/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Dårlig skulder - hjælp
Fra : jes-a
Vist : 2700 gange
20 point
Dato : 09-11-06 22:28

Hej

Jeg er tre måneder haft en mere eller mindre smertefuld skulder/nakke. Tror ikke det går væk af sig selv, da det godt nok går meget væk når det har været i fred i et stykke tid, men det blusser hurtigt op igen ved at forkert tag. Jeg vil derfor søge hjælp.
Men skal jeg kontakte en kiropraktor eller massør eller fysioterapeut. Og hvad koster en behandling?

MVh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-06 22:37

læge først for at finde årsagen - det kan skyldes ret så mange ting jo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-06 22:43

Som miritdk skriver, først læge, hvor jeg vil tro du får en henvisning til en fysionterapeut. Prisen kan jeg ikke sige, da det afhænger af hvor mange kombinationer der er i hver behandling. F. eks ultralyd og massage, det er en kombineret, men der kan også komme flere behandlingformer på.

Hvis din læge skønner at det er en kiopraktor, kræver det ikke en henvisning, der er den første behandling den dyreste, for der får du højst sandsynligt først et røntgen og en bahandling til ca. kr 600,00 (mener jeg at jeg gav i foråret)

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 10-11-06 06:44

Du kan spare en omgang ved at gå direkte til en kiropraktor, kinesiolog eller en massør hold dig væk fra fysioterapeuter de er ved at udvikle sig til pengemaskiner, du skriver ikke hvad årsagen er til skulderskaden, hvordan eller i hvilken forbindelse den er opstået, det kan sagtes være stress relateret hvilken bevægelse kan du ikke udføre etc. etc.
ud fra bevægelsen kan du konstantere hvilke muskler der er involveret.

mvh nsl

ps. læger kan kun give blokader og rammer ikke altid, udskrive sygemeldinger eller henvise til orthopæd.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 10-11-06 08:17

Som de andre siger:
Gå til din læge først og få en vurdering af én, der har forstand på det. Det koster dig jo ikke noget.
Det er vigtigt at du får den rette hjælp afhængig af, hvad der er årsagen til dine smerter.

Jeg har selv mange smerter i skuldrene for tiden på grund af mit arbejde og forventninger til mig selv, så det er for mit vedkommende stress og en masse følelser, der sidder i mine skuldre.
Jeg har været til thai-massage, hvilket plejer at hjælpe godt. Derudover bruger jeg ultra-lyd (jeg har en Novafon), og så har jeg været til akupunktur, hvilket var meget effektivt, da en dygtig akupunktur kan gå ind og arbejde både med de fysyke spændinger samt de følelsesmæssige ting, der forårsager smerterne. Godt i MIT tilfælde, men vi ved jo ikke, om dine skuldersmerter har noget med stress at gøre.
Jeg har også tænkt mig at gå i svømmehal og dampbad én af dagene, det er også godt mod muskelspændinger.
Rigtig god bedring!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-06 10:35

Hej med dig! - Som mange har skrevet, gå en tur til din læge og få hans/hendes mening om sagen.

Derefter vil jeg anbefale dig at gå til en akupunktør. Her er flere gode muligheder, og som oftest er det meget succesfuldt at behandle smerter. Nogengange er man så også så heldig, at man kan behandle årsagen - som i Axelises tilfælde, stress.
Ofte får vi ondt i nakken fordi vi er meget anspændte, når vi sover. Det bevirker, at man bider tænderne sammen i søvne og kæbemuskulaturen bliver overspændt. Kæbemuskulaturen har direkte forbindelse til nakke- og skuldermuskulatur, der herved også bliver overspændte. Det giver smerter, og nogengange også stivhed. Andre døjer med ganske alvorlig hovedpine og migræne af præcis den samme årsag.
Prøv at masser dig selv lidt over tindingen. Her er der nogle tilfhæftninger af kæbemuskulaturen, og disse er oftes spændte, hvis man har tendens til hårdt sammenbid - eller tænderskræren.

Du beskriver, at det nogengange bliver værre - prøv en gang at tænk tilbage, og vurder om der har været sammenfald mellem de øgede smerter og så det hidsige blæsevejr, der har været nogle dage. I følge traditionel kinesisk medicin kommer der nemlig "vind" og "kulde" i kroppen og symptomene herpå er smerter og stivhed i nakke/skulderregionen. Disse symptomer forværres i kulde og blæst.
Hvis det er tilfældet er det meget meget vigtigt, at du dækker dine skuldrer godt til - at du ikke kommer til at fryse om dem, og at det ikke trækker i nakken på dig. Og så kan behandling med nåle hjælpe ganske betragteligt.

En behandling hos en akupunktør koster mellem 300 og 475, og det er meget afhængigt af geografi. Den første behandling kan godt være lidt dyrere, da der optages journal. En behandling varer ofte omkring en time. (Halvanden ved journaloptagelse).

Vaxen - Akupunktør.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-11-06 18:40

Jeg tror ikke på akupunktur, men det hjælper alligevel.
Det var den besked jeg fik for år tilbage.
Historien kort:
Jeg havde været hele systemet igennem og havde fået erstatning for en varig skade i skulderen.
Jeg kunne kun løfte højre arm med hjælp fra den venstre.
En dag kom der en akupuntør forbi, jeg gjorde ham en tjeneste, og spurgte om han ikke skulle helbrede min skulder.
Jeg svarede at sådan någet troede jeg ikke på, og så svarede han at det behøvede jeg heller ikke for det hjalp alligevel.
Sluldren var så dårlig og smertefuld at det ikke kunne blive værre, så jeg lod ham prøve.
Efter ca. 5 minutter tog han nålene ud og sagde at jeg skulle løfte armen.
Jeg grinede og prøvede, armen kom næsten helt op til lodret.
Jeg spurgte hvad han havde gjort, for jeg havde set billeder med en skade på og kunne ikke forstå hvad der var sket. Jeg havde jo også erklæringe fra arbejdsskadestyrelsen om at den var istykkker.
Han svarede at det var noget de havde bildt mig ind.
Jeg fik kun en behandling og i dag er armen bedre en den venstre.
MEN jeg tro stadig ikke på det.

Bjørn

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-06 19:37

Bjørn, du har fået fornøjelsen af, at blive behandlet med et fremragende punkt, der sidder på ydersiden af underbenet - det er et mesterpunkt for frossen skulder.

Det er sandsynligvis, hvad du led af dengang.
Godt du skulle gøre akupunktøren en tjeneste - det var da helt sikkert det værd

Og - som han sagde - akupunktur virker selvom man ikke tror på det.... Jeg har stor glæde ved at se øjnene på skeptikere, der er kommet for at tilfredstille familien. De stråler som solen, når det viser sig, at behandlingen har hjulpet. Dog vælger de færreste at tage paraderne ned, og tilskriver det ofte tilfældighedernes spil.
Det er fint med mig

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-06 19:46

Jeg har været så heldig, at min læge kan akupunktur!!! Jeg havde på et tidspunkt udskrevet min søn fra hospitalet på eget ansvar, jeg kørte direkte til vores alm. læge, som så gav ham akupunktur, han blev møj dårlig, men på en anden måde end den dårlige måde fra hospitalet - ehm gav det nogen mening?-

Efterfølgende hjalp lægen mig med at søge tilskud til nålene, kommunen indvilgede, det var alligevel også billigere for den at betale nålene fremfor en indlæggelse.

Da sønnen blev grusom træt af alle de nåle, han lignede nærmest en tesi, prøvede vi med zoneterapi, det hjalp også, så på et tidspunkt var zoneterapi ikke nok, så fik han indimellem også akkupunktur

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-11-06 22:15

Hej vaxen

Nej jeg fik iikke nålene på ydersiden af underbenent og det var ikke en frossen skulde.
Jeg havde været i kamp med, en voldsmand der tildelte mig, hvad han i retten kaldte et albueslag.
Skulderen var skadet, jeg så billder der var taget med kontrastvædske og i skuldren var noget der nærmest ligende en vandmand.
Akupuntøren stak nåle ind i selve smærte punkterne og efter et par minuter fik jag også en i halsen.
Da jeg spugte om jeg skulle have flere behandlinger sagde han at jeg skulle nok have en 5- 6 stykker, men en akupuntør ville nok sige 10- 12 for han skulle også leve.
Jeg fik som sagt kun en.
Det er det bedste jeg nogensinde har fået for en tjenneste.

Bjørn

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-11-06 19:36

jes-a

Hvis du er f.eks. er førtidspensionist, får du hjælp til udgiften.

Hanne

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 09-12-06 15:54

Hej Jes-a!

Hvordan har din skulder det nu? Der er gået en måned siden du bad om hjælp. Har du tænkt på, at det kan være en type gigt? Mange gange er behandlingen af skader og gigt nogenlunde ens.

Jeg vågnede pludselig med meget dårlig/øm/varm/hævet skulder i september. Det var midt i min ferie og jeg havde planer om at pille mit gamle køkken ned. det blev ikke til noget, da jeg altså var temmelig inmobil med den arm. Vagtlægen foreslog Ibuprofen 600 mg på recept, men det afslog jeg da jeg allerede havde taget 3x200 mg uden effekt (Ipren købt i håndkøb).

Jeg fik i stedet nogle piller 2 gange dagligt som hedder Arthrotec Forte, som svarer til Voltaren (begge mod gigtsmerter) bortset fra, at de beskytter maveslimhinden. Allerede efter et døgn var min skulder på vej mod normal tilstand.

Jeg ønsker dig god bedring, hvis du fortsat har problemer.

Venlig hilsen Sismo

PS: For kvindelige læsere i den fødedygtige alder: Man må ikke bruge ovennævnte pilletyper, mens man er gravid eller prøver på at blive det, da de kan fremkalde abort

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 09-12-06 19:12

Hej

Jeg er inde i en periode, hvor det nu er gået bedre i de sidste to uger.Min læge giver mig bare noget ibumetin. Men det er jo bare symptombehandlende.
Ved et tilfælde opdagede jeg et form for lindring.
Jeg løfter armene langsomt op. Det gør ondt, men ved et vist punkt stopper smerten og jeg kan løfte armene helt op over hovedet. Det kræver at jeg samtidig slapper af i musklerne.
Jeg sænker så armene langsomt igen efter at have holdt dem deroppe i nogle minutter. Bagefter er der en lindring. Jeg gør dette af og til og passer også på med forkerte løft. Jeg har således næsten ikke haft smerter. Det kommer dog lidt an på hvad jeg har lavet.