/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ubehandlede lerkrukker
Fra : bhermann
Vist : 715 gange
100 point
Dato : 29-10-06 14:02

Jeg har nogle ubehandlede lerkrukker til udendørs brug. De er efterhånden meget kedelige at se på. Findes der nogle tricks til at få farvedybden tilbage?

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-10-06 14:13

Hejsa

Jeg rensede i foråret min ved først at vaske kalk og snavs af med en af de små køkkensvampe (den grove grønne side) og da de var tørret helt op smurte jeg koldpresset linolie på den udvendige side med en svamp. De står stadig som nye og planterne har ikke været påvirket.
God arbejdslyst.

Bluesky

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-10-06 14:14

Hvad med at smøre dem ind noget olie?

Hanne

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 110 point
Dato : 29-10-06 14:21

start med at vaske dem rigtigt grundigt, og lad dem tørre, og nu på denne årstid , indendørs, og med god varme.

Nu har du flere muligheder: 1) laker dem med vandfast lak. 2) giv dem olie. (linolie hærder i løbet af meget, meget lang tid vanfast op. 3) Giv det bivoks. 4) lad dem altid være fugtige. (Det sidste kan give problemer om vinteren. (Frost og frostsprængning.

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 29-10-06 15:56

Tak for svaret A.C.Rosmon.