/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
lægegerning kontra augsborgske
Fra : troldenesdhb
Vist : 495 gange
500 point
Dato : 08-11-06 17:16

Jeg har et problem, jeg skal finde ud af hvorfor der ikke var så mange læger der ville uddanne sig i DK pga. den Augusborske trosbekendelse.

Jeg har fundet trosbekendelsen, men det kniber med at se sammenhængen imellem læge uddannelsen og trosbekendelsen.

Svar skal gerne understøttes med link

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-06 17:21

Citat
Jeg har et problem, jeg skal finde ud af hvorfor der ikke var så mange læger der ville uddanne sig i DK pga. den Augusborske trosbekendelse.

Hvem siger der var det ??????

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-11-06 17:39

Efter Reformationen i Danmark i 1536 begyndte et stigende antal studerende at afslutte deres uddannelser ved protestantiske universiteter i Nordeuropa. Baggrunden herfor var, at kongen krævede, at man overholdt Den Augsburgske Trosbekendelse.

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2006/UFL_EKCMA_2006_20/UFL_EKCMA_2006_20_49608

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-06 18:01

Det kan vel kun skyldes at man i DK absolut ville bibeholde sammenhængen mellem tro og lægeløfte.
Det havde man jo på det tidspunkt afskaffet i det meste af europa....

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-11-06 18:10

hvorfor skulle de så rejse til Protestantiske kirker????

Skyd ikke i blinde for at få de 500P

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-06 18:23

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_augsburgske_bekendelse

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2006/UFL_EKCMA_2006_20/UFL_EKCMA_2006_20_49608 CITAT:

Men først i 1544 afsluttede den første lægestuderende sin uddannelse ved universitet.

De meget få danske medicinstuderende fik størstedelen af deres uddannelse ved katolske universiteter i Sydeuropa.

Efter Reformationen i Danmark i 1536 begyndte et stigende antal studerende at afslutte deres uddannelser ved protestantiske universiteter i Nordeuropa. Baggrunden herfor var, at kongen krævede, at man overholdt Den Augsburgske Trosbekendelse.
CITAT SLUT

Tidslinie:
http://www.reitoft.dk/khist1500-1749.htm
Altså Martin Luther reformatoriske hovedskrifter 1520
Så kommer den augsburgske bekendelse: 1530
1544 første læge uddannet i Danmark

Så måske er svaret, at kongen havde lovet at overholde den augsburgske bekendelse, i hele landet, og det var de studerende ikke indforstået med, da de allerede var "rene" protestanter. Forøvrig var det jo meget senere at der kom gang i uddannelsen i Danmark.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-06 18:32

Jeg skyder skam ikke i blinde

Dine point kan du beholde - fortsat god dag