/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden i sofaen
Fra : Musen0
Vist : 463 gange
20 point
Dato : 08-11-06 21:06

Jeg skriver dette spørgsmål fordi jeg har en hund på 1 år. (En cavalier king charels)

Hun er sådan set vant til at være i sofaen men jeg må nok indrømme at nu er det blevet lidt et problem for mig for hun hopper op og ned også når jeg har gæster.

Jeg vil lære hende at det må hun ikke mere og jeg ved godt det skulle jeg have tænkt på noget før men det er jo så forsent. Jeg gider ikke have afvide det er forsent for det ved jeg godt...

Har I nogen forslag ville jeg blive meget glad..

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-11-06 21:19

Du kan da godt træne en slags ja nej øvelse her
hver gang hun sætter poten på sofaen, så er det nej - er hun kommet helt op må du anvise hende gulvet med ordet ned og så selvfølgelig rose hende når hun først er på gulvet, prøv at hæve hendes egen kurv/kasse fra gulvet og vis hende, at her må hun gerne være og ros hende for at være der, så vil der ikke gå lang tid før end at det virker.

Du må ikke hive hende ned, men forsøg dig med guffer, at lokke hende ned på gulvet og over i sin egen sofa / kasse. evt. står du over ved hendes kasse og kalder hende derover og når hun så er kommet op i den så ros hende, find et rart sted til hende kasse / sofa så hun kan følge med i hvad der sker rundt om hende, så vil hun også bruge den.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 30 point
Dato : 08-11-06 21:21

Når du ikke har gæster kan du gøre det umuligt for hende ved at stille sofabord og stole eller lign. for, så hun ikke kan komme op. Og når hun hopper op når du skal sidde der, så skubber du hende bare ned... Hver gang. Stille og roligt, og uden at skælde ud. Når hun bliver nede, så roser du hende..
Det er altså ikke så svært.
Silke har altid fået lov til at være i sofaen, men hvis jeg har gæster, eller der er andre årsager til at hun ikke må være der, så siger jeg bare "ned" til hende.

En del af problemet kan være, at hun måske ikke er så vant til, at du bestemmer over hende?
Det kan ganske almindelig lydighedstræning hjælpe på. Hvis du ikke har gået til træning, så er det ikke for sent endnu. Og det kan være sjovt for både dig og din hund.

Træning med positiv forstærkning går ud på, at du bruger masser af ros, når din hund gør noget, du gerne vil have den til. Altså, når hun er nede på gulvet og ikke prøver på at hoppe op, så rooooser du og giver godbidder.

Godkendelse af svar
Fra : Musen0

Dato : 08-11-06 21:33

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-06 21:49

Tak for accepten af mit svar...