/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
!!! Query DOS Device failed.
Fra : spimmer
Vist : 682 gange
300 point
Dato : 08-11-06 08:47

Hej.
I den sidste uge eller mere har jeg mange modtaget denne fejlmelding i en grå boks midt på skærmen:
"!!! Query DOS Device failed.
Der er ikke systemressourcer til at gennemføre den anmodede handling."
Det sker selv om jeg ikke har resourcekrævende processer igang.
Har jeg for lidt RAM? (512 MB)? Har jeg fået virus (Jeg har Active Virus Shield).
Eller har jeg for mange ting, der starter op ved start af maskinen?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-11-06 09:20

Ikke for noget men det er virkeligt ikke mange former for info du kommer med og dermed ikke levner meget til at gå ud fra - udover ens fantasi!

Hvilket hardware har du i maskinen
Sker det på bestemte tidspunkter
under hvilke operationer sker fejlen eller er den totalt vilkårlig?

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 08-11-06 09:36

Hej.
Det sker typisk, hvis maskinen har været tændt/aktiv i længere tid (Mere end 2 timer). Det sker ofte, når jeg er ved at afslutte en opgave, eller hvis jeg vil genstarte maskinen, når den bliver for langsom.
Sidste gang den gjorde det var lige før jeg oprettede denne tråd. Da havde jeg hentet nogle kirkebøger ned fra nettet. Da PC Booster viste, at min ubrugte RAM var helt nede under 50 MB, ville jeg genstarte, men da kom meldingen, og jeg kunne ikke komme til at genstarte. Jeg måtte slukke bagpå maskinen, og så starte igen. Så var problemet der ikke umiddelbart, men da jeg for et øjeblik siden ville svare på dit indlæg, skete det igen.

Min maskine kører med 3200 Ghz. RAM er som nævnt 513 MB. Jeg har 2 interne harddiske på henholdsvis 160 GB og 250 GB. Jeg har tilsluttet 3 eksterne harddiske, men de er kun tændt, når jeg laver backup eller skal bruge et eller andet billede eller dokument.
Jeg har 1 DVD Drev og en DVD-brænder.
Maskinen bruges ikke til store billeder eller til spil.

mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-11-06 09:46

Umiddelbart ville jeg mene det virker som en fejl i selve Windows, dog er jeg ikke sikker.

ar du prøvet at hente ALLE opdateringer på windows updatecenter, og evt nyeste driver ved de forskellige hardware producenter???

Derefter ville jeg nok kigge i min bios og se og jeg kunne finde og se om legacy support er aktiveret i din Bios - ellers må jeg desværre nok indrømme at jeg er lidt blank overfor punktet, da jeg kører Linux istedet for windows !

Accepteret svar
Fra : Merrild89

Modtaget 300 point
Dato : 08-11-06 10:59

hvis du har tid og lyst, og du har alle drivere, så kan man da bare restarte bios? og så hente alle opdateringer til windows!! gå ind på microsofts hjemme side og gør det, ellers får man ikke nær så mange..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-06 13:10

Nu siger du at du har haft fejlmeddelelsen i den sidste uge. Prøv lige at tænke tilbage! Var det efter du tilsluttede et nyt drev eller installerede noget andet hardware/software? Hvilket styresystem kører du? Hvis det er winxp har du sandsynligvis et systemgendannelsespunkt fra før problemet opstod!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-06 13:11

Winxp har osse logfiler man kan kigge i for måske at komme problemet nærmere!

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 09-11-06 09:23

Tak for svaret Merrild89.

Kommentar
Fra : Merrild89

Dato : 09-11-06 09:48

var så lidt :D det var bare et skud i tåge :P