/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattepine !!
Fra : Tumle
Vist : 666 gange
18 point
Dato : 21-08-01 20:02

Min lille killing Tumle (født.13 maj 2001) og hans søster Clumsy kom ned for at bo hos os for 3 1/2 uge siden. Nu var de endelig blevet vænnet til at rende ude og passe sig selv i lang tid,-dog med åben dør så de kunne rende ind og ud som det passede dem..... Men men men ...i går aftes da jeg kom hjem fra min praktik fortalte min kæreste mig at Tumle havde været væk i 1 1/2 time uden at han havde set noget til ham. *SUK* tænkte jeg, som hele tiden har været meget bange for at de skulle blive væk eller komme galt afsted. Så jeg tog en lygte og begyndte at rende rundt og lede efter ham...efter en times tid hørte jeg en klagesang fra Tumle og han kom haltende ind af døren. Vi fik ham taget op og fik varmet ham og opdagede at poten enten var brækket eller gået af led. Så jeg tog jo så til dyrlæge her i dag. Hvilket blev en forholdsvis dyr affære !! Dyrlægen sagde at han regnede med at det var et eller andet i ehm "mellem øh " ja ligesom vores knoer. Meen han ville lige tage et røntgenbillede. Alt i alt var vi hos dyrlægen i 10 minutter og det vi fik ud af det var at han sagde at Tumle bare skulle holde sig i ro indtil at knoglerne var helet igen.....værsåartig 1065 kr. !!
-Kan man tillade sig at sige at man ikke vil have røntgenbilleder ??
-Skal man helt lade være med at tage til dyrlægen når det er sådan nogle ting som man næsten selv er sikker på
diagnosen ??
-Jeg har hørt noget om kattefonde, altså at man kan få betalt en vis procentdel af ens regning hvis det er ulykke og ikke
alm. dyrlægebesøg som fx. kastraktion og lign.
Jeg er helt grøn katteejer og studerende...så jeg synes at det er en ordentlig mundfuld for så at sige ingenting !!

Med venlig hilsen

Haltende Tumle og Mette

Kommentar
Fra : Katrine

Dato : 21-08-01 20:57

Hej

Jeg kende den! Katten haltede og så snart der var åbent hos dyrlægen styrtede jeg afsted. I mit tilfælde blev det 500 kr. men så fik katten da en smertestillende sprøjte, penicilin sprøjte og nogle penicilin piller. I øvrigt fik jeg at vide at jeg skulle vaske poten 3 gange dagligt.

Alt i alt gik mit dyrlæge besøg præcis, som jeg fik at vide det ville, da jeg postede et spørgsmål herinde om min kats halten. Næste gang vil jeg nok tøve lidt med at tage til dyrlæge - vente en dag, se hvad der sker. Har katten stærke konstante smerter vil jeg dog tage afsted hurtigt.

Jeg ved ikke om du kan få noget tilskud, men du kan eventuelt prøve at undersøge http://www.dyrefondet.dk/

Du kan altid sige til dyrlægen at du ikke ønsker at der bliver taget røntgenbilleder, men så bliver de svar du får også tilsvarende vage.

Jeg ærgede mig over at have betalt 500 kr. på at få at vide noget, som jeg havde fået at vide her på nettet allerede, men det var prisen for at jeg fik fred i sjælen. Til næste gang er jeg klogere og vil nok se tiden lidt an.

Hilsen
Katrine, Blip og Josefine

Accepteret svar
Fra : Katrine

Modtaget 28 point
Dato : 21-08-01 20:57

Hej

Jeg kende den! Katten haltede og så snart der var åbent hos dyrlægen styrtede jeg afsted. I mit tilfælde blev det 500 kr. men så fik katten da en smertestillende sprøjte, penicilin sprøjte og nogle penicilin piller. I øvrigt fik jeg at vide at jeg skulle vaske poten 3 gange dagligt.

Alt i alt gik mit dyrlæge besøg præcis, som jeg fik at vide det ville, da jeg postede et spørgsmål herinde om min kats halten. Næste gang vil jeg nok tøve lidt med at tage til dyrlæge - vente en dag, se hvad der sker. Har katten stærke konstante smerter vil jeg dog tage afsted hurtigt.

Jeg ved ikke om du kan få noget tilskud, men du kan eventuelt prøve at undersøge http://www.dyrefondet.dk/

Du kan altid sige til dyrlægen at du ikke ønsker at der bliver taget røntgenbilleder, men så bliver de svar du får også tilsvarende vage.

Jeg ærgede mig over at have betalt 500 kr. på at få at vide noget, som jeg havde fået at vide her på nettet allerede, men det var prisen for at jeg fik fred i sjælen. Til næste gang er jeg klogere og vil nok se tiden lidt an.

Hilsen
Katrine, Blip og Josefine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-01 20:15

Hej Tumle

"Tumle" <Tumle.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:pjxg7.9240$3q.274119@news010.worldonline.dk...
> Min lille killing Tumle (født.13 maj 2001) og hans søster Clumsy kom ned
> for at bo hos os for 3 1/2 uge siden. Nu var de endelig blevet vænnet
> til at rende ude og passe sig selv i lang tid,-dog med åben dør så de
> kunne rende ind og ud som det passede dem.....

Personligt synes jeg dine killinger er alt for unge til at løbe frit. (Og så
kan jeg regne ud at du har fået dem for tidligt - før de var 12 uger)
Killinger har ikke nogen god stedsans, derfor synes jeg, du spiller lidt
hasard med killingernes liv.

>Men men men ...i går aftes da jeg kom hjem fra min praktik fortalte min
kæreste mig at Tumle
> havde været væk i 1 1/2 time uden at han havde set noget til ham. *SUK*
> tænkte jeg, som hele tiden har været meget bange for at de skulle blive
> væk eller komme galt afsted.

Ja, jeg har ikke nerver til at lade mine løbe frit.

>Så jeg tog en lygte og begyndte at rende rundt og lede efter ham...efter en
times tid hørte jeg en klagesang fra
> Tumle og han kom haltende ind af døren. Vi fik ham taget op og fik
> varmet ham og opdagede at poten enten var brækket eller gået af led. Så
> jeg tog jo så til dyrlæge her i dag. Hvilket blev en forholdsvis dyr
> affære !! Dyrlægen sagde at han regnede med at det var et eller andet i
> ehm "mellem øh " ja ligesom vores knoer. Meen han ville lige tage et
> røntgenbillede. Alt i alt var vi hos dyrlægen i 10 minutter og det vi
> fik ud af det var at han sagde at Tumle bare skulle holde sig i ro
> indtil at knoglerne var helet igen.....værsåartig 1065 kr. !!

Stakkels lille mand! Så må du holde ham inde så længe.

> -Kan man tillade sig at sige at man ikke vil have røntgenbilleder ??

Det kan man godt, men moralskt synes jeg ikke man kan, i mine øjne er det
ens ansvar som dyreejer at få dyret undersøgt ordentligt.

> -Skal man helt lade være med at tage til dyrlægen når det er sådan nogle
> ting som man næsten selv er sikker på
> diagnosen ??

Nej!!! du har pligt til at bruínge dit syge dyr til dyrlæge, det siger
dyreværnsloven

> -Jeg har hørt noget om kattefonde, altså at man kan få betalt en vis
> procentdel af ens regning hvis det er ulykke og ikke
> alm. dyrlægebesøg som fx. kastraktion og lign.
> Jeg er helt grøn katteejer og studerende...så jeg synes at det er en
> ordentlig mundfuld for så at sige ingenting !!

Jo der er forskellige bl.a. Dyrenes Beskyttelse og Dyrenes Dags Komité, er
dy værdigt trængende dvs. folkepension el. lign. betaler de halvdelen efter
ansøgning.

P.S. for at undgå misforståelser, er dette på ingen måde ment som angreb
eller kritik af dig Tumle

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-01 21:28

Hej Mette
Du kan få en sygekasseforsikring for kattene hos fx Dahlberg Assurance eller
Dyrekassen DK, hvor du får udgifterne refunderet ved akut sygdom og ulykke.
På den måde slipper du for i sidste ende at stå med en kæmperegning hvor du
aldrig ser pengene igen...(dvs. du skal jo lægge ud i første omgang, men
pengene kommer igen bagefter) ... og dine katte er sikret behandling og
undersøgelse. Jeg har begge mine katte forsikret hos Dahlberg for en
sikkerheds skyld, og jeg lever såmænd også af en snoldet SU + studielån.
Indtil videre får jeg da stadig et glas rødvin til maden engang imellem, så
det er ikke lige udgiften til katteforsikring der vælter mit budget en dag.
En anden mulighed er at lægge et beløb til side hver måned til uforudsete
udgifter, men personligt synes jeg beløbet vokser for langsomt på den
måde.....det er lettere at klemme de ca. 4-500 kr det koster pr kat pr anno
at forsikre ud af budgettet (du får forsikringen billigere hvis du er medlem
af Kattens Værn). Forsikringen dækker også røntgen, så du ikke behøver tage
chancer hvad den slags angår ...
Mvh. Gitte

Tumle wrote:

> Min lille killing Tumle (født.13 maj 2001) og hans søster Clumsy kom ned
> for at bo hos os for 3 1/2 uge siden. Nu var de endelig blevet vænnet
> til at rende ude og passe sig selv i lang tid,-dog med åben dør så de
> kunne rende ind og ud som det passede dem..... Men men men ...i går
> aftes da jeg kom hjem fra min praktik fortalte min kæreste mig at Tumle
> havde været væk i 1 1/2 time uden at han havde set noget til ham. *SUK*
> tænkte jeg, som hele tiden har været meget bange for at de skulle blive
> væk eller komme galt afsted. Så jeg tog en lygte og begyndte at rende
> rundt og lede efter ham...efter en times tid hørte jeg en klagesang fra
> Tumle og han kom haltende ind af døren. Vi fik ham taget op og fik
> varmet ham og opdagede at poten enten var brækket eller gået af led. Så
> jeg tog jo så til dyrlæge her i dag. Hvilket blev en forholdsvis dyr
> affære !! Dyrlægen sagde at han regnede med at det var et eller andet i
> ehm "mellem øh " ja ligesom vores knoer. Meen han ville lige tage et
> røntgenbillede. Alt i alt var vi hos dyrlægen i 10 minutter og det vi
> fik ud af det var at han sagde at Tumle bare skulle holde sig i ro
> indtil at knoglerne var helet igen.....værsåartig 1065 kr. !!
> -Kan man tillade sig at sige at man ikke vil have røntgenbilleder ??
> -Skal man helt lade være med at tage til dyrlægen når det er sådan nogle
> ting som man næsten selv er sikker på
> diagnosen ??
> -Jeg har hørt noget om kattefonde, altså at man kan få betalt en vis
> procentdel af ens regning hvis det er ulykke og ikke
> alm. dyrlægebesøg som fx. kastraktion og lign.
> Jeg er helt grøn katteejer og studerende...så jeg synes at det er en
> ordentlig mundfuld for så at sige ingenting !!
>
> Med venlig hilsen
>
> Haltende Tumle og Mette
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Godkendelse af svar
Fra : Tumle

Dato : 21-08-01 23:36

Kære alle der har svaret !!

Det er rart at se at folk herinde er så flinke til at svare og komme med nogle gode råd ! Det værdsætter jeg ! Der er dog nogle ting jeg vil tilføje som måske stod lidt uklart i mit spørgsmål. Kattene er født og opvokset hos et af vort vennepar der har haft killingekuld før. Dette kuld blev dog født 2 uger for sent og derfor var de allerede meget store da de var 5 uger gamle. Det resulterede også i at vi fik killingerne efter 10 1/2 uge ca. (de andre tal var også ca. jeg havde ikke lige fat i kalenderen da jeg skrev den hurtige mail *GG*) Nå men de var renlige, de søgte ikke længere efter moderen for at dige og de fulgtes med de andre katte ude i vores venners have. Den første halvanden uge de var hernede var de inde for at finde ud af hvordan vi boede, hvor deres madskål stod og hvor kattebakken var. Derefter åbnede jeg vores terrasse dør så de kunne snuse ud og lidt efter lidt begyndte de at føle sig sikre på vores terrasse....Jeg plejer altid at sidde ude på terrassen eller i det mindste holde øje med dem. Her de sidste to aftener har de så fået lov til at være ude imens at jeg sad inde i stuen. Og det gik fint, de løb lidt ud og kom så tilbage igen....
Indtil i går aftes hvor hankatten så rendte ude og legede med en anden kat og hunkatten sad og kiggede på terrassen.
Som I nok også kunne læse ud fra min mail var jeg jo grædefærdig da jeg fandt ud af at min dejlige hankat var væk...Jeg er jo ikke vant til at de løber så langt væk endnu !
Nå men med hensyn til det med at man har pligt til at tage til dyrlægen...Jamen selvfølgelig da !! Hvis man er i tvivl og katten har smerter ell. lign. Det der var det lidt "sjove" i denne sag var at Tumle bare løb rundt og legede i dag...spiste...sov og agerede ligesom han plejer...selvfølgelig bare lidt mere rolig eftersom han jo ikke kun lægge al sin vægt ned på venstre forben.
Det med dyrlægen om at få taget røntgen billeder tog jeg op som et emne...ikke bare fordi det lige netop er aktuelt for os, men fordi jeg ved at mine venner og andre også har været udsat for det samme : Dyrlægen siger " ja jeg kan mærke at den har brækket denne knogle, men nu tager jeg også lige et røntgen" altså for mig synes jeg at det er lidt bittert, på en eller anden måde...Men det er måske bare mig. Derudover synes jeg at det var en ekstrem dårlig behandling af en ny kunde og patient. Han kunne da godt have brugt noget af den konsultationstid som vi har betalt for til at fortælle mig noget om hvordan jeg kunne sørge for at han holdte sig i ro eller snakke med os imens at vi sad og ventede med billederne.....For da vi gjorde det, ja der rendte han rundt med en kop kaffe i hånden og snakkede om at det tog da en fandens tid ! Ja det var det vi betalte 284 kr. for = 10 minutters vrissen over at det tog forfærdelig lang tid !! Men det kan jo bare være at det er mig der synes at det er mange penge på forholdsvis ingenting

Jeg vil ikke misforståes, jeg tog jo til dyrlægen fordi at jeg synes det var det rigtige og fordi jeg synes det var forfærdeligt at jeg ikke kunne gøre andet for ham end det !!

Kommentar
Fra : Tumle

Dato : 21-08-01 23:36

Kære alle der har svaret !!

Det er rart at se at folk herinde er så flinke til at svare og komme med nogle gode råd ! Det værdsætter jeg ! Der er dog nogle ting jeg vil tilføje som måske stod lidt uklart i mit spørgsmål. Kattene er født og opvokset hos et af vort vennepar der har haft killingekuld før. Dette kuld blev dog født 2 uger for sent og derfor var de allerede meget store da de var 5 uger gamle. Det resulterede også i at vi fik killingerne efter 10 1/2 uge ca. (de andre tal var også ca. jeg havde ikke lige fat i kalenderen da jeg skrev den hurtige mail *GG*) Nå men de var renlige, de søgte ikke længere efter moderen for at dige og de fulgtes med de andre katte ude i vores venners have. Den første halvanden uge de var hernede var de inde for at finde ud af hvordan vi boede, hvor deres madskål stod og hvor kattebakken var. Derefter åbnede jeg vores terrasse dør så de kunne snuse ud og lidt efter lidt begyndte de at føle sig sikre på vores terrasse....Jeg plejer altid at sidde ude på terrassen eller i det mindste holde øje med dem. Her de sidste to aftener har de så fået lov til at være ude imens at jeg sad inde i stuen. Og det gik fint, de løb lidt ud og kom så tilbage igen....
Indtil i går aftes hvor hankatten så rendte ude og legede med en anden kat og hunkatten sad og kiggede på terrassen.
Som I nok også kunne læse ud fra min mail var jeg jo grædefærdig da jeg fandt ud af at min dejlige hankat var væk...Jeg er jo ikke vant til at de løber så langt væk endnu !
Nå men med hensyn til det med at man har pligt til at tage til dyrlægen...Jamen selvfølgelig da !! Hvis man er i tvivl og katten har smerter ell. lign. Det der var det lidt "sjove" i denne sag var at Tumle bare løb rundt og legede i dag...spiste...sov og agerede ligesom han plejer...selvfølgelig bare lidt mere rolig eftersom han jo ikke kun lægge al sin vægt ned på venstre forben.
Det med dyrlægen om at få taget røntgen billeder tog jeg op som et emne...ikke bare fordi det lige netop er aktuelt for os, men fordi jeg ved at mine venner og andre også har været udsat for det samme : Dyrlægen siger " ja jeg kan mærke at den har brækket denne knogle, men nu tager jeg også lige et røntgen" altså for mig synes jeg at det er lidt bittert, på en eller anden måde...Men det er måske bare mig. Derudover synes jeg at det var en ekstrem dårlig behandling af en ny kunde og patient. Han kunne da godt have brugt noget af den konsultationstid som vi har betalt for til at fortælle mig noget om hvordan jeg kunne sørge for at han holdte sig i ro eller snakke med os imens at vi sad og ventede med billederne.....For da vi gjorde det, ja der rendte han rundt med en kop kaffe i hånden og snakkede om at det tog da en fandens tid ! Ja det var det vi betalte 284 kr. for = 10 minutters vrissen over at det tog forfærdelig lang tid !! Men det kan jo bare være at det er mig der synes at det er mange penge på forholdsvis ingenting

Jeg vil ikke misforståes, jeg tog jo til dyrlægen fordi at jeg synes det var det rigtige og fordi jeg synes det var forfærdeligt at jeg ikke kunne gøre andet for ham end det !!