/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
"natkjole" til batteri
Fra : kommen
Vist : 1535 gange
100 point
Dato : 01-11-06 23:10

Hej.
Så i Go`mor`n Danmark i morges, at visse nye Opel biler er forsynet med en slags "skræddersyet" pose til batteriet, så det ikke bliver så hurtigt koldt om vinteren. Har spurgt hos et par auto-forhandlere, som siger, at de har haft det for 10-15 år siden, men de kostede næsten lige så meget som et nyt batteri...

Er er nogle, der har erfaringer med denne pose og om den overhovedet har nogen effekt???
Hvor får man fat i den??
mvh
Alternativt: kan man isolere kølerhjælmen på en eller anden måde, så hele motoren ikke bliver så hurtige kold??
Ved naturligvis man kan få monteret en motorvarmer, men det er vel noget i retning af 10K

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-06 23:14

Måske kunne du købe en køletaske og klippe den til så den passer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-06 23:37

Hvis et batteri ellers er i orden, skal der mere end det nattefrost vi har her i landet, for at det udgør et reelt problem....medmindre lige, at det drejer sig om en gammel meget strømkrævende dieselmotor, f.eks. en gammel Mercedes el lign.

Et trick til at give batteriet lidt hjælp når det er rigtigt koldt:

Tænd lyset på bilen, mens denne ikke er startet endnu....lad lyset være tændt i små 10 sekunder, sluk lyset, og vent ½ minut, og så er batteriet varmet op

Og det er ikke fra kølerhjelmen, at motoren bliver hurtigst kold..det er fra jorden og op under bilen.

Isolering kan ikke altid tilrådes:

Her i byen, var der for mange år siden en "landsbyoriginal", der isolerede motorrummet med en gammel sovepose.....det gik fint, indtil en dag lortet gik op i røg og flammer lige uden for politistationen

En motorvarmer varmer jo ikke batteriet op.

men der kan fås motorvarmere til ikke så store penge..de virker lidt efter dypkogesystemet, og monteres i en frostprop i motorblokken og så sidder der et kabel der sættes fast et sted hvor det er let at montere det andet kabel der så sættes i en stikkontakt.

Alternativt et olie/benzinfyr, men det er jo som du siger dyrt.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-11-06 23:37

Mener at det ikke er nødvendig i dk.Har man et batteri der ikke er alt for gammelt, og motoren er i orden, så trænger man ingen "natkjole".I Norge er der mange der pakker batteriet ind i flamingo for at holde kulden ude.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-11-06 00:53

En kemikker med forstand på elektrolyse har fortalt mig, at forbruget af batteriets ydeevne ved at tænde lyset overstiger gevinsten i ydeevne ved den opnåede (minimale) opvarmning, samt at batteriet varmes mere, ved at tørne starteren i 5 sek. Han mente også, at bevægelsen i motoren lindede olien lidt, så næste startforsøg ville forløbe bedre.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 02-11-06 08:15

Som e.c. skriver prøv med en køletaske.

Min Opel Vectra 2000, har en sådan taske rundt om batteriet, ved ikke om det har nogen effekt, ud over at bilen har kørt 280.000km med det samme batteri, og den starter hver eneste gang også når der er -20 grader. Hvis jeg lige skal stoppe bilen 10 - 15 min, hvis jeg venter på nogen, slukker jeg aldrig lyset på bilen, det har heller ingen effelt for starten af bilen.

I sidste uge holdt jeg sågar med lys (ved uheld) 2 timer, intet prob for bateriet.

Mercedes har deres batteri i bagagerummet.

Så jeg tror bestemt at det betyder en del for den start strøm som kan leveres, hvis batteriet er pakket ind.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-06 10:51

Citat
Mercedes har deres batteri i bagagerummet

Ikke nogen af de 6 Mercedes jeg har haft, hverken person eller varebiler

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-11-06 11:38

Dova så har du de forkerte mercedes modeller.

Det er rigtig som invi.. skriver, de nyere (år 99) Mercedes har rigtig nok batteriet i bagarummet, og de fleste BMW' er gør det på samme måde.
Nu er jeg ikke noget Mercedes ekspert, men har da givet strøm til et par stykker, og de havde alle batteri bagi.

Søg evt. på google: mercedes Batterie Kofferraum.
Så står der at alle 6 cyl og E klasse osv. har bygget batteriet bagi.

Om det er fordi at der er varmere eller at det er grundet plads mangel skal være usagt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-06 11:48

thulin

Ja, det er nok grundet plads i motorrummet.

Men det var også sådan mere for at fortælle, at ikke ALLE Mercedes har batteriet i bagarummet.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-06 11:50

Nogen af varebilerne (Mercedes) har såmænd batteriet under førersædet

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 02-11-06 22:13

Mange tak for alle de gode kommentarer. Nu drejer det sig ikke om en Mercedes, men nærmere det modsatte: en Fiat Punto fra 2000. Den brugte ikke færre end 2 batterier sidste vinter (kører nu på det tredie). Den blev checked 2 gange på værkstedet, som sagde, at den var O.K. generator, el etc., så der skulle ikke være noget, der afladede batteriet.
Man kan ikke tænde lyset, uden også at tænde motoren.
Dypkoge-motorvarmer, ja men har hørt, at den tapper batteriet ret så meget, så det lyder ikke specielt ideelt.
Er derfor bekymret for at skulle have autohjælp igen 3 gange denne vinter, da det er dyrere end selve batteriet og irriterende, når man skal bruge bilen.
Giver point, når alle svar kommet ind og tråden lukkes O.K.?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-06 22:22

En lille idé
Et ekstra batteri som er ladet op hele tiden, og klar til vinterens strabasser.
Og et par fornuftige startkabler (10 kvadrat)

VW 412 havde batteri under førersædet og plads til et ekstra under passagersædet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-06 23:30

Citat
Dypkoge-motorvarmer, ja men har hørt, at den tapper batteriet ret så meget, så det lyder ikke specielt ideelt

Den har intet med batteriet at gøre, den skal sættes i en almindelig stikkontakt.....dur selvfølgelig ikke rigtigt, hvis man har bilen til at stå på en parkeringsplads eller vejkanten om natten

Så varmer den vandet i motoren op, sådan lidt efter dypkogerprincippet.

http://www.defa.com/heating3.php3?merke=FIAT&lang=5&ndid=1&tid=#foot

2 batterier på en vinter, det er bestemt ikke normalt....så ER der noget galt et eller andet sted, uden tvivl.....enten bliver batteriet ikke opladet nok, altså enten din generator, laderelæ el.lign......eller den lader alt for hårdt, så batteriet tager skade og til sidst ikke kan holde strøm, men så plejer vandet at blive kogt af batteriet.

Eller der er alligevel noget i bilen der bruger strømmen når den står stille.

Jeg har haft billige Jem & Fix batterier, der har holdt i 3-4 år og startet en dieselmotor hver dag , uden problemer om det så frøs 15 grader.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-06 08:28

Jeg kan fortælle dig i henhold til at vi nu ved at det er en Fiat Punto...

Jeg har en Fiat Panda, årgang 2004, diesel.
Da den var 6 mdr. gammel kunne den en morgen ikke starte.
Den fik start strøm fra vores anden bil, og så kørte den fint igen, det gentog sig et par gange..

Den røg på værksted 2 gange, den ene gang sagde de at de havde stille på generatoren, anden gang vidste de ikke rigtig hvad de havde lavet.

Efter 1½ år opdager jeg ved et tilfælde at bilen selv står og tænder for lyset om aftenen, og brænder batteriet fladt. Da jeg fortæller det til Fiat, griner de bare og siger at det er lyskontakten det er galt med. Den er skiftet og batteri problemet er løst.

Måske kunne lidt af dit prob ligge her ???? Grunden til at vi ikke opdagede at den tændte lyset, var ganske enkelt at den tændte de 10 min af gangen, og nogle gange længere tid, men som regel først nogle timer efter den var sat i garage.

SÅ du har sikkert et problem, med din strøm, andet steds i bilen. Alle de aut. Fiat værksteder jeg har haft fat i er uvidende og uduelige, så prøv et ikke uat. værksted, de kan som regel hjælpe med sådanne ting.

For et batteri holder min. 5 år.

Se den trælse Fiat Panda historie her:
http://www.thulinsite.dk/cars/Fiat_Panda.htm

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 04-11-06 21:30

Hej Thulin… Hold da op, jeg tror faktisk du har ret. Der har nemlig været problemer med lyset (altså kabinelyset ”follow home” systemet) og det kunne meget vel tænkes, at det er der problemet ligger….
Kan se bilen om aftenen og nu, hvor det er mørkt, vil jeg holde øje med den – det må jo være muligt at se det i dette vintermørke..

Tak skal du have, nu får du pointene.

Godkendelse af svar
Fra : kommen

Dato : 04-11-06 21:36

Tak for svaret thulin.

Hej Thulin… Hold da op, jeg tror faktisk du har ret. Der har nemlig været problemer med lyset (altså kabinelyset ”follow home” systemet) og det kunne meget vel tænkes, at det er der problemet ligger….
Kan se bilen om aftenen og nu, hvor det er mørkt, vil jeg holde øje med den – det må jo være muligt at se det i dette vintermørke..

Tak skal du have, nu får du pointene.