/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fortryde køb i e-auktion?
Fra : jkrjk2
Vist : 995 gange
300 point
Dato : 06-11-06 18:01

Hej!
Jeg fandt et sted på nettet, hvor man kan byde på nye varer.
Jeg "vandt" et par auktioner, men har nu fortrudt.
Jeg har ikke betalt varene.
Kan jeg skrive til firmaet og sige, at jeg har fortrudt?
Med andre ord, er internetauktioner omfattet af reglerne om e-handel?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-06 18:07

Det kan du sagtens, men du skal forvente at du skal betale omkostningerne i forbindelse med annulering af handlen, tænker på sælgers udlæg, for en handel der er gået gal.
Ved ikke om de kører med DÅRLIG KARMA, for så skal du regne med at du får minus karakter for at annulere, og det har indflydelse på senere handler, kunne være det bliver blacklistet.
Så er det ikke en helt dyr Auktion, så gennemfør handlen

Ellers LÆS reglerne for for handel samme sted.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-06 18:11

Citat
kunne være det bliver blacklistet.

Mener at du kunne blive Blakket af udbyder, og mange andre, hvis du var klar over at handlen var gyldig.
Nu om dage er der ikke nogen, der handler med en byder, der ikke gennemfører en handel.
Og så har du endda budt på flere, så den tvivler jeg på du får godkendt.

Men tag en snak med sælger - eller EBay.
De eneste der ved din fremtid - på stedet.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-11-06 18:11

Der står jeg kan fortryde handlen, men selv skal betale retur-fragt, men varene er jo ikke afsendt endnu.

Jeg er ligeglad med minus-karakter, for jeg vil ikke bruge stedet mere.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-11-06 18:15

Citat
Mener at du kunne blive Blakket af udbyder, og mange andre, hvis du var klar over at handlen var gyldig.
Nu om dage er der ikke nogen, der handler med en byder, der ikke gennemfører en handel.
Og så har du endda budt på flere, så den tvivler jeg på du får godkendt.

Hvorfor skulle jeg stå ringere, end hvis jeg købte en mobiltelefon over nettet?
Auktionsstedet er et firma og der bydes ikke på varer fra private, d.v.s. ikke som på qxl eller trendsales.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 06-11-06 18:37

Så har du da en alm. fortrydelsesret. Hvis varer ikke er sendt så skal du heller ikke betale returfragt. Skriv/ring og annuller købet og lad være med at betale, de sender sikkert ikke pakken hvis den ikke er betalt, hvis de sender den alligevel pr. efterkrav så nægt at modtage pakken.

Kommentar
Fra : Bettina78

Dato : 06-11-06 18:39

Jeg bruger en auktionsside hvor det også er et firma, altså ikke privat personer, og så vidt jeg kan læse mig frem til, er det sådan at varen først sendes når indbetalingen er sket, derudfra synes jeg at kunne læse, at hvis ikke man indbetaler, ja så bliver handlen simpelthen annuleret....

mvh. Bettina78

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-06 18:53

Har du ikke betalt, så klik på knappen ANNULER HANDEL
så er den ikke længere, du kan ikke blive sagsøgt for noget, men KUN FÅ NEGATIV
udtale på selvsamme sted, men når du ikke vil handle der mere, SÅ SKRÅDT OP.

Men alligevel, nærlæs reglementet, men tvivler stærkt på der kommer efterfølger.

Medmindre du har bestilt 500 Kinesiske traktorere, der er blevet leveret, så slår HAMMEREN altså,
da sælger på intet tidspunkt forventer et NEJ, men er det et Stereo eller Lignende, skal du regne med at få en/et gebyr.

Men er du som andre total ligeglad, lader du bare være med at svare, og sagen går sin gang.
Men net SVINDEL og andet, kan altid opfølges af andre myndigheder,,,bare en HUSKER.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-06 18:56

Se nærmere på QXL, samme regler gælder andre steder, med undtagelser.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 310 point
Dato : 06-11-06 18:58
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 18:59

Bemærk, at reglerne gælder kun ved handel i Danmark

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-06 19:05

Ville aldrig handle med spørger, - da spørger ville have kontaktet sælger før han GIK en tur herind.
Personligt, hader jeg mennesker, der BAKKER ud af en ellers LEGAL handel, men hopper fra, da e ikke kunne / håbe på et OVERBUD, eller andre påskud.

Har på min tid på QXL - KUN aflyst en handel, og det var der andre grunde til, SÅ.

Godkendelse af svar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-11-06 21:55

Tak for svaret BjarneD.

Disken: Helt ærligt, du er altså meget langsomt opfattende: Det drejer sig IKKE om auktioner hvor PRIVATE uderbyder deres varer. Det er en proffesionel virksomhed, et firma. Jeg ville aldrig drømme om, at behandle private handlende på den måde. Jeg føler mig bare ikke at den "proffesionelle" internet-auktions produkter lever op til mine forventninger.

- og nej jeg skriver ikke navnet her, for andre vil måske være tilfredse med at handle med dem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 22:07

jkrjk2, du udøver jo bare din ret til at fortryde og da du ikke ønsker at handle der så er det jo ligegyldigt med hvad auktionshuset og disken ellers mener om den sag.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-11-06 14:43

Et PS:

Jeg har fået den pæneste behandlig af firmaet man kan øsnke sig og ingen problemer med at annulere handlen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-06 14:56

Så kunne du jo godt nævne firmaet.
I disse tider bør god kundeservice have lidt positiv omtale.