/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor langt mellem gulvvarme?
Fra : Malkekoen
Vist : 7319 gange
50 point
Dato : 11-11-06 21:34

Hvor langt skal der være imellem varmeslange "banerne", når man laver gulvvarme?

De varmeslanger vi har købt er lidt stive i det, så vi skal derfor helst undgå meget kraftige buk.. Så sælgeren anbefalede os at lave "dobbeltsløjfer" ??? Der var vist noget med at lave dobbelt så langt mellem slangerne og ved enden køre retur igen (giver det mening?).

Men har prøvet at tegne på papir. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan man kan lave en slange på den måde, hvor man ikke kommer til at krydse den slange, der allerede er lagt. Kan I?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-11-06 21:41

30 centimeter ca fra midt til midt

mvh
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-11-06 21:42

noemalt bindes de til et 4 mm armeringsnet/rivenet

mvh
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-11-06 21:43

normalt, dette har masker på 15 x 15 cm

mvh
per

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-11-06 21:48

Super - men hvad nu hvis slangerne ikke kan bøjes 180 grader i 30 cm, men skal bruge eks. 60 cm i stedet? Hvordan ligger man dem så?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-11-06 21:51

De skal ligge så tæt som muligt men de må endelig ikke bukke "knække så der kommer en kant " man kan købe nogle bukninger i stål man sætter på rundingerne så de bliver holdt i facon men det har jeg aldrig brugt bare sørg for at bukningengen foregår med gefule og så holde den fast der indtil fastbibding. Der bliver sagt at man binder slangerne på ameringen men netop i dag så jeg nogle arbejdere på et fundament "skyde varmeslangerne fast få flamingoen med en pistolligendende tingest der skød ligesom strips direkte ned i isoleringen hvorefter de lagde ameringen ovenpå. ret smart
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-11-06 21:54

Man kan jo lægge dem på forskellig vis enten som en spiral fra midten dobbelt eller i slangeosv.Du kan evt tegne det på isoleringen først.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-11-06 21:54

Godt forslag............... Men ideer til 60 cm - teknikken (der skulle ende ud med 30 cm mellem slangerne)?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-11-06 21:55

der er intet problem med at bukke dem med en radius på 15 cm, men husk at binde dem enten med strips eller en ornepik!!!

der kan være problemer hvis temperaturen er for lav, men er det indendørs skulle der ikke være problemer

mvh
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-11-06 21:57

selv om du vil bruge løsningen med dobbeltføring vil den inderste spiral alligevel blive 30 cm

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-11-06 22:06

en spiral er dum i et firkantet rum ;)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-11-06 22:15

Du starter fra midten dobbelt og kører slangerne parallelt ud til endn og tilbageg igen så du kommer længere og længere ud i rummet og til sidst lægger den ene slange som som er modsat i rummet end den anden kører langs væggen over til den anden som så er der hvor man ønsker de ender
mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-11-06 22:17

"ups staveplade til mig " håber du forstår

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 11-11-06 22:36

Hvis du "propper" slangen af i den ene ende og kobler den anden ende til det varme vand og fylder slangen med varmt vand, er den meget lettere at bukke og risikoen for at du knækker den, er også meget mindre.

Mvh.

Accepteret svar
Fra : Moggi

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-06 22:45

Hvis der skal støbes gulv oven på så skal slangen være fyldt med vand men kold mens der støbes.

Et uddrag:

Citat
BETONGULVE
Slangerne lægges for det meste med 30 cm afstand (det passer til hver anden maske i et standard-armeringsnet). Langs kolde ydermure kan det være en fordel at lægge varmeslangerne tættere - f.eks. med 15 cm afstand. De kan også lægges endnu tættere, blot du overholder reglen om mindste bukkeradius.

Varmeslangerne må kun bukkes i en radius, der svarer til den udvendige radius x 5 - dvs. et 20 mm rør må ikke bukkes i en mindre radius end 10 cm.

For at få en jævn fordeling af varmen skal der være minimum 30 mm beton oven over varmeslangerne.

Det er en god idé at tilslutte varmeslanger til fordelingsrør og cirkulationspumpe, inden rørene støbes ind. Start således gulvvarmen op på maksimalt tryk (6 bar) og lad den køre i en halv times tid for at se, om der er utætheder.

Rørene skal være vandfyldte under støbningen, men kolde.

Først efter tre uger kan varmen startes forsigtigt. Vandets maks. temperatur bør ikke overstige 15° den første dag, og herefter kan temperaturen hæves med 5° pr. dag, indtil den normale temperatur er nået.

Hentet fra:
http://www.raadogdaad.dk/shownode.asp?nodeid=693

Mvh.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 11-11-06 23:10

Vi har tidligere lagt trægulv, hvor slangerne krydsede hinanden nedenunder.. Vandslangerne blev lagt i nogle metalplader, hvor de blev "klipset" ned i rillerne, og dermed blev lagt fast. Metalpladerne lå oven på isoleringen (det var på 1. og 2. sal), og blev således presset op imod trægulvet (da det blev lag efterfølgendet..)..

Nå.. Men rillerne ligger med ca. 30 cm. mellemrum. Man kører vandslangen op gennem den "første" rille, bøjer 180 grader, og kører tilbage gennem rille nummer "tre". Man springer altså en rille over (rille to)..! Og kommer dermed til at "føre slange to gange frem og tilbage", og krydser det gamle spor. Men ja, det pex-slage (eller hvad det nu hedder), er noget satan har skabt. Vi skulle lægge i et rum på 150 m2, og sådan noget slange i rulle (skal jo være uden samlinger) det arbejder ad hel.... til.. Så det sprang lystigt op igen, når vi havde fået det mast ned i rillerne. Men det lykkedes.. Det kan anbefales at brige strips til at holde det nede..

Men god fornøjelse med det!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-11-06 23:57

Der findes bukkebøjler til at krænge/klipse slangerne i når der skal drejes.

start med den "varme" ende og læg den 15 Cm fra væg rundt og følge den den første slange
med 60 cm afstand. På et tidspunkt vendes der inde på midten og "køres" tilbage mellem de slanger der er lagt så der nu er 30 cm mellem, og du lander ude hvor du startede.
Når du drejer med slangen så lægges den så det er naturligt for slangen at dreje.

Der er nu lavet
Citat
sælgeren anbefalede os at lave "dobbeltsløjfer

Slangen må ikke knække sammen og rettes op igen

Fra vandret til lodret er det måske en god ide med bukkebøjler.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 12-11-06 00:26

Kommer de så ikke til at krydse hinanden?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-06 00:38

Tag et stykke papir.
Tegn en snegl ind mod midten vend rund på midten og tegn tilbage mellem de streger du lige har tegnet.........................det er princippet.
Der er en anden fordel - nemlig bedre fordeling af varmen.

Men lav lige en plan på et stykke papir, inden du går igang.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 13-11-06 08:17

Tak for svarene, allesammen. Går i krig i dag