/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mandelparfait mit weisser Zimtsauce (Ove~
Fra : netper
Vist : 514 gange
200 point
Dato : 03-01-03 12:30

Så er her endnu en opskrift jeg meget gerne vil have oversat

Per

FUER DAS KROKANT

80 g Zucker
40 g Gehobelte Mandeln

FUER DAS PARFAIT

3 Eigelb
50 g Zucker
1 Tropfen Bittermandeloel
10 ml Amaretto
250 g Geschlagene Sahne

FUER DIE ZIMTSAUCE

250 g Milch
250 g Sahne
60 g Zucker
4 Zimtstangen (ca. 7cm lang)
6 Eigelb

Fuer das Krokant den Zucker hell schmelzen und die Mandeln zugeben. Kurz roesten, dann das Krokant auf eine geoelte Platte geben und auskuehlen lassen. Anschliessend fein hacken und 50 g davon fuer das Parfait abwiegen. Den Rest fuer die Garnitur aufheben.

Fuer das Parfait Eigelb, Zucker, Bittermandeloel und Amaretto im Wasserbad warm aufschlagen, dann vom Wasserbad nehmen und kalt schlagen. Die Sahne und das Mandelkorkant unter die Masse heben. Die Masse in Timbalfoermchen fuellen und mindestens 4 Stunden in die Gefriertruhe (bei minus 18 Grad) geben.

Fuer die Zimtsauce Milch, Sahne, Zucker und Zimtstangen in einen Topf geben, erhitzen, vom Herd ziehen und mindestens 12 Stunden abgedeckt (im Kuehlschrank) ziehen lassen. Dann die Mischung erneut aufkochen und die Zimtstangen entfernen. Etwas von der heissen Milch zum Eigelb geben und vermischen. Dann diese Masse in die heisse Milch geben und unter staendigem Ruehren zur Rose abziehen. Auf Eis die Sauce kalt ruehren.

Das Parfait aus den Foermchen loesen, mit dem restlichen Krokant bestreuen und die Zimtsauce dazugiessen.

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 200 point
Dato : 03-01-03 14:10

Hej Per,

Til Krokanten bruges:

80 g sukker
40 gram hakkede (høvlede) mandler

Til parfait'en bruges:

3 æggeblommer
50 g sukker
1 dråbe bittemandel olie
10 ml Amaretto
250 g (ca.2½ dl) stivpisket piskefløde

Til kanelsaucen bruges:

250g (ca. 2½ dl) mælk
250 g (ca. 2½ dl) fløde
60 g sukker
4 kanel stænger (ca. 7 cm lange)
6 æggeblommer

Krokant: Smelt sukkeret uden at det bliver brunt og bland mandlerne i.Rist dette kort, og læg krokanten over på en tallerken der er smurt med olie - lad det køle af. Hak krokanten fint og tag 50 g fra til Parfait'en. Resten bruges til at strø over dessterten til sidst.

Parfait:Æggeblommer, sukker, bittermandelolie og Amaretto opvarmes over vandbad, fjernes derefter og pisk indtil det er afkølet. Flødeskummet og krokanten vendes i massen. Sættes flydes i forme og stilles i fryseren i mindst 4 timer.

Kanelsauce: Mælk, fløde, sukker og kanelstænger hældes i en gryde og opvarmes - tages af varmen og stilles tildækket i køleskab mindst 12 timer for at trække.
Efter at det har trukket opvames blandingen igen og kanelstængerne fjernes.
Lidt af den varme mælk blandes i æggeblommerne, der røres godt, og denne blanding hældes tilbage i gryden - røres indtil det jævnes. Stil saucen på is - og rør i den til den er kold.

Parfait'en tages ud af formen, dryssen med Krokanten og serveres med kanelsaucen.

Hilsen

Hanne

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 03-01-03 14:12

ups - glemte lige overskriften :=)

Mandelparfait med hvid kanelsauce

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 03-01-03 14:19

ups igen ......

sidste linie i parfait vejl. skal lyde:fyldes i form(e) og stilles i fryseren i mindst 4 timer.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 03-01-03 18:06

Du skal have mange tak for hjælpen

Per