/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
ændring i SU-lån
Fra : jes-a
Vist : 552 gange
40 point
Dato : 05-11-06 12:34

Hej

Er det muligt at ændre SU-lånets størrelse. Jeg vil nemlig holde min gæld på et minimum. Jeg kan klare mig med at låne 1000 kr. om måneden?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-06 12:41

Tilbagebetaling af SU-lån

Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte tildeler og udbetaler SU-lån.

Når lånet er udbetalt, bliver det overført til Økonomistyrelsen, der står for administration, forrentning og tilbagebetaling. Derfor skal du altid henvende dig til Økonomistyrelsen www.oes.dk med spørgsmål om renter og tilbagebetaling af SU-lån.

Lånet skal betales tilbage
Du skal først betale dit lån tilbage, når du er færdig med din uddannelse. Hvornår du skal begynde at betale af på lånet afhænger af, hvilken lånetype du har og hvornår din uddannelse slutter - se fanebladet Lånetyper og renter.

Du får automatisk besked fra Økonomistyrelsen når det er tid til at betale tilbage.

Du kan også godt betale af på dit lån, inden lånet er tilbagebetalingspligtigt. Så laver du en frivillig indbetaling på dit lån. Al indbetaling sker til Økonomistyrelsen.

Begynder du på en ny uddannelse, inden du er færdig med at betale dit lån tilbage, skal du først begynde tilbagebetalingen, når denne uddannelse er færdig. Henvend dig til Økonomistyrelsen.

www.studielaan.dk kan du se mere om dit SU-lån, når det er udbetalt.

På Økonomistyrelsens netsted www.oes.dk kan du læse mere om tilbagebetaling af SU-lån

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-06 13:01
Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-11-06 15:38

Du bør faktisk kontakte dit uddannelsessted, da styrelsen har lagt opgaverne ud til de forskellige skoler.

Måske er det nok bare at udfylde en ny ansøgning med dit nye ønskede lån på fra feks 1/12, så vil den nye ansøgning sikkert erstatte den gamle fra den dato.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-11-06 15:40

Nordsted....han vil jo ikke begynde at betale tilbage, han vil bare have lånestørrelsen ændret fremover.

Når han ikke er under uddannelse længere og tilknyttet et uddannelsessted, så er det nok styrelsen han skal kontakte.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-11-06 17:46

Har kigget på ansøgning der kan udfyldes. Her er ingen mulighed for at skrive et ønsket beløb. Vil det så sige at jeg hver måned skal ind og vælge lån til og fra, så det passer nogenlunde med 1000 kr. pr måned. Det bliver sgu da besværligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-06 17:50

jes-a, undskyld at jeg misforstod dit spørgsmål....Du skal gøre som klojs skriver, henvend dig hos din studievejleder, der kan du få hjælp.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-11-06 18:03

Citat
Har kigget på ansøgning der kan udfyldes. Her er ingen mulighed for at skrive et ønsket beløb.

Kontakt kontoret på din skole og spørg efter den sekretær som har med SU at gøre. Hun kan svare dig på om det overhovedet kan lade sig gøre så. Men det er den vej du skal gå. Der sidder en sekretær på kontoret som administrerer de ting.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-11-06 18:07

Måske kan du bruge felt 9 til det ? Der kan du skrive det beløb som du ønsker i lån om måneden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-06 18:42

Personen på kontoret, er en studievejleder, muligvis den samme som hjalp dig med lånet?