/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
audacity 1.2.4
Fra : 19431225
Vist : 1076 gange
50 point
Dato : 03-11-06 09:02

TIL o.v.n
Hej
Du skrev følgende til mig
Hej jeg vil gerne give en mere udførlig forklaring, LAME encoderen er nødvendig for at Audacity kan gemme i mp3 format, klikker du på linket ovenover får du mulighed for at hente LAME som er en zip fil, vælg Gem (det bør du altid gøre med filer hentet på nettet, og scanne dem for virus før du åbner) gem zip filen et sted hvor du kan finde den, højreklik på filen (efter virusscanning ) vælg Udpak alle, jeg regner med at du har Windows XP, ellers skal du have et program til at udpakke filer, for eksempel 7zip, den udpakkede mappe med LAME encoder skal du gemme, den skal altid bruges når du vil gemme til mp3 med Audacity, jeg har valgt at gemme mappen i Denne computer- Programmer- Audacity, altså samme mappe som Audacity instalationen.
Nu skal åbne Audacity og klikke på Rediger gå helt ned og klik på Indstillinger, i indstillinger klikker du på fanebladet Filformater, nederst i dette vindue står Indstillinger for mp3 eksport, først kan du indstille hvilken bitrate du vil gemme i 256 er ca. samme kvalitet som dine indkøbte wma filer, du får ingenting ud at at sætte den højere, kun at musik filerne fylder mere, derefter skal du finde din nye LAME encoder, det gør du ved at klikke på Bibliotek der kommer et lille vindue hvor der står noget om at Audacity ikke kan gemme mp3 direkte men skal bruge LAME til at kode musikken om du vil finde lame_enc.dll nu, det skal du klikke Ja til, og browse dig hen til hvor du har gemt LAME mappen, åbne den og markere (klikke en gang på) lame enc , klik åben, nu ved Audacity hvor mp3 koderen skal findes og husker det til næste gang, du skal ikke ind og finde bibliotek hver gang du vil bruge programmet.
Nu skal du have indstillet Audacity til at optage fra computerens lydkort, midt på Audacity, ikke nogen faneblade, men i selve Audacity er der en linie med pil markering til højre, klik på denne pil og linien udvides så du kan vælge mellem Aux-Video-Cd afspiller-Linie ind-Mikrofon-Stereo mixer, du skal sandsynligvis bruge enten Aux eller Stereo mixer måske Cd afspiller, der må du prøve dig frem, start Windows MediaPlayer og start Audacity, spil musikken på MediaPlayer og klik på den røde knap på Audacity, musikken optages, klik på den gule stop knap når musikken stopper, klik så på Filer i Audacity gå ned og klik på Eksporter som mp3, nu har du en mp3 fil som kan afspilles på alle playere også ITunes.
Spørg videre hvis der er mere du gerne vil vide, men jeg kommer først hjem fra arbejde engang i nat

Tak for din fine vejledning omkring LAME, men jeg har forsat et problem. Jeg har kopieret LAM over i mappen AUDACITY og alt ser fint ud,jeg starter media player op og starter musikken, starter audacity trykker på den røde knap for at optage, men der kommer ingen udslag på lydsporet.
Hvad kan jeg have gjort forkert. Indstillingen til at optage har jeg forsøgt med 2, aux og cd afspiller stereo mixer kan jeg ikke finde.
Når jeg fosøger at eksporter som mp3 bliver jeg spurgt hvor jeg vil gemme filen, der er tilsyneladende et eller andet der ikke fungerer?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-11-06 09:22

skriv en privat besked til o.v.n og sæt linket ind så kan det være han finder frem til spørgsmålet her

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 03-11-06 09:27

tak for svaret, men jeg er ny hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-11-06 09:30

ude i menuen finder du "find en bruger" - når siden kommer op skriver du hans id og klikker søg - når du har fundet ham går du ind i hans profil (klik på hans billede) og finder øverst "skriv til o.v.n

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 03-11-06 09:35

tak for svaret hvad gør jeg nu, skal jeg accepter eller hvad

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-11-06 09:40

nej - du har ikke fået svar af mig - vent og se om o.v.n ikke dukker op

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-06 10:45

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=226842

Så kan både 19431225 og ipbirk skrive til o.v.n.

God weekend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-06 12:40

Jeg havde også nogen problemer med at komme i gang, men de er løst nu, jeg bruger programmet til at optage mine gamle båndkassetter, så jeg kan gemme i digital form. At du ikke kan "se lyden" kan skyldes du ikke har aktiveret floatmeter, under knapperne ca. lige midt på Audacity, er der et billedet af en mikrofon, holder du markøren over den, kommer der en boble hvor der står Input level meter, klik på mikrofonen for at aktivere felterne (level meterne) når har afspillet et stykke musik og optaget med Audacity, så klik på Fil gå ned til Eksporter som MP3, der vil så åbne et vindue hvor du har mulighed for vælge et navn til musikken og en mappe til at gemme musikken i, jeg kan ikke huske hvor Audacity første gang foreslår at gemme, det kan du ændre til en musikmape du selv opretter, eller i Dokumenter/Musik som allerede er der, gå nu til mappen du gemmer i og dobbelklik på det nye stykke musik du lige har givet navn og gemt, nu skulle der gerne være noget musik ellers har vi et problem

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 03-11-06 20:06

Hej igen
Ja nu funker det med Mono out eller Wawe out Mixed, jeg ved egenlig ikke hvad forskellen er, men et lille tillægsspørgsmål, når man eksporter som mp3 bliver man spurgt om: titel,kunstner,album, men vil det sige at hvis man henter et hel album, så skal man gennem denne prosedure 13 til 15 gange, en gan for hver melodi?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-06 20:35

ipbirk du burde da oprette dit eget spørgsmål !!!!