/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Farve konvertinger ral, panton
Fra : Odense
Vist : 2517 gange
100 point
Dato : 16-11-06 22:01

Hej
Hvordan får jeg en ønsket farve som hedder ral9010 lavet i photoshop ? (så det ser sådan næsten rigtig ud på skærmen, ved godt at man ikke kan regne 100% med skræmen)

Og hvis jeg finder en pantone farvenummer, hvordan finder jeg den farve i photoshop?

Er der en slags tabel / "regneark" på nettet et sted til den slags farve konvertinger ?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-11-06 22:11

Hvis du har farven rent "fysisk" (altså på et site eller noget som kan scannes) kan du med farvepipetten få nøjagtig den samme farve i PS og på den måde "konvertere" den til enten CMYK eller RGB.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-11-06 22:15

Åbn Photoshop >> nyt billede -> og så er der et par muligheder:
prøv først denne: dobbeltklik på din forgrundsfarve i værktøjspaletten -> tryk Custom -> og i Book vælger du farven i Pantone -> hop så over i Farvepaletten og vælg fanebladet Color og der kan du se RGB værdierne (hvis mode er sat til RGB)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-06 22:52

Farven 9010 er en hvid farve, som er blevet lidt kremet, ved at sænke det blå niveau.
(Jeg har selv blandet masser af bøtter á 900 liter, medens jeg var på mit tidligere job)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-06 07:57

http://www.spinningjenny.com/traycolor.htm hvis du kan finde farven kan du bruge det her lille program til af fange den med og indsætte - for eks i farvepaletten - eller direkte alt efter hvad du skal lave - let og elegant

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-11-06 08:03

Hvis du ikke har en pantonefarvevifte og kan finde den, så prøv at ringe til et skiltefirma. Det er skiltefirmaer der bruger ral og de kan for det meste fortælle dig hvilkken pantone farve nummer den svarer til.
Nu kommer det så lidt an på hvad det senere skal bruges til hvis du arbejder med photo shop. De fleste arbejde med CMYK eller RGB (til internet), man du kan også arbejde med sort og evt. en pantone farve, f.eks. grøn pantone 347. Arbejder du med en pantonefarve skal dit dokument gemmes på en speciel måde.

Håber dette var svar nok til at komme videre. Rejser afsted her til formiddag og kommer først hjem igen søndag aften, hvir du har yderligere spørgsmål.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-06 08:17

http://www.ke-fibertec.com/showpage.php?pageid=251724&lang=DA du kan bruge traycolor og hente farven her

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-06 08:22

hex = $FFFFFF
html = #FFFFFF
decimal = 16777215

rgb = R 225 - G 225 - B 225

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 17-11-06 09:11

Hej Det var ikke helt det jeg søgte, måske fordi jeg har forklaret det halv dårlige...

Men jeg fandt en selv nu her på http://www.groensteen.net/couleur.php den er næsten det jeg søgte. Det er fordi jeg kender RAL FARVER efter det vi maler med i den fysiske verden (spraylak), så ville jeg bruge pantone i photoshop da jeg ikke kan finde Ral i photoshop...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-06 09:15

hex =$FFFFFA
html =#FAFFFF
decimal =16777210

rgb 225

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-11-06 09:58

Som miritdk og jeg selv allerede har påpeget, kan du vha dit eget link nu HELT præcis finde frem til de enkelte farvers værdier i den ene eller "oversættelse"

Så bare klø på Odense!!!

/Palle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-06 12:49

Tak Odense - det var en dejlig farvetabel du kom med.
Den snupper jeg lige.