/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rengøring af frontrude.
Fra : 1249
Vist : 3874 gange
500 point
Dato : 11-11-06 14:09

Hej

Jeg har problemer med at gøre min frontrude ordentllig ren udvendig - jeg vil gerne have et effektivt råd om, hvad man bruger til at fjerne trafikfilm og det kedelige lag som viskerbladene efterlader på frontruden og som ikke lader sig fjerne.
Jeg har brugt et cremeagtigt sonax middel som man påfører og efterpolerer inden midlet tørrer helt, jeg har prøvet overskårne æble og almindelige vindues pudsemidler, altsammen uden held.
For nyligt hørte jeg om en blanding af kridt og sprit, kender nogen det ? og hvilket blandingdforhold er det ? Har nogen en brugelig Idè så lad høre.

m.v.h.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-11-06 14:23

et godt råd jeg hørte var at bruge let opvaskemiddelblanding og den nok så kendte gule svamp der fås på tankstationer - så bliver den ren

Det gør almindelig vinduer også - og den er super til gryder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 14:24

Tag en kviv og del et æble.

Smør det godt udover ruden (æblet altså)....

Det er ganske unødvændigt at købe alle disse specialmidler.

En æblemost kan også gøre det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 14:24

kviv = kniv

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 11-11-06 16:35

hejsa

du kan også bruge et halvt æble som skrevet ovenover, men så skal du bruge en avis til at polere rent med , og det skal være en avis uden farve tryk , kun sort tryk, det er fantastisk til at polere glas borde med.
hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-11-06 16:40

Chicapigen - også god til at fjerne striberne ved vinduesvaskning

Ampere

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-11-06 17:56

Jeg har købt noget der heder nanoforsegling. Det fungerer meget bra, Jeg bruger ca. 20 minutter til arbejdet med bilen, når det regner så bruger jeg kun vinduesviskeren 5-6 gange på hele turen. Og det bedste er at ruden holder sig ren.De lovr at det skal virke i 20000 km. eller et år.Prøv det, du bliver ikke skuffet.
Du kan lese/ købe det her:http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=413220352
alimak

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-06 19:13

Som der er skrevet, brug et ÆVEL, selv foretrækker jeg en citron, da der er mere syre i.
Æblet er særdeles godt at bruge mod invendig fukt på ruder.
Eller´s prøv noget prøv noget GRUNDRENS, få´es i alle byggemarkeder.
Har selv prøvet, næsten alt hvad der findes på tank stationer, og INTET virker efter hensigten.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-11-06 19:17

Citat
Jeg har brugt et cremeagtigt sonax middel som man påfører og efterpolerer inden midlet tørrer helt, jeg har prøvet overskårne æble og almindelige vindues pudsemidler, altsammen uden held.

Det skal du gøre, når ruden er total ren, eller virker det bare værre.
Men har selv brugt tandpasta, med slibemiddel, nærmer sig det du tænker på.
Eller´s prøv en blanding af REN aske og lidt vand, har samme virkning som andre slibemidler af den slags.
Bilen bliver sikker møget, men HVAD, gode råd er DYRE, på TANKEN.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 11-11-06 19:21

Er det denne opskrift du efterlyser??

Glas
--------------------------------------------------------------------------------
Kemikaliefri vinduespudsning
nem måde at få rene vinduer uden striber og brug af "knofedt".
Opskrift: 5 spsk kridt, 3 spsk salmiak, 2 spsk sprit, ½ l vand. Blandes godt. Smøres på vinduet og tørres efter med en blød klud. God opskrift hvis du som jeg er blevet overfølsom for en del af industriens kemikalier

Du kan også bruge en overskåret citron

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-11-06 19:24

Prøv med ståluld

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 11-11-06 20:00

Tak for svaret Nordsted1.
Det var det jeg savnede.

m.v.h.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 11-11-06 21:46

En brik Æblemost i bilen, er altid godt. Mosten fjerner trafikfilm, resten kan slukke tørsten.
Nallatruk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-06 23:43

' Selv tak 1249