/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sarsaparil ?
Fra : Sønder
Vist : 549 gange
100 point
Dato : 08-11-06 16:44

Kender nogen en lægeurt med det danske navn Sarsaparil (sarsaparilla ) ?
Den skulle indeholde mandlige hormoner og give generel styrke. Har den et dansk navn, og kan den købes ? ...Det lyder jo godt, ikk´?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-11-06 17:15

Det er en "ukrudtsplante" der vokser vildt i USA dens latinske navn er Aralia nudicaulis, og den er i familie med ginsengplanten.

http://www.ct-botanical-society.org/galleries/aralianudi.html

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 08-11-06 18:05

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 08-11-06 18:06

den indholder steroider og sterioidesaponiner
hvis det er det du går efter du kan bruge hele planten, der er ikke noget dansk navn.
det latinske navn er smilax officinalis

roden bliver brugt mod gigt kviksølvforgiftning pgr.af dens blodrensende virkning og psoriasis
den har nogle flygtige olier som kan bruges som smagstilsætning i alkoholfrie drinks
kan købes i helsekostforretninger, du kan selv plante den på en på et lun sted i vinterhaven.
er fra sydamerika
mvh nsl

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 08-11-06 20:05

kære nsl
hvem skal jeg nu tro på, dig eller dova. I opgiver to forskellige latinske navne....? Hvad skal jeg spørge efter i helsekostforretningen ? jeg ved ikke lige hvad steroidesaponiner er, er det godt ? Jeg skal ikke bruge noget med anabole steroider o.lign. (og ikke anabolske, som mange siger )
venligst
sønder