/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hud/pels-problem - følsom hud
Fra : vesterbo
Vist : 902 gange
200 point
Dato : 16-11-06 00:34

Hej alle

Vores hanhund på 8 år (ruhåret) er den sidste uges tid begyndt at lave nogle underlige, store, bølgende og sitrende bevægelser med huden/pelsen på selve kroppen, når man vil klappe/ae ham. Det har han aldrig gjort før. Han virker ikke til at være påvirket på anden vis - spiser og går ture, som han plejer - han gnubber måske ryg og sider mere mod gulvtæppet end han plejer.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være - eller skal jeg bare skynde mig til dyrlægen med ham?

Hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-11-06 00:42

Hmm - kunne det ikke falde dig ind at han måske har fremmede husdyr i pelsen,
Jeg tænker på lop, mide, hårsækmide, det giver den reaktion, og nu drysser han det ned i gulvtæppet ih hvor dejligt det er næsten ikke til at få kål på når det sker.

tjek ham med en tæt kam på et hvidt klæde. er der sorte små partikler på de hvide klæde så må du igang med en stor hunde vaske dag eller hvordan du finder det bedst at få dem flyttet ud af hunden og huset.

ellers er det irretation fra hundefoder han reagerer på.

Jeg vil ikke anbefale bestemte produkter, der findes så mange glimrende i handlen som er anvendelige og effektive, det er lidt efter din pengepung.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 16-11-06 02:14

Hej bevi54

Jeg har tjekket for de omtalte ting, du nævner - uden at finde noget.

Han har ikke skiftet foder for nylig og får Dyrlægens slankefoder Prescription Diet (tror jeg, det hedder) og før det, fik han Olivers Petfood - og Frolic som godbidder. Det har aldrig givet problemer før. Vi har skiftet mellem disse mærker i årevis uden problemer.

Jeg vil da ikke udelukke, at det kan være noget pludseligt opstået på grund af foderet, men der har som sagt ikke været problemer med det før.

Mvh
vesterbo

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-11-06 02:24

Min erfaring siger mig, at taget årstiden i betragtning, kan han være uheldig at få slebt nogle fremmede dyr på sig på grund af fugtigheden, de behøver ikke at være synlige og kan have samme reaktionsmønster som "skab" utøj det skader jo ikke at forebygge, men jeg vil tro at du for ca. 14 dage siden har været i noget natur hvor disse elementer har været, det er den tid det tager før der er reaktion på dyret.

Hvis det var mig ville jeg lave fransk vask og strygning på dyr og grundig rengøring alle steder hvor hunden har været i huset både oppe og nede da det kan blive flyttet ved rystelser.
God nat, jeg håber du får løst din hunds kløen.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 16-11-06 02:41

hej hej.
har du lagt mærke til om han er begyndt at fælde, han er måske ved at skifte til vinterpels, det er vores hanhund, også 8år lige begyndt på, han reagere lige som din, katten iøvrigt også. vh lianes

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 16-11-06 08:32

Jeg synes at det lyder som om det godt kunne være Skab. I stedet for at eksperimenterer med den stakkels vuffer så ville jeg gå til dyrlægen. Det koster godt nok en konsultation, men du kan dermed undgå en endnu større regningen end hvis du venter og problemet accelererer.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-11-06 09:42

Se at ringe til dyrlægen med det samme - enten kan det klares over telefonen eller også skal der en konsultation til - det er synd hvis den har gener og skal være prøveklud før problemet bliver fundet.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-06 10:27

Jeg har så en helt anden teori....eller måske to

Først: Trænger han til at blive trimmet ?
Kunne lyde som noget med "irriterede/ømme hårsække", sådan at det er nerver/refleks der får huden til at reagere....lidt ligesom vi kan blive øm i hårbunden hvis man f.eks. skal vænne sig til at have håret redt modsat vej end sædvanlig.

Næst: Noget med vejr- og klimaforhold, sådan at det er statisk elekticitet der generer hunden, sådan at han faktisk får små stød når man rører pelsen, og derfor reagerer på det.
Det plejer at vise sig ved denne årstid, hvor indeklimaet bliver mere tørt fordi der bliver varmet op i boligen.

Men som nævnt, lad dyrlægen tjekke det for at udelukke utøj eller sygdom.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-06 14:05

Ved du hvad... Slankefoder er tit fattigt på fedtstoffer... Måske har han simpelthen fået tør hud på grund af for lidt fedt. Fiskeolie er det bedste til at løse det problem. Hos Olivers koster en hel liter lakseolie kun 95 kr. Det rækker langt.

Jeg tror ikke, det er skab, da det kløer overordentlig meget og især angriber ørerne og forbenene..

Og reaktionen på slankefoderet kan godt opstå efter et stykke tid, efter hvor meget fedtstof han har haft i huden og kroppen inden i startede med foderet.

Hvis du begynder at give ham ekstra olie, så er det vigtigt at huske på, at olie er fedt og meget kalorierigt. Så derfor skal mængden af foder nedsættes tilsvarende..

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-11-06 17:31

Okay....jeg har så en helt syvende teori.....!
Min hund begyndte i en alder af 1-2 år at gøre det samme som din hund: Idet man rører ham, sitrer hundens hud og pels på overryggen. Er det det samme der sker med din hund??
Jeg spurgte min dyrlæge om det engang, og han (der også arbejder med akupunktur) viste mig, at jeg kunne lave et tryk med min hånd, idet jeg brugte tommel- og langefinger til at trykke på hver side af rygsøjlen. Ikke hårdt, bare ganske blidt, begyndende ved halsen og så langsomt trykke stykke for stykke ned langs rygsøjlen ned mod halen. Han viste og forklarede mig, hvorledes han kunne se ubalancer i hundens organer ved at se, hvilken retning huden sitrede, der var nemlig forskel på, om huden sitrede og trak op mod halsen eller ned mod halen, afhængig af, hvor han trykkede. Han viste mig også, at jeg kunne give min hund akupressur selv, ganske blidt, ved at trykke ned langs rygsøjlen på hver side af det. Efter akupunkturbehandlinger plejede de sitrende fornemmelser i huden at fortage sig.
Ligner din hunds reaktioner noget af det, jeg beskriver?

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 16-11-06 17:56

Hej allesammen

Tak for alle jeres indlæg, som jeg synes er rigtig gode, relevante og fornuftige.

Vi har været hos dyrlægen med Konrad, og han kunne ikke finde hverken lopper, skab eller noget andet. Han synes, at huden var lidt tør, så Konrad fik noget olie (Efa Olie fra Scan Vet) med hjem til at komme i maden. Derefter skal han have fiskeolie.

Så nu skal vi se tiden an, for at se om olien hjælper, og for at se om der skulle komme tegn på ræveskab. Der kan godt gå et par uger endnu, før man kan se det rigtigt.

Så indtil videre får han olie og vi håber så, at det hjælper hurtigt - ellers går vi til lægen igen på mandag.

Jeg lader spørgsmålet stå åbent, indtil vi ved, om det er skab, så skal I nok få det at vide.

Mange hilsner
vesterbo