/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Knækket kugleakacie
Fra : falconi1
Vist : 2566 gange
200 point
Dato : 02-11-06 10:04

Øv stormen i går har knækket halvdelen af min kugleakacie.
Stammen er ca. 2 meter høj, og kronen er (var) over 2 meter i diameter. Den ene af de to kraftige hovedgrene med halvdelen af kronen er knækket og hevet barken af stammen på et område, som er 40 x 20 cm.

Kan den overleve dette?

Skal der i givet fald "smøres" eller bindes noget på "såret"?

Kan jeg "studse" den resterende halvdel af kronen?

Jeg har et billede af "skaden", men det kan jeg jo ikke vise her.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-06 10:43

Man kan lægge billeder på denne her uploadservice og så lægge et link til billedet i spørgsmålet:

http://peecee.dk/index.php?p=4

40 x 20 cm, det er et stort stykke

Nej, du må ikke smøre noget på, for hvis sådan en skade, eller hvor man skærer noget af, pakkes ind i et eller andet, vil det give grobund for bakterier, fugt og svampedannelser.

M.h.t. toppen, kan du godt studse den nu, mens der kun er lidt frost om natten...hvis du venter for længe, vil frosten svide og ødelægge de uderste grenspidser hvor der er klippet.

Muligvis kan træet "reparere" sig selv, ved at barken med tiden vokser ind over, det er bare om at forsøge.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-06 10:54
Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-06 11:07

Citat
Luk ikke sårene med voks eller lign. Klip og beskær jævnligt, så der ikke kommer kæmpe sår og beskyt dine træer og buske med at beskære på det rette tidspunkt. Det er som regel kun til gene for træet, og grobund for svamp og bakterier, hvis sårene indkapsles i voks.

fra http://gartneri.dk/article_info.php?articles_id=10&language=da

Kommentar
Fra : falconi1

Dato : 06-11-06 09:40

Så fik jeg lagt et billede af "skaden" ud på adressen: http://peecee.dk/?id=10683

Ringede til et gartneri som sagde, at jeg godt kunne smøre noget sår-balsam på. Er stadig i tvivl, om jeg skal eller ikke skal, og om jeg skal beskære resten nu eller til april.

Mvh
Falconi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-06 10:17

falconi1... Jeg tror desværre skaden er for stor til at træet kan overleve.

Jeg ville smører sårbalsam på, (når gartneren også siger det til dig, så er det da det rigtigste) for at se om jeg kunni minimerer "blødningen".

Hvis træet overlever, ville jeg vente med at beskærer til foråret.

at beskæring af akacie bør foregå i det (næsten) frostfrie sommerhalvår, altså tidligst i april, hvis man, som i det ene spørgsmål, spørger om "vinterbeskæring", og den meget drastiske tilbagebeskæring af hele kronen.

fra mit link den 2.11

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-06 23:38

Ja det ser voldsomt ud, og jeg tvivler også på træet overlever den tur.

Og hvis, så tror jeg ikke på, du nogensinde får kronen til at blive pæn hele vejen rundt, for det halve af kronen er jo væk, og den ser temmelig død ud inde i midten der hvor der skulle vokse nye grenskud frem.

Men du må jo bare forsøge...går det godt er det jo i orden.

mvh dova

Kommentar
Fra : falconi1

Dato : 07-11-06 08:45

Ja, så er jeg igen i den situation, at jeg gerne ville sige tak for hjælpen til jer begge (dova og Nordsted1) og dele points imellem jer, men det kan jo ikke lade sig gøre her på kandu.

Jeg må finde på en eller anden snedig løsning.

mvh
Falconi