/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Støddæmper i Astra
Fra : fisherprice
Vist : 2040 gange
300 point
Dato : 28-10-06 16:47

Hej

Når jeg i min astra '01 kører over f.eks. køreplader på vejen eller småhuller i vejen mv. laver den nogle høje "banke"/"dunk"-lyde. Lydene er der også selv om jeg kører over med meget lav fart - f.eks. ved en opkant til en P-bås. Det bliver umiddelbart være hvis jeg kører over og samtidig drejer mod venstre! Er det støddæmperne? Andre forslag? Og hvad koster det at få tjekket/skiftet støddæmperne?

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-10-06 17:43

Hvis det kommer ude fra motoren elle det foreste hjulsæt kan det være nye styrkugler den trænger til. Tror ikke det er støddæmpere.

Accepteret svar
Fra : mercerpigen

Modtaget 310 point
Dato : 28-10-06 17:46

Det lyder som dine "kødben" Det er stabilisatorforbindelserne, som dæmper bevægelserne ved sving/krængninger. De små gummibøsninger bliver ofte slidt. Det er en smal sag for et værksted at lokalisere fejlen. Et bud stabilisatorforbindelserne, evt støddæmpere ca 2000 kr på værksted. Men det kan variere meget.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-10-06 18:02

Mercerpigen det du snakker om sidder det ikke bag på bilen?? En stabilisatorstang med 2 stk kødben?

Fisherprice.

Hvis det er ved meget lav fart over et lille bump ujævnt underlag som brugsten det banker så er det 100% dine styrekugle eller bærekugler om du vil.

Hvis du kan få løftet den foran og komme til at trække godt i styredelene kan du mærke om det er der problemet er ved at trække lidt i delene samleled/kugleled m.m.

Her kan du se billeder af både styrkugler og bærekugler og meget mere.

http://www.dkfritidbil.dk/arkivet/bromandens_bil/

Hvis styrkugler skal skiftes slipper du nok ikke for en sporing af hjulene som koster mellem 500-750kr. Og reservedelene vil jeg tro du kan få for et par hundrede kroner.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-06 18:12

Det lyder allermest som en bærekugle ved et af forhjulene.

Det kan du tjekke ved at hæve hjørnet af bilen med en donkraft, og derefter tage fat om dækket foroven og forneden, og så rokker/løfter du med hjulet.

Hvis der er slup eller du kan høre "gunkelyde" er det bærekuglen der er defekt.

mvh dova

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 28-10-06 18:41

Det føles som om rattet eller hjullet smutter rundt når jeg kører lige ud og samtidig over kørepladen. Altså som rattet bliver løs - tror ikke det er det der sker, men det føles sådan....

Men jeg må vil bare få mig taget sammen og så ned til mekanikeren... Kan det mon vente så jeg kan gøre det samtidig med venter dæk?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-06 19:09

Det kan være flere forskellige ting , hvoraf et par stykker kan være virkelig farlige at køre rundt med.
Svarene her på kandu kan kun være gode gætterier,. du må have den undersøgt hos en kyndig ven, værksted,eller fdm .

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-06 19:46

Citat
Det føles som om rattet eller hjullet smutter rundt når jeg kører lige ud og samtidig over kørepladen. Altså som rattet bliver løs - tror ikke det er det der sker, men det føles sådan....

Nej rattet bliver sikkert ikke løst, men p.g.a. der er noget galt, "vipper" hjulet forkert, og det kan du mærke som et "slip"i rattet/styretøjet.

Lyder som en bærekugle, og du bør ikke vente for længe med at få det tjekket, da dit hjul kan "hoppe ud af led" hvis det er meget slidt.

Det er også ulovligt at køre med, og hvis du bliver stoppet, risikerer du enten at få bilen kaldt til syn eller miste pladerne, alt efter hvor slemt det er.

mvh dova

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 30-10-06 17:50

pas meget på alt med styrtøj kan være farlig

jeg anbefaler du ikke køre videre

spørg på værksted om de kan efterse dit styrtøj med det samme og derefter afsætte en tid så du ikke skal kører med den uvidenhed

ps der sider kødben for og bag de giver mindre banke lyde

klamtango

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 31-10-06 21:46

Tak for svaret mercerpigen. - det var lige præcis kødbenet (venstre for)