/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ATA - SATA
Fra : cobran
Vist : 658 gange
45 point
Dato : 04-11-06 21:31

jeg kører med 2 SATA harddiske som min computer finder med det samme, men når jeg skal sætte min IDE harddisk eller Cd-rom på samtidig med SATA harddiskene så bliver de ikke fundet?

Hvordan får man så SATA og ATA til at køre samtidig, eller cd rommen. Skal man gøre noget specielt, aktivere ATA et sted eller noget?

Mvh. Cobran

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 45 point
Dato : 04-11-06 22:35

På hver SATA port kan der sidde een SATA HD
Skal en SATA HD indeholde styresystemet skal der lægges en driver ind før win 2000 ell. XP
Når SATA HD indeholder styresystem skal ATA /IDE HD sættes som Master eller slave på IDE porte
På IDE porte skal der være en som master og evt en som slave
Cabel select kan også benyttes på IDE porten og det stik der sidder længst ude vil have første prioritet.
Men i bios skal du vælge hvad der skal boote først.
En harddisk kan være synlig / gemt / aktiv (evt. boot med styresystem)

Kig evt. her: http://tips.bsjh.dk/
Der vises lidt om hardisken i diskhåndtering.
Vises der unalocated ud for din IDE HD så kan windows heller ikke se den før du har oprettet og formateret din IDE HD

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 05-11-06 18:07

Takker for svaret e.c.