/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvvarme: Under eller midt i?
Fra : Malkekoen
Vist : 2849 gange
50 point
Dato : 11-11-06 19:57

Hej,

Jeg har lige siddet og læst 10 indlæg om gulvvarme - men mangler klarhed på et punkt:

Vi har tænkt os at støbe et 10 cm betonlag ovenpå isoleringen, men gulvvarmeslangerne: Er det bedst at placere dem direkte ovenpå isoleringen (fastbundet til rionet), eller er det bedre at hæve nettet en smule (2-4 cm), så slangerne kommer lidt længere op mod gulvet?

Skal lige tilføje, at isoleringen kun er 100 mm tyk (da det var hvad vi kunne grave ud i kælderen uden at komme under fundament) - det kan måske også have en betydning for placeringen af varmeslangerne. Men da der støbes i en kælder ca. 90 cm under alm. jordniveau, er jorden altid godt lun (7-8 gradet) året rundt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-06 20:06

Det vil sige, der er cirka 6 centimeter mellem isolering og gulvbelægning? Brædde/plankegulv?
Alt andet lige ville jeg da foreslå de der 4 centimeters afstand, så varmetilførslen til gulvbelægningen blir fordelt bedre ud over fladen, så du ikke får varme streger på gulvet med køligere områder imellem. Træet har formentlig også bedre af den jævnere varmefordeling, så det ikke sprækker op i smalle zoner men bliver lige varmt over det hele.
Men for en sikkerheds skyld skal du nok lige ha det bekræftet af "3773". Han er professionel!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-11-06 20:22

nej, der er 10 cm mellem isolering og overkant af beton (ovenpå betonen kommer der fliser). Så enten er varmeslangerne 10 cm under betonen (hvis jeg ligger dem lige oven på isoleringen) eller mindre, hvis jeg hæver rionettet en smule.

Og forresten: Er et rionet på 4 mm godt nok?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-11-06 21:07

Det er normalt med 8 cm. beton, og slangerne bindes direkte på rionettet. Hvis du kan styre slangerne med 4 mm. net er det tilstrækkeligt, det har kun den funktion at fastholde slangerne i rette position. Det tykkere lag beton du ligger, jo mere akkomuleres varmen, og des længere tid vil det vare at få varmen nedreguleret, hvis det skulle være nødvendigt. Jeg ville hellere så ligge 120 mm. isolering og reducere betonlaget til 8 cm. -- Men husk når du en gang måske skal sælge dit hus, at få nedskrevet din gulvopbygning overfor køber, da det er bygningsregelmenteret ulovligt og kan komme til at koste dyrt hvis det er en krakilsk køber.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-06 21:07

Hvis du vil have det betongulv varmet op, skal du nok støbe varmeslangen (PeX) ind i det. varmetransmissionen fra luft til beton er da ikke noget at skrive hjem om, og så er der også plads til 10 cm mere isoleringsplader

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 11-11-06 21:15

Ok - men har købt, lagt og tilskåret 100 mm plader :(.

Men mangler stadig et helt konkret svar, når min relativt tynde isolering tages i betragtning: Skal rionettet med påmonteret varmeslange i mit tilfælde ligges direkte på isoleringen eller vil det være klogere at hæve den 2-4 cm op i betonen?

pbp: Selvom rionettet ligger på selve isoleringen, kommer der jo stadig beton omkring.

Stilkene: Er 8 cm eller 10 cm bedst at bruge i mit tilfælde?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-06 21:24

OK jeg har fået budskabet. I dit tilfælde vil det være være smart at have varmeslangen nederst i betonen, fordi
1) så er varmen bedre fordelt inden den er oppe ved gulvfladen og
2) så risikerer du ikke at slå hul på slangen, når du blir træt af fliserne og tager dem af med mejsel.
mht. til tykkelsen melder jeg pas, jeg er mest til trægulve - inklusive i badeværelser. Af samme grund og for at slippe for at bære flere tons beton op på 2. sal og slippe for at lægge dobbelt lag bjælker er vores nye bad med lette plader i gulv og vægge, Litex hedder de vist.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-06 22:49

Jeg ville ikke lægge mere end 8 cm.. også da det er det som anbefales når man taler om indstøbte varmeslanger, og naturligvis skal slangerne ligge så langt nede som muligt. Jeg har erfaring gennem personer som jeg kender, der taler om samme gulvvarme i stue, og de til tider bliver nødt til at lukke vinduer op, når solen varmer på ruderne, eller de har mange gæster, så kan den akkumulerede varme i betonen ikke nå at nedkøle, - så det er jo det samme som at fyre for gråspurvene.
Men jeg ved ikke om du i din kælder kan blive udsat for noget lignende. - Det vil selvfølgelig hjælpe dig at du ikke har så meget isolering under, så den naturlige jordvarme, som ligger på ca. 7 gr. vil så hjælpe dig med lidt hurtigere nedkøling.
Håber det kan hjælpe dig med at få gjort det som passer til dig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-11-06 00:21

De gulve jeg har lavet her er

Fliser
Beton ca 10 cm over bats
Varmeslanger bundet oven på rionet evt. med strips.
Rionet hævet ca. 1,5 -2 cm
ca. 10 cm terrænbats

Kommer slangerne for højt vil du få varme og kolde striber
Husk at lade Betondækket svømme - altså isolering lodret ca. 2 cm ud mod siderne.

Jeg er en tøsedreng og støber altid betondækket af 2 gange
Så kan jeg bedre styre overfladen til sidst, med et brædt på tværs som "kører" på lister sat i siderne.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 13-11-06 09:08

Tak for svarene. Går i krig i dag!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-11-06 16:28

Tak for tilliden.