/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk?
Fra : lehd32
Vist : 2537 gange
100 point
Dato : 09-11-06 19:12

Vi står og gerne vil købe brugte vinterdæk til vores Kia Picanto, men er desværre totalt analfabeter i dette univers.....

Hvad er det man skal kigge efter i annoncerne? Kan man nøjes med at se efter tommer og antal huller, eller skal man også finde nogle der hedder 165/65? Og hvad betyder disse tal?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-06 19:47

165/65 det er bredden og højden på selve dækket, altså slidfladen er 165 mm bred og højden på dæksiden er 65 mm.

Men det er tommestørrelsen på fælgen du skal gå efter, om den kører med 14 eller 15 tommer fælge.

Det står også på dækket...f.eks. 165/65-15 dækbredde/dækhøje-fælgstørrelse

Hvis du også skal have fælge, skal de passe til bilen.

Der er en tabel her, hvor de fleste bilmærker står, der er for hver model en række tal, disse skal være ens for at du kan se hvilke biler der passer fælge sammen

http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

Men du må have en instruktionsbog til bilen ?....der står det i hvilken størrelse helt nøjagtig bilen skal køre med.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-11-06 20:10

Hvis i har planer om at beholde bilen i flere år er det ikke rentabelt at købe brugte dæk. Jeg ville købe nogel nye og de kan fåes for ca. 3000,- inkl fælge.

Dova har givet jer en ganske fin beskrivelse af de forskellige tal og om hvad de står for, så det er bare at gå ud til en dækmand og afgive jeres ordre. Husk at de absolut bedste dæk er lameldæk frem for alle andre typer.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-11-06 20:51

165/65-14 betyder at dækket er 165mm bredt og de 65 er højden i % af bredden, de 14 er fælgens diameter i tommer.. Spørg enhver indenfor autobranchen..

Jep, man kan tit finde et sæt hjul der ikke har kørt langt på et autoophug. Det kan sagtens svare sig, de ved helt sikkert hvilke fælge der passer på bilen. Har endnu aldrig købt et sæt nye dæk, huggerne får tit nogle fine hjul på skadede eller skrot biler

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-11-06 21:00

Enig - brugte dæk er ikke vejen frem.....en Kia Picanto kører på 14" hjul så vidt jeg ved.

Tjek lige FDM's vinterdæktest inden i køber...
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

Og her kan du udfra dit registreringsnummer se hvilke dæk/fælgstørrelser der passer til din bil:
http://www.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden.asp

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-11-06 23:17

Når man nu kan få fine hjul med lad os sige 70-90% mønster for det halve eller derunder.. Så kan det sgu godt svare sig.. Hvis det ikke kunne svare sig at købe brugt ville der ikke være nogen auto ophuggere her i landet

Vi har beskæftiget os en del med biler gennem 3 generetioner i min familie, der er tit mange penge at spare ved at besøge ophuggeren.

Men hvis man har penge nok kan man jo bare købe nyt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-11-06 00:03

... det var nu mere sikkerheden jeg tænkte på.

Med brugte hjul ved du ALDRIG hvad de har været udsat for. Heller ikke hos huggeren.

Både dæk og fælge kan se pæne og hele ud, du kan også afbalancere skidtet, men måske har kassen eller fælgen taget ubodelig skade på et tidligere tidspunkt.

Hertil kommer dækalderen - dæk skal helst ikke være mere end 5-6 år gamle, og skal opbevares både mørkt, tørt, koldt og langt væk fra f.eks. benzin/olie og stærkt oxiderende gasser som ozon.

Hvis der er 70-90% mønster tilbage på dækket - så er dækket nok oftest fra en havareret bil, og har derfor sandsynligvis været udsat for store kræfter før skrotning.....

Jeg tror nemlig ikke der er mange "rustbunker" der køres til skrothandleren med 90% mønster......

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-11-06 07:36

Hvis det er sikkerhed man ønsker, så RIGTIGE NYE VINTERDÆK, ellers kan man jo bare beholde de ruller man har på i forvejen. Sikkerhed har naturligvis noget med penge at gøre, men man behøves ikke nødvendigvis at have røven fuld af penge, det koster nu engang at have bil! Ens behov, 5.000 km om året eller 50.000 km kørsel om året. Kører man videre på sommerrullerne, må man så acceptere, at holde stille i snevejr, men det gør folk jo ikke, og så er det, at der sendes bud efter utilpasbilen! Men rolig det sker ikke for dig - men for naboen. Hvad mon han siger?

Godkendelse af svar
Fra : lehd32

Dato : 10-11-06 10:53

Tak for svaret dova.