/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
andesteg på weber grill
Fra : kanduvildu
Vist : 25809 gange
50 point
Dato : 08-11-06 14:57

Er der nogen som har en god opskrift på andesteg på weber grill?
Eller nogen som ved hvordan man gør?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-11-06 15:02

Du griller den lige som en kylling + evt. æbler/svisker. Blot skal du være opmærksom på vægten og stegetid. Første gang vi prøvede var på en 47 cm, men den er for lille, den er ikke høj nok i låget. 57 cm er rigtig god til det. Også her er langtidsstegning bedst, men det er lidt svært at styre en lav temp. Vær forberedt på, at efterfylde med briketter. Go' fronøjelse!

Accepteret svar
Fra : Brunders

Modtaget 60 point
Dato : 08-11-06 15:04

Prøv denne metode

Andesteg på grill - Andesteg på kuglegril
Antal personer: 4

Ingredienser: 1 dansk and 2.5-3.5 kg
Groft salt peber

Evt. fyld:
Halve grønne druer
Smuttede mandler

Efter optøning tages indmaden ud. Anden efterses og skylles i koldt vand ind- og udvendig. Tørres med køkkenrulle.

Gnid anden ind- og udvendig med salt og peber og fyld den eventuelt med de ovenfor nævnte ingredienser.

Luk med kødnåle. Buk vingespidserne om på ryggen og dæk dem af med staniol (lægges løs om).

Grillmåde - KUGLEGRILL.
Placer en foliebakke på bundristen og fordel det varme kul udenom. Placer anden på risten over foliebakken og læg låget på.

Efter 1 time tages staniolen af vingespidserne.

Når anden har stegt den angivne periode, kontrolleres det, om anden er gennemstegt. Dette gøres bedst ved at stikke en gaffel i leddet mellem lår og bryst - kødsaften skal være klar.

Når anden er færdigstegt tages den af grillen og hviler ca. 5 minutter.

Parter anden og giv den evt 3-5 min på grillen - med skindsiden nedad.

Serveringsforslag:
Nye kartofler med persilledrys, frisk salat og evt. grillede halve squash med akaciehonning, salt og peber.

Tips:

Stegetid:
20-25 min. pr. halve kilo

Velbekomme

Mev venlig hilsen

Brunders

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 15:04

hej

Her er en gennemprøvet opskrift med vejledning.

http://www.weberguru.dk/23953_Dagens_menu_17.07.2005.html

mvh mcloud

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-11-06 15:56

Her er en afprøvet og med billeder :D
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=19310

Staniolen på vingespidserne er ikke nødvendig, der er ikke meget kød på vingerne alligevel.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-06 16:13

Du kan også se her, der er ting man skal tage højde for på denne årstid

http://www.bruglaaget.dk/109/and-paa-grillen.html

der er også siden her, men det kræver at du er logget på som bruger

http://www.bruglaaget.dk/default.asp?module=need_login&page=%2F%3Fmodule%3Drecipes%5Fview%26recipeID%3D72

Godkendelse af svar
Fra : kanduvildu

Dato : 09-11-06 08:15

Tak for svaret Brunders.