/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
oplysninger i drabssag
Fra : dansk.no
Vist : 712 gange
10 point
Dato : 02-11-06 20:04

Jeg er en god bekendt til en person som for nylig er blevet frikendt i vestre landsret for "medvirken til drab". Sagen er i medierne beskrevet som den mest spetakulære drabssag i nyere tid i en bestemt landsdel som jeg ikke vil nævne her.
Efterforskningen er foretaget af bla. rejseholdet.
A. bliver idømt 12års fængsel for drab
B. bliver efter en meget kort votering af et enigt nævningeting fundet skyldig i medvirken til drab.Den konklution er dommerne dog ikke enige i og frifinder B. da de ikke finder tiltalerne tilstrækkeligt bevist.
Anklagemyndigheden dropper sidenhen videre tiltale mod B. da de tekniske beviser i sagen er meget ringe.

Nå men spørgsmålet er. Er det på nogen måde muligt at få adgang til politiets arkiver som vedrører denne sag. Det værer sig domsudskrifter,afhøringsrapporter,m.m. Jeg tænker på en form for aktindsigt i sagen.

Jeg har altså kun 1o point på kontoen så jeg kan ik gi mere..beklager!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-06 20:09

Det tvivler jeg meget på, når du på ingen måde er part i sagen.

Må jeg forresten komplimentere dig for dit udsøgte bekendtskab

Accepteret svar
Fra : debut

Modtaget 20 point
Dato : 02-11-06 20:50

Du kan læse om Retsplejelovens bestemmelser om aktindsigt her:
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_03a.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-06 20:53

Spørg dog din rigtige "gode" ven, han ved vel, hvad der er foregået.

Du får da ikke oplysninger fra politiet, og hvad ville du også bruge de oplysninger til????

Godkendelse af svar
Fra : dansk.no

Dato : 02-11-06 21:07

Tak for svaret debut.