikke bruge affaldsposer til mad... diverse plastposer er lavet af forskelligt materiale.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-06 18:16

------Der må være et eller andet i din skuffe, der får aluminium til at gå i forbindelse med luftens ilt... --En blank aluminiumsgryde kan jo med tiden også få et mat lag af aluminiunoxyd....

Nå... jeg har lige kikket i min gamle "Tvede"... Aluminium reagerer med næsten alt, syrer, baser, andre metaller og metal-ilter... Så det kan være hvadsomhelst. Hvis rullen ligger i en skuffe med andre metaller eller rustne ting, så kan det være derfor... Eller der kan være dampe, der får processen til at accelerere...

---Prøv at købe en ny rulle ---og opbevar den et helt andet sted...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 18:22

birgitta du har fat i noget - for lige at uddybe lidt så har jeg eksperimenteret lidt af bar arrigskab - købt staniolen i forskellige butikker - sågara i forskellige byer - lagt en som sædvanligt i køkkenet og en i stueskabet - altså fordi jeg mente at netop fugt eller andet kunne være årsagen - men begge laver samme nummer - den i køkkenet er i en plastpose(forsøgsvis) i stedet for den sædvanlige papkasse - den i stuen er først åbnet idag - de er fuldstændig ens - ca ½ meter inde i rullen opstår problemer.

HVAD SKAL JEG SKRIVE FOR AT FÅ PRODUCENT OG BUTIK TIL AT FATTE JEG ER TRÆT AF AT SMIDE PENGENE EFTER NOGET JEG IKKE KAN BRUGE ??????

hov - ikke meningen af råbe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-06 18:50

Citat
Når vi har madrester, kommer jeg det gerne i en miljøvenlig skraldepose,(på en tallerken) når vi så har spist maden, kan jeg genanvende posen, til det den egentlig var beregnet til

Fyha "løftet-pegefinger-smiley"

Skraldeposer er IKKE beregnet til madvarer....medmindre det er for at putte det i skraldespanden....uanset om de er miljøvenlige eller ej.

Skraldeposer og andre ikkegodkenttilmadvarer-poser er lavet af materialer der er skadelige stoffer i, som afgives til omgivelserne.

Så til staniolen, det har jeg kun oplevet en gang, med en rulle der lå i køkkenskuffen i en campingvogn, og det var fordi der var fugtigt, havde stået vinteren over. Men jeg har prøvet at en rulle går i stykker så det hele ikke følger med når man ruller det ud, typisk når rullen har fået et tryk eller anden skade.

Så j eg tror på det er fugt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-06 19:15

Hvor længe ligger de inden du bruger dem?

Jeg kunne da være bekymret for, om du har uopdagede dampe i din bolig... Det er jo IKKE et problem som mange har...
Måske har du for høj luftfugtighed? Eller dampe fra vægge, gulvlakering eller (uha) gasfyr...

Der kan som sagt være mange årsager til at aluminium går i forbindelse med luftens ilt... --Der skal bare en katalysator til.. For ilt er der jo masser af, selv inde i en plasticpose.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 20:54

dova - fugt her i huset er der absolut ikke så den skyder jeg en hvid pind efter - gider ikke forklare det men ved det bare helt sikkert. Den med at rullen bliver umulig pga tryk eller lign kender jeg - det er lige så irriterende

Birgitta - ved ikke om du mener dampe fra for eks gasbeton - men tror det - og nej heller ikke - men jeg har da fået lidt at tænke over.
For mig er det faktisk ikke nyt - har oplevet det gennem hele mit voksenliv ind i mellem og bare irriteret mig over det - nu er jeg faktisk skruphysterisk over det

Har talt med flere der har reageret ligesom jeg har hidtil med "bare" at blive irriteret og smide rullen ud - hmm har vist fået sat lidt af en lavine igang.

Indtil videre tør jeg ikke rigtigt gøre andet end at have tiltro til at en eller anden måske har kendskab til skidtet - hælder meget til dig birgitta. (kender ikke nok til det hele til at kunne formulere mig ordenligt i en evt klage/forespørgsel til producent.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 20:56

lige et ps - refi har ret med hensyn til at fedtholdige varer kan få staniolen til at gå i opløsning - det kan visse grøntsager og frugter også - hvad i alverden er grunden til det ??????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-06 21:07

Ja ja fortsætter nu med at bruge skraldeposer, livet er farligt lige meget hvordan vi gebærder os, så farligt at man kan dø af det

Fra pålidelig kilde har jeg fået oplyst, at producenten skulle ligge i Åbenrå

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-11-06 22:00

høh det jeg normalt køber (uden pap om) er produceret i holland for supergros A/S - købt i super best (super bæst ?? )

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-11-06 07:46

Normalt vil aluminium danne en helt tynd overflad af aluminiumoxyd, hvorefter processen går i stå. Hvis aluminium kommer i kontakt med Kviksølv (Hg) vil oxideringen fortsætte i det uendelige. Er der dase til stede, vil der dannes hvidt aluminat + brint. Aluminat vil kunne forveksles med aluminiumoxid. Som andre har sagt, find ud af hvad der er af luftforurening i dit hjem, for ilt alene, gør det ikke, og du skal have en meget høj fugtighed for at staniolen ikke bare bliver mat. snak med dem på et universitet, teknikum eller laborantskole i nærheden, og se om du kan få dem til at lave et projekt med at måle luften hjemme hos dig, så du finder forureningskilden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 08:09

Du kan også lave et forsøg, hvor du opbevarer staniolen et fugtigt sted, og se hvad der så sker

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 09:14

nordsted du får lige et til så du kan bilde nogen ind du har fået nye briller

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 09:17

Jeg syntes sq det var en smart ide, flere tror det kan skyldes fugt, hvorfor så ikke prøve om staniolen ter sig sådan når den er opbevaret et fugtigt sted??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 09:19

fordi:

jeg HAR prøvet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 09:25

Det har du da ikke sagt noget om, og resultatet blev:??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 09:27

sag samme nordsted - det er endnu en grund til at undre sig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-11-06 09:37

Er der rengøringsmidler i samme skab som staniolen bliver opbevaret.
Jeg har spugt min kone til råds, og hun har heller aldrig oplevet det.
Vores staniol bliver købt i super bedst / brugsen / netto / fakta.
Opbevaring i skuffen under ovnen som kan blive op til 500 gr.(pyrolyse)
[ ] > [V]

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 09:40

nej der er ikke rengøringsmidler i samme skab

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 11:52

Nogen der har tænkt over HVORFOR det hedder STANIOL

Bare en tanke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 12:01

nææhhh

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-11-06 12:50

Staniol kommer fra Tin (Sn) Stannium.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 13:14

"miritdk"

Så fik du da et svar (selvom det IKKE var det du spurgte om.....)

Så STANIOL kommer IKKE fra SuperBest men fra Stannium

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 13:35

duk dig refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 13:47

Du missede

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 13:53

f'''''' oz prøver igen når du vender dig refi ------------------------------med 380 km i timen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-11-06 14:45

Pak ham ind i al din "Stannium" og se hvad der sker når han ligger for længe på en af dine hylder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-06 14:54

så MEGET af det stads vil jeg ikke engang købe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 15:14

Sveder en del - så det går nok i opløsning

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-06 17:05

Nåja, "stanniol" er gammeldaws fra dengang man lavede det af tinfolie.
I dag hedder det "alufolie"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-11-06 19:08

Man kan få en lidt kraftigere udgave, alukraft - som måske holder lidt bedre.

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 29-11-06 14:12

Tak for svaret Birgitta. Nogen konkret oplysning fik jeg ikke - men dine svar gav et hint der fik den følge at jeg nu kan bytte (mod forevisning af bon) på to forskellige mærker. Budet var alder plus netop for meget eller forlidt varme og en lang forklaring der ganske godt svarer til din beskrivelse.

ps.... de absolut nye jeg købte før weekende og lige har åbnet står så til bytning -

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-06 17:15

DET var da utroligt... Der må være "noget i luften..."
Hvis du ikke har fjernvarme, så få lige chekket fyret..........

Forøvrigt kan alufoliens evner til at gå i forbindelse med alt og alle bruges konstruktivt..
Hvis du har noget af sølv, som trænger til at blive pudset, så kan du fore en skål med alufolie, putte tingene derned og overhælde dem med en kogende opløsning af soda i vand...

Jeg prøvede det for nyligt. Det brusede ret meget og sølvet blev helt blankt og lyst igen.
Man skal ikke gøre det med sølvting der kunstigt er gjort mørke...

Vandet blev helt mørkegråt, og alufolien blev ret underlig.

Men tak for accepten af mit svar...

Kommentar
Fra : kabbia

Dato : 31-12-06 00:16

Hold da lige op for en omgang small talk for et så simpelt emne.

Kunne det tænkes at rullen har fået et stød?

Der skal kun en lille bitte bule til for at folien klistrer totalt sammen. Derfor er det bedst at købe ruller i æsker da der er større beskyttelse mod stød

Har tit oplevet at stå med en rulle hvor stykket ender med at blive trekantet og resten af rullen til at smide ud.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-12-06 00:34

Et stød på alufolierullen er ikke nok til at folien opløses - "kun" at den ikke er til at rulle ud i ét stykke.

Moster